למרות רכישות המט"ח: השקל ישמור על חוסנו

מול רכישות המט"ח האדירות של בנק ישראל מעריך עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים כי המטבע המקומי ישמור על חוסנו: "בנק ישראל ממשיך בתוכניות הסיוע – אך להערכתנו השקל ימשיך לשמור על חוזקו" • בעולם: "למרות הירידה בתחלואה באירופה, בחמישי הקרוב הבנק המרכזי בגוש האירו צפוי להגדיל את תוכנית הרכישות שלו ואולי יצליח גם לעצור את הייסוף באירו"

דולר - שקל. אילוסטרציה | צילום: grafnata, שאטרסטוק

הפעילות המרחיבה של בנק ישראל נמשכת והיא לא צפויה להיעצר בקרוב; בנובמבר נמשכו רכישות אג"ח הממשלתיות (4.6 מיליארד ₪), המפעליות (400 מיליון ₪) וההלוואות לטובת אשראי לעסקים קטנים (3.5 מיליארד ₪).

במקביל, הבנק המשיך לרכוש מט"ח כדי למתן את הייסוף בשקל עם רכישות ישירות של כ-1.9 מיליארד דולר.

אנו מאמינים שלמרות רכישות המט"ח השקל יוסיף לשמור על חוזקו מול סל המטבעות כשהוא נתמך בגורמים המבניים של המשק.

עוד בארץ: רגע לפני הגל השלישי – ההכנסות ממסים משתפרות אך את הגירעון השנה אי אפשר לעצור.

הכנסות המדינה ממסים (ללא יבוא ביטחוני) בנובמבר עמדו על 26.5 מיליארד ₪, ירידה של כ-3 אחוזים בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה. אך חלק מהירידה מיוחס לעובדה שבשנה שעברה הייתה גבייה גבוהה באופן חריג בשל דחיית תשלומים מאוקטובר. בניכוי זאת הגבייה ממיסים ישירים המשיכה לעלות, ואף המיסים העקיפים רשמו עלייה קלה. אמנם צד ההכנסות מתקרב לרמות טרום המשבר, אך סעיף ההוצאות כמעט כפול מכך, בשל ההוצאה המיוחדת להתמודדות עם המשבר. כך שהגירעון ב-12 החודשים האחרונים המשיך ועלה ל‑11.1 אחוזים מהתוצר.

ומילה על בחירות: העלייה בסיכויים לבחירות מוקדמות מעצים את הסיכוי לעוד שנה של תקציב המשכי (שממשיך כבר מ-2018). תקציב זה בהגדרתו הוא מרסן, והוא אינו מתאים למשק במיוחד בתקופה שמדיניות פיסקאלית מרחיבה היא הכרחית. מנגד, תקציב מסוג זה יבלום את המשך הגידול המהיר בגירעון.

בעולם

נתוני התחלואה באירופה המשיכו לרדת בשבועיים האחרונים, נוכח ההגבלות המחמירות שהטילו מרבית המדינות הגדולות לפני יותר מחודש.  יחד אם זאת, הנזק כבר נעשה והאינדיקאטורים מצביעים על כך שכיוון הצמיחה באירופה התהפך ברבעון האחרון.

לכן, אנו צופים שבחמישי הקרוב הבנק המרכזי בגוש האירו ירחיב את תוכנית הרכישות שלו, לצד צעדים נוספים שיוכלו אולי לעצור את הלחצים לייסוף האירו שראינו בשבועות האחרונים.

 עוד בעולם:

  • העלייה המדאיגה בתחלואה בארה"ב מתחילה לבוא לידי ביטוי באינדיקאטורים עם דוח תעסוקה חלש מהצפי. הדבר יוביל להערכתנו להגבלות ברבעון הבא שיפגעו בצמיחה. מנגד, החשש מגביר את הסיכוי שנציגי המפלגות בקונגרס יתפשרו בנושא ההרחבה הפיסקאלית.
  • העודף המסחרי של סין הגיע לשיא של כך הזמנים בנובמבר, כאשר בנוסף לעלייה בביקושים למוצרי מיגון רפואי ומוצרי חשמל. היצרנים המקומיים נהנים מעלייה חדה בביקושים למוצרים לקראת חגיגות סוף השנה האזרחית.

כתיבת תגובה