הנפקות לחוד ומציאות לחוד: הציבור לא עף על 'אובר'

למרות הדיבורים על ההנפקה המיוחלת של 'אובר', מסתמן כי הציבור פחות נותן אמון בחברה • מניות 'אובר' רשמו ירידה של שמונה אחוזים והפסד של כ-650 מיליון דולר למשקיעים • איך זה קרה, והאם מלחמת הסחר קשורה לעניין • והיכן עלולה 'אובר' למצוא את עצמה בעוד שנים מספר? • והאם ההנפקה היא הדבר הטוב ביותר שקרה ל'אובר' או הדבר הגרוע ביותר שקרה לה?

אובר | צילום: Prathan Chorruangsak, שאטרסטוק

הסבלנות משתלמת, כך אומר פתגם ידוע. אך מתברר שבמקרה של אפליקציית הנסיעות השיתופיות 'אובר' זה לא ממש כך. לפי המסתמן 'אובר' הפסידה מיליארדי דולרים בעקבות העיכוב בהנפקה. ולא רק: יום המסחר הראשון של 'אובר' מסתיים בצניחה חדה של 7.6% במניות החברה בבורסה בניו יורק.

'אובר' אולי לא כל כך פופולרית בארץ, בין היתר בגלל הקשיים שמערים עליה משרד התחבורה ושר התחבורה, אך ברחבי העולם היא נחשבת פופולרית מאוד. למעשה, הציפייה לקראת ההנפקה הייתה גדולה ביותר – כמו גם הזעם על המנהלים, בעיקר בגלל מיליוני המשתמשים באפליקציה על בסיס יום יומי, כמו גם למעלה ממאה וחמישים אלף הנהגים של חברת הנסיעות השיתופית ועשרים ושניים אלף עובדי החברה.

בשורה התחתונה, למרות הדיבורים על הנפקה בסכום גבוה של 120 מיליארד דולר, 'אובר' הונפקה לבסוף לפי שווי של 75 וחצי מיליארד דולר בלבד. מניה בודדת עלתה 45 דולר, והונפקו בסך הכל 180 מיליון מניות שהכניסו ל'אובר' סך של קצת יותר מ-8 מיליארד דולר. סכום יפה מאוד, אך ממש לא כמו שציפו.

וכאמור, אם זה לא מספיק, הרי ש'אובר' צנחה כבר ביום הראשון למסחר בכשמונה אחוזים, מה שהוריד את מחירה של מניה בודדת לקצת יותר מ-41.5 דולר. ההפסד הכולל של המשקיעים נאמד בכ-650 מיליון דולר, הפסד צורב מאוד שמהווה את אחד ההפסדים המשפילים ביותר בתולדות הבורסה האמריקאית בהתייחס למסחר ביום הראשון של מניה כלשהי.

ייתכן וישנן סיבות נוספות שגרמו לנפילה הגדולה של אובר, דוגמת מלחמת הסחר של ארה"ב וסין שהופכת כעת רלוונטית מתמיד לאור כישלון השיחות בין שתי המעצמות וההחלטה שלהן להטיל מכסים הדדיים זו על סחורה מתוצרת זו, דבר שגרם גם לירידות שערים ולמסכים אדומים בבורסות רוב העולם, בייחוד בניו יורק, אך ככל הנראה הסיבה העיקרית לנפילה הגדולה של אובר, היא דווקא ה"טררם" הגדול שנעשה סביב ההנפקה ושווי החברה, זאת למרות ש'אובר' ספגה הפסדים של 3 מיליארד דולר ב-2018, בנוסף להפסדים נוספים של 5 מיליארד דולר במהלך שנות קיומה.

המסקנה? לא כל הנוצץ זהב הוא. וסביר להניח שב'אובר' יצטרכו למצוא דרכים להגדיל את ההכנסות ולגלגל את ההפסדים על הנוסעים או על הנהגים, ואם כך – בסופו של דבר מי שיספוג את העלות יהיה הנוסע הפשוט ולא הנהג. אם כי לא בטוח שהדבר יועיל ל'אובר' בטווח הארוך, שכן הנוסעים עלולים לעבור לשירותי אפליקציות נסיעות שיתופיות אחרות.

בשורה התחתונה: ייתכן שלמרות המיליארדים שנכנסו לקופתה של 'אובר', מדובר באחד הדברים הרעים שאירעו לה בתולדותיה, זה אולי יחזיק אותה עוד קצת זמן עם הראש מעל המים, אך בעוד כמה שנים לא בטוח שהיא תישאר כל כך פופולרית, בוודאי שלא רווחית.

תגובה אחת ל: "הנפקות לחוד ומציאות לחוד: הציבור לא עף על 'אובר'"

  1. נותן מלא אמון אבל מי שהרסוי את הפתיחה זה אלו שתימחרו את מחיר הפתיחה

כתיבת תגובה