כספי הביטוח הלאומי יישארו של האזרחים, המדינה כועסת

שר הרווחה חיים כץ בהודעה דרמטית: לא אעביר את עודפי הביטוח הלאומי יותר לכיסוי גירעונות המדינה • הסיבה: כבר בשנת 2037 לא ייוותר די כסף לאזרחים, שעבורם הוקם הגוף שאמור לבטח את עתידם במקרים של מחלה, אבדן כושר השתכרות או יציאה לפנסיה • באוצר, כצפוי, זועמים

השר חיים כץ עם יו"ר ועדת הכספים | צילום: קובי גדעון, לע"מ

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר, הודיע לאוצר, בגיבוי משרד העבודה והרווחה ושר הרווחה חיים כץ, כי יפסיק מהשנה האזרחים הקרובה להעביר למדינה עודפי תקציב, מחשש שלא יוכל לשלם קצבאות החל משנת 2037.

עודפי הגבייה מהביטוח הלאומי למדינה עברו לקופת האוצר על פי הסכם שנחתם עם המדינה ב-1980 אך השר חיים כץ שגיבה את החלטת מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי הודיע לממשלה כי החל מ-2019 ההסכם שמשמש לדעתו כ"אמצעי להעשרת קופת המדינה" יבוטל.
המשמעות: מיליארדי שקלים שעברו במשך למעלה משלושים ותשע שנים למדינה לא יעברו עוד לקופת האוצר. כיום, הממשלה חייבת לביטוח הלאומי, כתוצאה ממימוש ההסכם שנחתם ב-1980, על 206 מיליארד שקלים.

את הדברים הנחרצים השמיע שר הרווחה בישיבת ממשלה שעסקה בעתידו הפיננסי של הביטוח הלאומי. ההודעה הדרמטית הבהילה כצפוי את פקידי האוצר שמיהרו לאיים כי המדינה תיפגע, ושירותים בסיסיים לתושבים לא יינתנו עוד בשל ההחלטה. באוצר גם מתחו ביקורת על הרצון שהביע השר כץ לנהל את הכספים בבורסה ללא כל מנגנון פיקוח.

אולם נראה כי השר חיים כץ מעוניין להפוך את הביטוח הלאומי לעצמאי ולהפסיק לשמש כלי לכיסוי ההוצאות השונות של הממשלה. "חלק מההחלטות הננקטות על ידי נציגי האוצר מעלה חשש לקיימות המוסד לזמן ממושך כמתחייב מעצם טבעו ויכולתו למלא את התחייבויותיו כלפי הציבור, אשר שם בו את מבטחו. בהקשר לכך, בישיבות הגורמים המקצועיים במוסד לביטוח לאומי, במליאת המועצה ובוועדות הכספים והביקורת שלה, עלתה חדשות לבקרים סוגיית האיתנות הפיננסית של המוסד ואי יכולתו כבר בעתיד הקרוב לעמוד במלוא התחייבויותיו כלפי מבוטחיו", כתב כץ.

"זאת ועוד, ההסכם שנחתם בין ממשלת ישראל, באמצעות משרד האוצר, והמוסד לביטוח לאומי בשנת 1980 נחתם לפני כארבעה עשורים, במהלכם השתנו סדרי עולם במערכות הביטוחיות, כשלשינויים בדפוסי החיים ובעיקר בתוחלת שלהם, יש השלכה ישירה על התנהלות המוסד, המחייבת קבלת החלטות עצמאיות בכל הנוגע לליבת הפעילות שלו. במהלך השנים וביתר שאת באלה האחרונות, עצמאות המוסד פחתה כאשר אגף התקציבים, בעיקר באמצעות חוק ההסדרים, כופה ללא תיאום עם נציגי המוסד, החלטות חד צדדיות הפוגעות ביכולתו לייצג נאמנה את חובותיו הבסיסיות כלפי מבוטחיו", דברי השר כץ.

 

כתיבת תגובה