מגיפת הקורונה זירזה את משבר הפנסיות בארה"ב

משבר הפנסיות הציבוריות שעלולות למוטט את כלכלת ארה"ב קירב את קיצו בעקבות הקורונה • וגם: מה מצב מחירי השכירות במנהטן ובסן פרנסיסקו?

בורסת ת"א | צילום מרים אלסטר, פלאש 90

משבר הקורונה חשף את עומק השבר של קרנות הפנסיה הציבוריות בארה"ב. מדובר על מערכת של 5,332 קרנות המחזיקות יחד בנכסים בשווי 4.4 טריליון דולר. עד השנה האחרונה הערכות דיברו על טווח של 15 שנה עד למיצוי העתודות הכספיות, המשבר של השנה האחרונה קיצר את זמן ההערכות בחצי והתחזיות קשות ביותר.

על פי דיווח ב'כלכליסט' קרנות הפנסיה ממומנות באמצעות מס של 6.2% מהמשכורת, עד 142,800 דולר בשנה, ומעסיקים משווים את הסכומים. עצמאיים לעומת זאת משלמים 12.4% משכרם. הבעיה כבר החלה בשנת 2010, כאשר קרנות הפנסיה החלו לשלם יותר תשלומי פנסיות מאשר המסים הנגבים. כך הלך הגירעון וצמח והוא ממומן באמצעות עודפים שנתיים שגם הם אמורים להתרוקן מתישהו. מתי? לפני כשנה דובר על 2032 כשנת יעד, כעת הערכות מדברות על 2028. קרנות הפנסיה, לפי הערכות אחרונות של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, סובלות ממחסור מימוני של 3 טריליון דולר.

בניגוד למצב הפנסיות בישראל בו מעורבים הפוליטיקאים, התקשורת והאזרחים, בארה"ב פחות עושים עניין מכך והציבור האמריקני לא מתעסק בנושא. גם במרוץ לנשיאות הנושא לא כמעט ולא עולה בעשורים האחרונים בעימותים ובקמפיין, למרות שהפנסיות נוגעות לציבור המבוגר המצביע באופן היסטורי יותר מהדור הצעיר.

קרנות הפנסיה נפגעו לאחרונה הן ממצב שוקי ההון ואחוזי התשואה בהשקעות הסולידיות בהן מושקעים הכספים, והן ממצב הריבית ששואפת לאפס כתוצאה ממהלכים אגרסיביים של הפד לתמוך במשק האמריקני, הצפי הוא שהפגיעה תימשך ותעמיק.

כעת עוסקים המומחים בשאלה לגבי גיל הפרישה. על פי הדיווח, מחקר של חברת ראסל מצא כי ל-75% ממשקי הבית שמתקרבים לגיל פרישה אין די חסכונות לענות על צורכי ההכנסה שלהם. לפי סקר שביצע מכון הפרישה הארצי, רבע מהאמריקנים מעל לגילאי 54 מתכננים לדחות את הפרישה שלהם וגם 20% מבני הדור הצעיר יותר.

בנוסף, פגיעה בקצבאות הפנסיה נוגעת ישירות לאי-השוויון בארה"ב. בשלב זה ההון הפנסיוני של בני המעמד הבינוני שווה לכ-70% מהשווי הנקי שלהם, לעומת זאת, עבור בני המעמד הגבוה קצבאות הפרישה מהוות רק 2.2%. "מלוא השפעות המגפה עדיין לא התבהרו", כתבו במכון ברוקינגס בדו"ח מיוחד ביולי האחרון. "אך נראה כי אלו ישנו את תוכניות הפרישה למשך שנים, אם לא עשרות שנים".

נובמבר החזק

הפגיעה של משבר הקורונה מקבלת ביטוי גם במחירי השכירות של הערים היקרות בארה"ב. מספר הדירות להשכרה הפנויות עומדות בשיא נדיר, כך שלמרות ההצלחה של בעלי הדירות בחודש נובמבר, עם זינוק של 30% במספר החוזים החדשים, עדיין מדובר במספרים גבוהים.

על פי דיווח של מילר סמואל ודאגלס אלימן, נובמבר האחרון היה החזק ביותר במנהטן מזה 12 שנים, עם יותר מ-4,000 חוזי שכירות חדשים. מדובר על מגמת התאוששות לאחר הנפילה הגדולה שהחלה בחודש מרץ והמשיכה לאורך השנה. מחיר השכירות החציוני עומד כעת על 2,743 דולר, כאשר חלק גדול מבעלי הדירות מציעים לשוכרים החדשים בונוסים כדוגמת חודשיים של שכר דירה בחינם או חוזה ארוך טווח, בו נשמר המחיר הנמוך למשך 18 עד 24 חודשים.

בקרב המומחים והמתווכים קיימת דאגה מכך שבעלי הדירות לא מספרים על מצב הדירות האמיתי. החשש של בעלי הדירות שהצפת השוק בדירות תביא לירידה נוספת במחירים, לפיכך הם מעדיפים לשמור את הקלפים קרוב אליהם וההערכות מדובר על 18% דירות פנויות בפועל בעיר מנהטן.
על פי דיווח של TheMarker (שמקורו בסוכנות הידיעות בלומברג), בסן פרנסיסקו, בצידה השני של היבשת, המצב גרוע אף יותר. בעוד שבניו יורק נותרו עדיין משרדים פתוחים והעבודה נמשכה איכשהו בעיקר בתחומים הפיננסיים, בסן פרנסיסקו ואזור המפרץ, עברו מרבית העובדים לעבוד מהבית. כתוצאה מכך, המחיר החציוני לדירות סטודיו צנח בכ-35% בנובמבר לעומת אשתקד.

כתיבת תגובה