זהירות בדרכים: והדרת פני זקן

ירידה משמעותית בהיפגעות קשישים בתאונות דרכים בריכוזים החרדיים • קשישים עלולים להפגע הרבה יותר קשה בדרכים מפאת היחלשות גופם, ראייתם ושמיעתם וקושי במהירות התגובה • קריאה לנהגים להיזהר ביתר שאת בסביבת מגורי קשישים

הקשיש מסתכן באין מדרכה | צילום: אור ירוק

בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים בבני ברק 29 אזרחים ותיקים (65+), מהם אחד נהרג. מדובר בירידה משמעותית מהשנה שקדמה לה, בה נפגעו בבני ברק מספר גבוה מאוד של 35 אזרחים ותיקים. בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו בעיר 294 אזרחים ותיקים, מתוכם ארבעה נהרגו.

בערים חרדיות אחרות, המצב הרבה יותר טוב. באלעד נפגע רק קשיש אחד בשנת 2018, לעומת שלושה ב-2017. בביתר עלית, אחד בשנה האחרונה לעומת שניים בשנה שקדמה לה. במודיעין עילית ובכפר חב"ד לא נפגעו כלל אזרחים ותיקים בשנת 2018. יש לציין שבכפר חב"ד נפגע בכל העשור האחרון, רק אזרח ותיק אחד.

למעלה מ-16 אלף אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני בעשר השנים האחרונות (2009-2018), כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל יום הקשיש הבין הלאומי החל ב-1 באוקטובר.

מבט על רשימת הערים שבהן נפגעים הכי הרבה אזרחים וותיקים בתאונות דרכים חושף כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף, כמעט כפול מאשר בירושלים. למעלה מ-2,200 קשישים נפגעו בתל אביב. ירושלים היא העיר השנייה במספר האזרחים הוותיקים שנפגעו בתאונות דרכים, בתחומיה נפגעו בעשור החולף 1,387 קשישים.

עוד עולה מהנתונים כי בעשור האחרון נהרגו 471 קשישים בתאונות דרכים בערים ובישובים, בממוצע כ-47 קשישים שנהרגים מדי שנה – קשיש הרוג בכל שבוע בממוצע. 2,815 קשישים נפצעו קשה בעשור האחרון, 280 קשישים פצועים קשה בממוצע בכל שנה בתחום העירוני בלבד.

על פי נתוני העמותה, בשנת 2018 נפגעו 1,799 קשישים בתאונות דרכים בערים , 52 נהרגו ו-351 נפצעו באורח קשה.

 

הקשישים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.

המציאות מחייבת שידוד מערכות והזעקת הנוהגים לשים לב הרבה הרבה יותר, כאשר הם נמצאים באזורים בהם יש קשישים בסביבות הכבישים. כמו כן, אם אתם רואים קשיש מנסה לעבור כביש, השתדלו לעכב את התנועה ולשים לב שהוא עובר בבטחה.

כמובן ששומה גם על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  במציאת פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך  לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הנתונים זועקים את זעקת הקשישים, אנשים ששרדו מלחמות לא שורדים את מלחמת היומיום של הכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם ראשי הרשויות המקומיות חייבים לדאוג לאזרחי המדינה הוותיקים. פעולה פשוטה כמו התקנת פסי האטה באזורים בהם קיים ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים כמו קופות חולים, מרכזי יום לקשיש ובתי אבות, יכולה להציל חיים. במקביל, חייבים לדאוג להארכת משך האור הירוק ברמזור על מנת שכולם יספיקו לחצות בבטחה. מדובר בפעולות בסיסיות שיכולות להציל בני אדם באופן יומיומי ולמנוע את ההרוג הבא".

כתיבת תגובה