הסיוע האמריקאי יטפטף לכל העולם

ארה"ב: להערכתנו בהחלטת הריבית מחר (רביעי) נגיד הבנק המרכזי ימשיך להדגיש את התחייבותו להותיר את הריבית ללא שינוי לזמן ממושך • המדד הגבוה מצטרף לנתונים החיוביים האחרונים ותומך בהערכתנו שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטת הריבית הקרובה • מחירי הדירות ממשיכים לעלות, למרות גידול בהיצע – להערכתנו מגמה זו צפויה להימשך • בניגוד לארה"ב – אנו מעריכים שהבנק המרכזי בברזיל כן יעלה מחר (רביעי) את הריבית למרות גל התחלואה הקטלני גם בהודו האינפלציה גבוהה, אך הלחצים על הבנק המרכזי יקשו על הבנק להגיב

ריו דה ז'נרו, ברזיל | צילום: דייויד מארק, Pixabay

תוכנית הסיוע של הנשיא ביידן על סכום של כ-1.9 טריליון דולר אושרה. עיקרי התוכנית ידועים זמן רב, בהם תשלומים ישירים למשקי הבית בסכום של 1400 דולרים (תחת תקרת הכנסות) והארכת תקופת דמי האבטלה המוגדלים בעוד כחצי שנה (עד תחילת ספטמבר).

חבילת הסיוע הענקית צפויה לסייע לא רק לכלכלה האמריקאית שתצמח במעל ל-6 אחוזים השנה אלא לעולם כולו. על פי הערכות ארגון ה-OECD התוכנית צפויה להגדיל את התוצר בקנדה במעל אחוז, את התוצר במקסיקו בשלושת רבעי האחוז, התוצר בגוש האירו בכחצי אחוז ושאר שותפות הסחר של ארה"ב ייהנו גם הן. תוכנית הסיוע גם באה לידי ביטוי בעלייה גדולה מהצפי במדד אמון הצרכנים ובציפיות לאינפלציה.

אנו מעריכים שבהחלטת הריבית מחר (רביעי) נגיד הבנק המרכזי ימשיך להדגיש את התחייבותו להותיר את הריבית ללא שינוי לזמן ממושך ושיחזור על דבריו שהעלייה הקרובה באינפלציה היא בשל גורמים חד פעמיים.

מדד המחירים לצרכן לפברואר עלה ב-0.3 אחוז, מעל להערכות המוקדמות והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים חזרה לאפס. עלייה במחיר הדלק והפירות הטריים היו התורמים העיקריים לעלייה, אך עיקר ההפתעה (ביחס לתחזית שלנו) כלפי מעלה נבעה מעלייה במחיר ההלבשה (בניגוד לירידה עונתית צפויה) ועלייה מהירה במחיר ההבראה והנופש.

לאחר שגם בחודש שעבר ראינו הפתעה במדד כלפי מעלה אנו ממשיכים לרצף של מדדים חיוביים, מרץ עד מאי, שיהיו להערכתנו גבוהים מהעונתיות הרגילה. מדד מרץ יעלה בין 0.3-0.4 אחוז, בשל העלייה במחיר הדלק והדיור והם יקוזזו במבצעים הצפויים לחג הפסח ואי-מדידת רכיב הנסיעות לחו"ל. מדד אפריל צפוי לעלות בשיעור דומה עם עלייה במחירי הנופש בפסח שצפויים להיפתח באפריל לצד עלייה עונתית בסעיפים נוספים. התחזית שלנו ל-12 המדדים הבאים עולה קלות ל-1.0 אחוז, התחזית לסוף 2021 עולה ל-1.2 אחוזים.

המדד הגבוה מצטרף לנתונים החיוביים האחרונים ותומך בהערכתנו שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטת הריבית הקרובה וימשיך למקד את פעילותו ברכישת אג"ח ומט"ח על פי התוכניות הקיימות.

אמנם האינפלציה במבט לאחור חזרה לאפס, אך מחירי הדירות ממשיכים לעלות בכמעט אחוז זה החודש השלישי ברציפות ו-4.3 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים (עד אמצע ינואר). מגמה זו צפויה להימשך בשל הצעדים האחרונים של הממשלה שמעודדת משקיעים (הפחתת מס הרכישה), והתקדמות מבצע החיסונים, לצד הצעדים הנרחבים של בנק ישראל (ריבית נמוכה, רכישת אג"ח ממשלתיות ומתווה דחיית המשכנתאות ללווים מתקשים). יחד עם זאת, היצע הדירות שנפגע מהשיבושים בסגר הראשון, ממשיך להתאושש במהירות. כך התחלות הבנייה רשמו התאוששות במחצית השנייה של 2020, בדגש על הרבעון הרביעי כאשר עלו ב-7 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות) והן כבר דומות לרמתן ברבעון המקביל ב-2019.

חשוב גם לציין שהעלייה במחירי הסחורות והדלק בחצי השנה האחרונה ממשיכים להעלות את מדד תשומות הבנייה, עם עלייה של 0.2 אחוז בפברואר (למרות המשך ירידה בקצב עליית השכר בענף), ועלייה דומה תירשם גם במדד הבא.

בעולם

האינפלציה בברזיל ממשיכה לעלות בעקביות זה החודש העשירי ברציפות. אך בפברואר העלייה הייתה חדה מהצפי ל-5.2 אחוזים, הגבוהה ביותר מזה כ-4 שנים. בעקבות זאת הבנק המרכזי צפוי להעלות את הריבית השבוע בלפחות חצי נקודת אחוז.

בהודו האינפלציה חזרה לעלות ל-5 אחוזים בפברואר, גבוה מהצפי בשל הזינוק במחירי המזון והאנרגיה. הבנק המרכזי ממשיך להחטיא את יעד האינפלציה (4%) כבר יותר משנתיים אך נמנע מהעלאת ריבית נוכח לחץ מצד הממשלה וחששות מפגיעה ביציבות של הבנקים המקומיים. כרגע, החולשה של הדולר בעולם, נוכח ההרחבות העצומות בארה"ב פועלת לטובת הודו ומקטינה את הלחצים לפיחות שיחייבו העלאת ריבית (כמו שראינו בטורקיה), אך הסיכון עולה.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה