כשצינור פוגש אינפלציה

כשצינור הגז פוגש אינפלציה – בגוש האירו מתכוננים להעלאת ריבית ביום חמישי

סידני אוסטרליה. צילום: pisaphotography | שאטרסטוק

סיכומי הדיונים של בנק ישראל הראו שהחלטה להעלות את הריבית ב-0.75 נקודת אחוז התקבלה פה אחד. למרות שאנו צופים שני מדדים נמוכים (אוגוסט וספטמבר) וירידה בקצב האינפלציה השנתית, אנו סבורים שנראה עליית ריבית של חצי נקודת אחוז בהחלטה הבאה בתחילת אוקטובר (ובהסתברות נמוכה אולי אפילו יותר) בהתאם לקצב עליית הריבית שנראה בארה"ב ואירופה. להערכתנו, בעקבות השאיפה של בנק ישראל להביא את הריבית הריאלית הקצרה לטריטוריה חיובית (או לפחות אפסית) העלאות הריבית יימשכו בעקביות לפחות עד לתחילת 2023, תרחיש שלהערכתנו עדיין מגולם בחסר בשוק אג"ח הממשלתיות.

נתוני השכר הממוצע לא משקפים את כל האמת

השכר הממוצע למשרת שכיר של ישראלים נותר כמעט ללא שינוי ביוני (על פי נתונים מנוכים עונתיות) והוא גבוה ב‑3 אחוזים בהשוואה ליוני בשנה שעברה. הנתון הממוצע לא משקף את כל האמת כאשר ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של כ-5 אחוזים בשכר בסקטור העסקי לעומת כ-אפס בסקטור הציבורי. אך אנו צופים צמצום בפערים בשנה הבאה לאור עלייה בשכר בסקטור הציבורי (ההסכם עם המורים שכנראה יוביל להסכמים אחרים בשירות הציבורי). במקביל, אנו סבורים שנראה צמצום בקצב עליית השכר בסקטור העסקי לאור עליות הריבית המהירות וההאטה הגלובלית.

מבחינת המועסקים, מספר משרות השכיר מתקרב ל-4 מיליון, אך בניכוי עונתיות סך המשרות נותר כמעט ללא שינוי בחצי השנה האחרונה. בחלקו בשל הקושי לגייס עובדים ובשל מחסור בעובדים מיומנים.

 

בעולם

לקראת יום חמישי – הבנק המרכזי בגוש האירו בין הצינור לאינפלציה

האינפלציה בגוש האירו לא עוצרת ועמדה על 9.1 אחוזים באוגוסט (על פי האומדן הראשוני), כמחצית מכך בגלל מחירי האנרגיה שעוד ממשיכים לעלות (וצמצום התפוקה האחרון של אופ"ק עוד יחמיר את המצב). בנוסף, גם אינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה) עלתה ל-4.3 אחוזים, רמתה הגבוהה ביותר מאז הקמת הגוש ב‑1999. בעקבות זאת והמשך הירידה בשיעור האבטלה לשפל של 6.6 אחוזים ביולי, אנו לא פוסלים העלאת ריבית של 0.75 נקודת אחוז ע"י הבנק המרכזי בחמישי הקרוב.

מה שעשוי למתן את קצב עליית הריבית בגוש האירו בהמשך זה הפסקת הזרמת הגז מרוסיה לגרמניה שעלול להכניס את אירופה למיתון מוקדם מהצפוי.

 

בארה"ב- דוח התעסוקה לא הכריע – האינפלציה בשלישי הבא תקבע את עוצמת העלאת הריבית הבאה

דוח התעסוקה בארה"ב לאוגוסט היה מעורב; נוספו כ-300 אלף משרות חדשות, אך נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה. שיעור האבטלה עלה ל-3.7 אחוזים, אך זאת בעיקר בשל עלייה מקבילה בשיעור ההשתתפות (במיוחד בגילאי 25 עד 54). השכר השעתי הממוצע עלה בקצב נמוך יותר, אך השינוי השנתי עדיין גבוה ועומד על 5.2 אחוזים.

הפרסום מראה ששוק העבודה עדיין הדוק והלחצים לעליית שכר עדיין משמעותיים. כפי שגם בא לידי ביטוי בנתוני המשרות הפנויות שעלו במפתיע ביולי והם עדיין מאוד גבוהים. הבנק המרכזי ימשיך להעלות את הריבית גם בעוד כשבועיים, אך נתוני התעסוקה האחרונים לא מכריעים האם שוב זה יהיה חצי או עוד 0.75 נקודת אחוז.

להערכתנו, הדבר יהיה תלוי בנתוני האינפלציה לאוגוסט שיתפרסמו בשלישי הבא. אנו צופים המשך ירידה באינפלציה הכללית בעיקר בשל הירידה במחירי האנרגיה לצד המשך הקלות בצווארי הבקבוק הגלובליים אך מדד הליבה צפוי להישאר כמעט ללא שינוי.

 

במזרח – לקראת כינוס המפלגה בסין

סנטימנט החברות בסין באוגוסט היה מעורב; בתעשיה נרשמה היחלשות ל-49.5 נקודות כאשר השיבושים באספקת החשמל (בצורת ונזקי מזג אוויר) לצד חולשה בביקושים ליצוא תרמו לכך. מנגד, בענפי השירותים המדד אמנם ירד ל-55, אך עדיין נותר בטריטוריה חיובית, כאשר הפחתות הריבית לצד המומנטום החיובי מהסרת ההגבלות תרמו לכך (הסקר לפני ההכרזה על סגר נוסף בעיר כתוצאה מהנגיף).

עכשיו זה רשמי, כינוס המפלגה הקומוניסטית בסין (שמתקיים לרוב אחת ל-5 שנים) יחל ב-16 באוקטובר, ועל פי הדיווחים נשיא המדינה (Xi Jinping) צפוי לקבל את המינוי בפעם השלישית ברציפות, לראשונה מזה כ-50 שנה. הפוקוס בוועידה יהיה על הרפורמות הכלכליות וההצהרות הפוליטיות של המדינה לשנים הבאות. במיוחד לענף הטכנולוגיה, איכות הסביבה, הצהרת כוונות סביב טאיוואן והאם יודיעו על הקלה במדיניות המחמירה לקורונה. מדיניות מחמירה זו פגעה בסנטימנט החברות, עצרה כמעט לחלוטין את התיירות בסין (נכנסת ויוצאת) ומעכבת את התאוששות הצמיחה.

 

ובאוסטרליה, הבנק המרכזי באוסטרליה העלה הבוקר את הריבית בחצי נקודת אחוז ל-2.35 אחוזים בהתאם לצפי.

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה