התחלואה מול הנפט

לאומי: "ירידה במחיר הנפט התרחשה על רקע התפשטות וריאנט הדלתא של נגיף הקורונה, לצד עליית תפוקת הנפט של OPEC+ בחודש יולי" | "החוזים העתידיים מצביעים על כך שמחירי הנפט עשויים לעלות עד לסוף השנה" | בסקירת הנפט של ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ובניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה, התייחסות להשפעות התחלואה בעולם

שדות נפט בסעודיה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"הרמה הגבוהה של תחלואה במדינות המתעוררות, בדגש על דרום אסיה, לצד עלייה בתחלואה בחלק מהמדינות המפותחות, והמגבלות החלות בעקבות כך, מהווה סיכון לביקושים הגלובליים של שוק הנפט. כנגד, ברוב המשקים המפותחים ישנה התקדמות משמעותית בתהליך ההתחסנות וחזרה לפעילות כלכלית, ניידות רבה יותר של אנשים, נסיעות ותעופה. אולם, ההתפשטות המחודשת של הנגיף, אשר הביאה להידוק מגבלות בחלק מהאזורים, עלולה להביא להידוק המגבלות באזורים רחבים יותר ולירידה בביקושים לנפט. סיכון זה עלול לגדול במידה ותתפשט מוטציה קטלנית עוד יותר, מדביקה, ועמידה במידה מסוימת לחיסונים.

באשר להתפתחות מחירי הנפט, אלה המשיכו לרדת בשבוע האחרון, לאחר שהם ירדו במחצית הראשונה של חודש אוגוסט. מחיר הנפט מסוג BRENT ירד לכ-64.77 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-20/8/2021 ומחיר חבית מסוג WTI ירד לכ-62.32 דולרים. ירידה זו במחיר התרחשה על רקע התפשטות וריאנט הדלתא של נגיף הקורונה, לצד עליית תפוקת הנפט של OPEC+ בחודש יולי ויתכן שגם עם הצפי בשוק שה-FED יחל בתהליך צמצום קצב רכישות הנכסים מה שצפוי לחזק את הדולר ולפגוע במחירי הסחורות.

במבט קדימה אנו מעריכים כי ירידת מחירי הנפט לצד התפשטות וריאנט הדלתא של נגיף הקורונה, המעלה את החששות לפגיעה בביקושים, עלולה לגרום לכך שקבוצת OPEC+ תדחה את המשך ההקלות במכסות הייצור. זאת, במטרה לשמור על יציבות מחירי הנפט ככל הניתן. החוזים העתידיים מצביעים על כך שמחירי הנפט עשויים לעלות עד לסוף השנה. זאת, ככל הנראה בשל הצפי שהמדינות המפותחות, בפרט במדינות בהן חלק ניכר מהאוכלוסייה שבסיכון מחוסן, לא יהדקו את המגבלות באופן גורף, מה שצפוי לשמור על הביקושים הגבוהים בשוק.

סקירת הנפט של ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי נכתבה עם בניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה

כתיבת תגובה