ה-EOCD פסימי: משבר הקרונה הוא הגרוע מאז מלחה"ע השניה

למרות התחזית הפסימית של כלכלני ה-OECD על מצב התמ"ג העולמי, הארגון צופה ירידה דרסטית בתמ"ג של ישראל, רק ב-8.3% • אך כלכלני בנק ישראל היו פסימיים עוד יותר: צופה פגיעה של כ-9% • והאם 200 מיליון שקלים שיוקצו להכשרת עובדים חדשים ישפרו את התמ"ג?

שלטי ההנחיות בעסקים בנמל תל אביב | צילום: 'ביזנעס'

הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (OECD) מפרסם את תחזיותיו הכלכליות בעקבות משבר הקורונה וטוען כי המשבר הנוכחי הוא הגרוע ביותר מאז מלחמת העולה השנייה. הארגון צופה התכווצות עולמית של 6% בתמ"ג בשנת 2020. כלכלני הארגון צופים כי כלכלת ישראל תצטמק בכ-6.2%, תחזית קשה מעט יותר מחטיבת המחקר של בנק ישראל שהעריכו זאת בכ-4.5%.

ברבעון הראשון של 2020 התכווץ התמ”ג ב-7.1% בחישוב שנתי לעומת הרבעון שקדם לו. ניסיון התנעת המשק ותהליך החזרה לשגרה ימתנו את הירידות בתמ"ג בהמשך השנה. אם יתרחש גל הדבקה נוסף – שכרגע נראה שאנו עומדים בפתחו (1251 נדבקים בשבוע האחרון) – כלכלני OECD צופים ירידה דרסטית בתמ"ג של 8.3%. לעומת הערכת בנק ישראל שצופה את הפגיעה בכ-9%, תחזית ה-OECD מקלה יותר.

מהשוואה בין-לאומית שבצעו הלמ”ס עולה כי ישראל עדיין נמצאת במקום טוב ביחס לעולם. התמ"ג בצרפת התרסק בכ-23%, כלכלות ספרד ואיטליה הצטמקו בכחמישית ובלגיה חוותה ירידה של 15%. נתוני ישראל תואמים לכלכלות  דנמרק ובריטניה שחוו ירידה של כ-8%, ושל הולנד שחוותה ירידה של 6.9%.

"ההתאוששות תהיה איטית, והשפעות המשבר יהיו מתמשכות", אומרים בארגון, התחזיות הן למשבר עמוק עוד יותר במקרה של גל שני. על פי הערכת הארגון יצטמק התמ"ג העולמי ב-7.6% אם יאלצו הממשלות לסגור מחדש את העסקים ולהחזיר את המגבלות. נציין כי קרן המטבע העולמית רואה את הדברים קצת אחרת. כלכלני הקרן צפו בחודש אפריל ירידה של 3% בתמ"ג העולמי בשנת 2020 אם לא יתרחש גל שני.

לדעתם של כלכלני OECD על המדינות להתארגן יחד ולשלב ידיים הן בכל הקשור למציאת חיסון לנגיף והן בתמיכה כלכלית ממוקדת. לדעתם של כלכלני OECD תמיכה נכונה, מחושבת ומדויקת תסייע להתמודדות האזרחים עם המשבר בעבודה ותעודד אותם לחפש עבודה אחרת או לעשות הסבת מקצוע. בפן העסקי, תעזור התמיכה הממוקדת לחברות במשק, לפתוח משרות חדשות.

הארגון רואה במשבר את כלכלת המדינות המשפיעה על האדם הפשוט מהרחוב הדורש הגנה סוציאלית. "הסגר החריף את האי-שוויון בין עובדים בכל מקום", אמרה לורנס בון הכלכלנית הראשית של OECD. על פי הדיווח ב'דה מרקר', בון קראה לממשלות לדאוג להכנסותיהם של אנשים שעוברים בין משרות, ולדאוג להכשרה למפוטרים הנדרשים לעבור למשרות חדשות.

לדבריה, על הממשלות בעולם מוטל כעת למקד את התמיכה באזרחים הפגיעים ביותר ובהשקעות הדרושות כדי לחזק את הכלכלה. בדיווח נטען כי בהקשר של ישראל, המלצה כזאת רומזת שלא להסתפק במדיניות של מענקים למאות אלפי עסקים – אלא גם להתחיל לתמוך בעובדים שיישארו מובטלים גם לאחר החזרה של רוב ענפי המשבר לפעילות, ולספק הכשרה מקצועית שתסייע להם.

האם המדינה פועלת בכיוון? התשובה היא כן. בין התוכניות של משרד האוצר ליציאה ממשבר הקורונה מסתתרת הקצאה של 200 מיליון שקלים להכשרת עובדים חדשים. עד כה טרם יצא סכום כלשהו במסגרת ההקצאה אלא חתימה על התחייבות של כ-60 מיליון שקלים. על פי הדיווח מערכת ההכשרה המקצועית הקיימת בישראל אינה ערוכה להכשרה איכותית של עובדים בהיקף שעלול להידרש.

כתיבת תגובה