הפרלמנט נגד ג'ונסון: לא יוצאים בלי הסכם

הפרלמנט הבריטי אישר בקריאה שנייה את ההצעה החוסמת את האפשרות של ברקזיט ללא הסכם עם האיחוד האירופי • אם גם היום הפרלמנט ידחה את ההצעה, ג'ונסון' מאיים כי "העם יצטרך להחליט מי מייצג אותו"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ובנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

לא מצליחים להיפרד. ראש ממשלת בריטניה החדש בוריס ג'ונסון נחל אמש מפלה צורבת כאשר הפרלמנט אישר בקריאה שנייה את ההצעה החוסמת את האפשרות של ברקזיט ללא הסכם עם האיחוד האירופי. 

בעד החוק הצביעו 327 חברי פרלמנט, מול 299 שהצביעו נגד. משמעות ההחלטה היא שאם ראש ממשלת בריטניה לא ישיג הסכם פרידה עד לדד ליין של 31 באוקטובר, הוא יחוייב לבקש מהאיחוד האירופאי דחייה נוספת של הברקזיט עד ל-31 לינואר 2020.

בקריאה הראשונה, שנערכה מוקדם יותר, תמכו בהצעה 329 חברי פרלמנט מהם קרוב ל-20 מורדים מהמפלגה השמרנית, מול 300 מתנגדים. ג'ונסון אמר לאחר ההצבעה כי "הוא לעולם לא יבקש מאיחוד האירופי עיכוב נוסף בברקזיט". הוא הוסיף כי ההצבעה הערב הייתה "דחיקה של חובתם הדמוקרטית של הנציגים שצריכים להבטיח כי בריטניה תעזוב את האיחוד האירופאי במהירות האפשרית.

החוק אמור לעבור היום (ה) בקריאות נוספות ועל כך אמר ג'ונסון אתמול (ד) כי "אם הבית הזה יאשר מחר את החוק – העם יצטרך להחליט מי ייצג את בריטניה מול האיחוד" בהמשך הוא הציג הצעה נגדית, להקדמת הבחירות "היום הפרלמנט אישר הצעה שעוצרת כל מו"מ רציני עם האיחוד. החוק נועד לקחת מהמדינה את הזכות לקבוע כמה זמן היא רוצה להישאר באיחוד האירופי – והעבירה אותה לאיחוד".

ואולם הוא לא הצליח לגייס רוב של שני שלישים מבין 650 החברים בבית התחתון של הפרלמנט לקיום בחירות בזק ב-15 באוקטובר – וההצעה נדחתה. רק 298 הצביעו בעד בחירות בזק, ו-56 התנגדו. רבים מחברי האופוזיציה נעדרו מההצבעה.

המתנגדים ליציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם טוענים כי אם בריטניה תבצע את הברקזיט הקשה הדבר עלול ליצור אנדרלמוסיה כלכלית במדינה. נציין כי למעלה משלש שנים עברו מאז הצביע העם במשאל עם על הברקזיט. לפני כארבעה חודשים הסכימו באיחוד האירופאי למתן הארכה לבריטניה של חצי שנה נוספת, שצפויה להסתיים כאמור בסוף אוקטובר.

 

יו"ר האופוזיציה והלייבור, ג'רמי קורבין, אמר לאחר אישור הצעת החוק כי גם הוא תומך בהקדמת הבחירות, אולם הוא יצטרף למהלך אך רק לאחר שההצעה תיכנס לספר החוקים. בדבריו הוא תקף את ג'ונסון ואמר כי הוא מציע "רעל של ברקזיט בלי הסכם". בהקשר לבחירות בזק אמר קורבין כי היא "לא כנה" הוא הוסיף: "אני מחכה ליום שבו הממשלה של ג'ונסון והמפלגה שלו יסולקו מהשלטון".

מקורבי ג'ונסון איימו כי המצביעים נגד החוק יסלקו משורות המפלגה, אך כעת נראה כי אפילו האיום הזה, המכונה בתקשורת הבריטית 'האופציה הגרעינית', לא השפיע. נציין כי הצעת החוק עדיין זקוקה לאישור בית הלורדים כדי להיכנס לספר החוקים.

כתיבת תגובה