יהיה טוב: האזרחים חושבים שהמצב ישתפר

מדד אמון הצרכנים עומד במחצית השנייה של ינואר 2021 על 15%-, מעט טוב יותר מהמחצית הראשונה שלו  שעמדה על 16%- • מדד אמון הצרכנים היחסי ממשיך לעלות עלה בינואר ל-94 (מתוך 100 נק' מקסימליות) לעומת דצמבר (91), 76 בנובמבר ו-43 באוקטובר

מדד אמון הצרכנים | צילום אילוסטרציה: stockyimages, שאטרסטוק

אזרחי ישראל אופטימיים ביחס למצבם הכלכלי לעומת החודשים האחרונים, כך עולה מתוך סקר הלמ"ס הבוחן את מדד אמון הצרכנים, על רקע משבר הקורונה. מדובר עדיין באופטימיות זהירה, אך כאשר מציבים את כלל הנתונים על גרף מתברר שאנחנו במצב של עלייה. גם ביחס לאירופה ולמדינות ה-OECD ישראל נמצאת במקום טוב מאוד, אך עדיין יש מקום לשיפור.

נתחיל בנתון הבסיסי ונצלול אל מכלול הנתונים המרכיבים את הציון הכללי. מדד אמון הצרכנים עומד במחצית השנייה של ינואר 2021 על 15%-, מעט טוב יותר מהמחצית הראשונה שלו (16%-). גם לעומת חודש דצמבר האחרון חל שיפור של נקודה אחת. בלמ"ס מסבירים לנו, כי מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

נתון נוסף ממנו ניתן לגזור את האופטימיות של האזרחים הוא 'מדד אמון הצרכנים היחסי'. זהו מדד נוסף שקו האמצע שלו עומד על 100 ככל שהמספר קרוב יותר ל-100 או עובר אותו המצב טוב יותר. כך למשל ב-2019 היו חודשים בהם מדד זה הגיע לציון הקרוב ל-140. בעקבות משבר הקורונה המדד צנח למספריים שליליים ביותר, אך בהמשך שב והתחזק.

בחודש דצמבר מדד זה עלה ל-91 לעומת 76 בנובמבר ו-43 באוקטובר. בחודש ינואר מדד אמון הצרכנים היחסי עומד על 94 ובלמ"ס אומרים כי מגמת השיפור בערכו של מדד זה מאז חודש אוקטובר, משקפת את הזיקה ההדוקה בין מערכת הציפיות וההערכות הסובייקטיביות של האזרחים, לבין מכלול האירועים והשינויים שחלו בחודשים אלו.

כן לרכישות גדולות בשנה הקרובה

כעת נחזור למדד אמון הצרכנים הרגיל (לא היחסי). מדד זה מורכב מארבעה מאזנים:

  • מאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, הציון בחודש ינואר עומד על 24%- (בדצמבר 26%-);
  • מאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה, הציון בחודש ינואר עומד על ערך חיובי של 4% (בדצמבר 3%);
  • מאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה, עומד בחודש ינואר על 13%- בדומה לדצמבר;
  • מאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה, עומד בחודש ינואר על 26%- (בדצמבר 28%-).
  • כאשר נמדדו מדדים אלו במחצית השנייה של ינואר לעומת המחצית הראשונה, שוב נראה השיפור במצב הכללי.

בחינת המגמות במדד אמון הצרכנים החודשי עד ינואר 2021 מעלה, כי החל מחודש מרץ 2020, על רקע משבר הקורונה, אפשר להבחין בירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו, כמו גם, בתנודתיות בערכיהם במהלך החודשים בעקבות החלת ההגבלות וההקלות על המשק. בחודש מרץ עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק, ירד המדד ל-22%- מ-6%- בפברואר, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-. גם לאחר השיפור שבא בעקבות ההקלות בחודשים מאי (14%-) ואוגוסט (24%-), התקבלו ערכים נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016.

הערבים פסימיים יותר

בהמשך בחודש אוקטובר, עם החלת הסגר הכללי השני, עמד מדד אמון הצרכנים על 28%-. בחודש נובמבר, עם ההתקדמות בתוכנית היציאה מהסגר השני, הידיעות על ההסכמים בין ישראל לחברות המפתחות חיסונים לקורונה והציפייה להגעתם לישראל, עלה מדד אמון הצרכנים ל-20%-. בחודש דצמבר עם תחילתו של מבצע החיסונים עמד מדד אמון הצרכנים על 16%-.

מגמת השיפור בערכו של המדד מאז חודש אוקטובר שבו הוא עמד על 28%-, מתמתנת מעט בחודש ינואר ומשקפת את הזיקה ההדוקה בין מערכת הציפיות וההערכות הסובייקטיביות של האזרחים, לבין מכלול האירועים והשינויים שחלים בחודשים אלו. שכן בינואר, במקביל למבצע החיסונים שמסמן את ה'אור בקצה המנהרה' ואשר מתרחב לקבוצות גיל נוספות, נמצאת האוכלוסייה שוב תחת סגר מהודק שהופך ל"סגר כללי שלישי", בעקבות העלייה בנתוני התחלואה וגילוים של וריאנטים (זנים) נוספים של נגיף הקורונה.

בפילוח לפי קבוצות באוכלוסייה ניתן לראות כי בקרב אלה שאינם מועסקים ערך המדד מצביע על פסימיות רבה יותר משל המועסקים. גם בקרב האוכלוסייה הערבית ערך המדד מצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית. לא נמסר מהלמ"ס פילוח של החברה החרדית לעומת החברה הכללית.

מקום טוב באמצע

לסיום מציגים בלמ"ס את מדינת ישראל בתוך מדינות גוש האירו. מדד אמון הצרכנים עומד על מינוס ברוב מוחץ מבין המדינות המרכיבות את גוש האירו, רק דנמרק ושוודיה עומדות בפלוס. ישראל ממוקמת במקום טוב באמצע, מעט מעל הממוצע הכללי. מעל מדינת ישראל ניתן למצוא את בלגיה, הולנד, אירלנד, אוסטריה, גרמניה וצרפת, ואילו מתחת לישראל ממוקמות המדינות איטליה, אנגליה, ספרד, פורטוגל יוון סלובניה וסלובקיה. יוון היא המדינה הנמצאת בתחתית הטבלה עם הציון הנמוך והגרוע ביותר העומד על מעל מינוס 40% (ציון מדינת ישראל הוא 15% במינוס).

בלמ"ס מוסיפים כי מדובר בסקר המתבצע בקרב בני 21 ומעלה מאז חודש מרץ 2011. לסקר כמה מטרות: איסוף מידע על ההערכות של האזרחים בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי, הערכות שעליהן מתבסס מדד אמון הצרכנים; איסוף מידע על הערכת השינויים הצפויים במדד המחירים לצרכן; לסייע בזיהוי תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים; לאסוף מידע על ההערכות בנוגע לרכישות גדולות ועל השינויים הצפויים ברמת החיסכון של האוכלוסייה. כאמור, מאזן התשובות לשאלות הוא ההפרש המשוקלל בין אחוז התשובות החיוביות הצופות שיפור לבין אחוז התשובות השליליות הצופות החמרה.

כתיבת תגובה