מול גל האומיקרון: בעלי העסקים במרדף אחרי מימון

החשש מתשלומים מאוחרים יותר מצד עסקים וחברות שאיתם עובדים בעלי העסקים מאיץ את הפניות לחברות המימון והאשראי | ויש גם ביקושים גבוהים לפקטורינג – מימון חשבוניות – בשל החשש שחשבוניות שכבר הופקו (או יופקו בעתיד) יהפכו משוטף + 30 לשוטף + 90 ויותר מכך | "לא רוצים להגיע לחדלות פירעון"

חשבוניות | צילום אילוסטרציה: vandame, שאטרסטוק

החשש מגל נוסף של קורונה וסגרים ובשל התפתחותו המדבקת המהירה של זן האומיקרון בישראל ובעולם, מביאים את בעלי העסקים לחשוש מאירועים כלכליים משמעותיים ומשכך, חוששים בעיקר כי מה שייפגע ראשון יהיו התקבולים לספקים ולנותני שירותים.

רק לפני כשבועיים התפרסמו נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שחשפו כי שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי המשיך במגמת הירידה בשנים האחרונות וירד לכ-44.4%, ירידה של 1.4 נקודות אחוז לעומת שנת 2020, שיעור דומה לרמה הנמוכה של שיעור האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים בסוף הרבעון הראשון לשנת 2020, טרם הפעלת הקרן המיוחדת בערבות מדינה שהוקמה עם פרוץ משבר הקורונה.

לעומת זאת, לפי הנתונים היקף האשראי החוץ בנקאי (נתוני חברות מדווחות) רשם עלייה חדה של כ-29% והגיע לכ-6.7 מיליארד ש”ח, זאת לאחר ירידה של כ-10% בשנת 2020, וכיום לצד הבנקים המסורתיים, ניתן למצוא בשוק תאגידים פיננסיים נוספים שמחזיקים בסל פתרונות אשראי בתנאים טובים שלעיתים גם מתחרים בתנאים שמציעים הבנקים.

הפתרונות שבשוק אינם רק אשראי חוץ בנקאי, כי אם גם באופן של עסקאות פקטורינג (מימון חשבוניות) שצברו תאוצה רבה בשנים האחרונות, במקביל להתפתחות שוק האשראי החוץ בנקאי. בעסקת פקטורינג הלקוח 'מוכר' את החשבוניות שלו לגורם המממן, ובך מבטיח לעצמו את הקדמת התקבולים תמורתן. חברת הפקטורינג 'נכנסת לנעלי הלקוח' ומקבלת את הזכות לקבל את תמורת החשבונית לעצמה.

"אני מכיר את זה. אנחנו מנפיקים חשבוניות של שוטף + 30 והן הופכות אם רק יגיע מצב חדש – לשוטף + 90. ואני לא מדבר על החשבוניות שמלכתחילה הן שוטף + 90 שיעלו אוטומטית לשוטף + 120 או יותר", אומר אברהם ה', בעל עסק הנותן שירותים לאירועים קטנים.

ואכן, בעלי עסקים רבים פונים בימים האחרונים בבקשה לבחון הקדמת תשלומים וזאת מפני חשש שהקורונה תביא איתה סגרים או עיכובים בתשלומים. בחברת איסתרא פרפקט על עליה של כ-30% בפניות בימים האחרונים, ואומרים כי התופעה מוכרת. "בגל הקורונה הקודם חברות ניסו לפתוח קווי אשראי בבנקים ולהרחיב מסגרות אך לא תמיד מהלך זה צלח משלל סיבות ולכן "בעלי עסקים רבים למדו כי רצוי להקדים תשלומים של לקוחות בעזרת מימון פקטורינג, משום שהעסקה נעשית על דרך המכר, הכוונה היא שהעסק לא לוקח אשראי אלא מוכר ומנזיל את החשבונית הפתוחה ללא זכות חזרה לגורם מממן. גם אם הלקוח מתעכב בתשלום או חלילה, מגיע לחדלות פירעון, הבעיה היא של הגוף המממן והעסק אינו נפגע מכך. במציאות של אי וודאות וחוסר שליטה, רצוי שעסקים יפעלו להחזרת השליטה והוודאות לידיהם, אחת מהדרכים היא מימון חשבוניות משום שבעל העסק גם משפר את התזרים וגם מקבל שקט נפשי".

לדברי יונתן קמון מנכ"ל החברה, "בגלי הקורונה הקודמים ראינו שגופים רבים מעכבים את התשלומים והשוטף + 30 הופך לשוטף + 90 או אפילו למשך זמן ארוך יותר. בעוד בעל העסק נדרש להמשיך ולשלם שכ"ד, הוצאות שוטפות והתחייבויות שונות, והתקבולים משירותים שניתנו בוששים מלהגיע. לכן, עסקים רבים נערכים לגל הקורונה הבא שבפתח, כדי להחזיק ביתרות בחשבונות העו"ש על מנת להקטין את הסיכון מפני תשלומים מעוכבים או חלילה פשיטת רגל של לקוחות, דבר שעלול לגרור אף אותם לקשיים תזרימיים".

כתיבת תגובה