הפד הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי

הפדרל רזרב הותיר אמש את הריבית במשק האמריקאי בשיעור של 0%-0.25% • לא תצומצם תוכנית הרכישות של הבנק – זו תישאר בהיקף של 120 מיליארד דולר לחודש

ג'רום פאוול | צילום: הפדרל רזרב

כצפוי בארצות הברית ובעולם כולו, הבנק המרכזי – הפדרל רזרב בראשות ג'רום פאוול, הותיר אמש את הריבית במשק האמריקאי בשיעור של 0%-0.25%. בנוסף הוחלט כי לא תצומצם תוכנית הרכישות של הבנק וכי היא תישאר בהיקף של 120 מיליארד דולר לחודש. רק לא ברור מדוע על החלטה צפויה שכזו, ישבו ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי האמריקאי (FOMC) במשך יומיים תמימים, ועוד כאשר לבסוף ההחלטה התקבלה פה אחד.

עד כמה צפוי? על פי דיווח ב'כלכליסט' אמר אמש הכלכלן אדם פוסן (Adam Posen), יו"ר מכון פטרסון לכלכלה עולמית, כי "כולם צריכים להתעלם מהפד ב-6 עד 9 החודשים הקרובים. הם לא מתכוונים לעשות דבר", אמר פוסן וציין כי כלל לא משנה כמה אנשים בשוק ייכנסו לחרדות. לדבריו, "פאוול היה מאוד ברור – הם מתכוונים לשבת במקום ולתת לאינפלציה להגיע אליהם לפני שהם עושים משהו".

בהודעת הוועדה נאמר כי "לנוכח ההתקדמות בחיסונים וצעדי מדיניות תומכים חזקים, האינדיקטורים של הפעילות הכלכלית והתעסוקה התחזקו, ואילו המגזרים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגפה ממשיכים לסבול מחולשה אבל רשמו שיפור. האינפלציה טיפסה, בעיקר כתוצאה מגורמים חולפים".

בוועדה ציינו כי "נותרו סיכונים לתחזית הכלכלית", זאת בניגוד להודעתם הקודמת בה ציינו כי מגפת הקורונה טומנת בחובה "סיכונים משמעותיים".

לאחר ההחלטה קיים יו"ר הפד, ג'רום פאוול מסיבת עיתונאים והנפיק עוד כמה פנינים בנוגע למדיניות המקלה של הבנק המרכזי. "ההתאוששות הכלכלית הייתה מהירה מהצפוי, אולם היא מכילה חוסר שוויון. ישנם חלקים במשק שהתאוששו טוב מהצפוי, וחלקם – כמו המסעדות והברים – שההתאוששות שלהם עדיין איטית". לפיכך אמר פאואל כי "האינפלציה תמשיך לעלות לפני שנראה התמתנות במחירים", אך לטענתו, "אי אפשר לדעת כמה זמן זה ייקח".

פאוול הדגיש בדבריו כי הבנק המרכזי כלל לא חושב על צמצום מסע רכישות האג"ח בהיקף של 120 מיליארד דולר לחודש. הרכישות מורכבות מרכש אג"ח ממשלתיות אמריקאיות בהיקף של 80 מיליארד דולר ואג"ח מגובות משכנתאות בסך 40 מיליארד דולר מדי חודש. המטרה של הרכישות היא, לספק נזילות לשווקים וכן לשמר את הריבית הקצרה ברמה אפסית. לדברי פאואל, עד שלא יראו בבנק המרכזי התאוששות משמעותית יותר של הכלכלה אלו לא יעצרו. כרגע, "אנחנו רחוקים משם", אמר פאוול.

נציין כי הדעות חלוקות בארצות הברית בנוגע לתוכניתו של הנשיא ג'ו ביידן להעלות את המס על עשירים ובעלי השכר הגבוה. החשש המרכזי הוא מפני נדידת כספים אל מחוץ לארצות הברית, אם וכאשר תתרחש העלאת המס על רווחי הון לשיעור גבוה מאוד של 50%. מעבר לכך שהכלכלה תינזק מהירידה בהשקעות קיים חשש לקריסה ברמה כזו או אחרת אם עשירים רבים יממשו את רווחי השנה האחרונה.

לחילופין, במקום להוציא את הכסף החוצה לשווקים אחרים, הכסף יושקע בנדל"ן מה שעלול כמובן ליצור סוג של בועה.

כתיבת תגובה