מחכים לקבוצת מדינות אופא"ק

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, והכלכלן בניהו בולוטין מלאומי שוקי הון מתייחסים בסקירת הנפט השבועית לפגישת מדינות אופא"ק ביום חמישי הקרוב ולהשפעתה הצפויה על מחירי הנפט: מחיר הנפט בזמן הקרוב ייקבע בעיקר בהתאם למדיניות קבוצת מדינות אופא"ק, הצפויה להיפגש ביום חמישי הקרוב | ההפיכה בסודן מסכנת את יצוא הנפט ממדינה זו 

הפקת נפט | צילום אילוסטרציה: Chirkov, שאטרסטוק

קבוצת OPEC+ צפויה להיפגש ב-4 בנובמבר על מנת להחליט על המשך המדיניות של הקבוצה. מחיר הנפט בזמן הקרוב ייקבע בעיקר בהתאם למדיניות של OPEC+ בנוגע לוויסות ההיצע בשוק. זאת, מאחר וקבוצת יצרניות הנפט הגדולות בארה"ב, המתחרה הגדולה של קבוצת OPEC+, הפחיתה את השקעות ההון על מנת שהחברות יוכלו לחלק יותר דיבידנדים למשקיעים ולהפחית את המינוף, מה שמונע מהן את האפשרות להגדיל את תפוקת הנפט שלהן באופן מהיר משום שהגידול בתפוקת הנפט בארה"ב מבוסס על חברות יצור נפט פרטיות.

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות צפויות לתמוך בהמשך הגדלת תפוקת הנפט של הקבוצה בקצב הנוכחי, של 400,000 חביות ביום בחודשים נובמבר ודצמבר. במידה שרוסיה תתעקש על הגדלה נוספת של יצור הנפט שלה, צפוי שהקבוצה תצליח להגיע להסכמות בנושא זה במחיר של הקלות ייחודיות לרוסיה כפי שהיה בעבר.

על פי הערכות של OPEC, מלאי הנפט העולמי צפוי להצטמצם ברביע האחרון של השנה בכ-300,000 חביות ביום, מה שישמור על שוק נפט מהודק, אך במידה פחותה מאשר בתחזיות מראשית הרביע. תחזית זו תומכת בהערכה כי קבוצת OPEC+ לא תגדיל באופן רוחבי את מכסות הייצור יותר מההסכם המקורי של העלאת התפוקה ב-400,000 חביות ביום בחודש עד לסוף השנה. בנוסף, התחזית של OPEC מצביעה על כך כי בשנת 2022 שוק הנפט צפוי להיות בעודף היצע של כ-1.6 מיליון חביות ביום, מה שתומך גם כן באי הרחבת ההקלות הנוכחיות בייצור הנפט". להערכתם, "ערב הסעודית ואיחוד האמירויות צפויות לתמוך בהמשך הגדלת תפוקת הנפט של הקבוצה בקצב הנוכחי, של 400,000 חביות ביום בחודשים נובמבר ודצמבר. במידה שרוסיה תתעקש על הגדלה נוספת של יצור הנפט שלה, צפוי שהקבוצה תצליח להגיע להסכמות בנושא זה במחיר של הקלות ייחודיות לרוסיה כפי שהיה בעבר.

 ההפיכה הצבאית בסודן מסכנת את יצוא הנפט מסודן ומחבל הארץ בדרום סודן, בהיקף של כ-130,000 חביות ביום. יצוא הנפט של דרום סודן תלוי בהתפתחויות שיהיו בסודן, מאחר וחבל הארץ בדרום משתמש בצינורות הולכת נפט המצויים בסודן לאספקת הנפט דרך נמל הים של סודן. במידה והמהומות שהחלו בעקבות ההפיכה הצבאית לא יתפתחו למלחמת אזרחים, צפוי שאספקת הנפט תמשך כסדרה. אולם, במידה וההפיכה תתפתח למלחמת אזרחים, הסיכון לירידה משמעותית בייצוא הנפט מהאזור יגדל.

 להערכתנו, עליית מחירי הנפט מגדילה את הסיכונים לחזרתה של מלחמת מחירים בשוק בעתיד הרחוק יותר. להערכתנו, סביר שעד לסוף השנה מחירי הנפט ישארו גבוהים והירידה במחיר תהיה רק במהלך שנת 2022. במידה ואירוע המחסור בגז טבע לא יפתר במהלך החודשים הקרובים, אזי ירידת מחיר הנפט תהיה במחצית השנייה של שנת 2022. אולם, במידה ורוסיה תפעיל את צינור הגז Nord Steam 2 ובמידה והיא תספק מספיק גז לאירופה אשר יפחית את מחיר הגז הטבעי שם וימנע מעבר של הביקושים לגז טבעי לנפט, אזי נראה שישנה סבירות רבה יותר לכך שירידת המחירים תהיה כבר במחצית הראשונה של 2022.

על אף שהתחלואה מצויה במגמת ירידה, קיים עדיין חשש להתפשטות של גל נוסף אשר ישבש את הפעילות הכלכלית, מה שיביא לירידה במחירי הנפט. החוזים העתידיים מצביעים על כך שמחירי הנפט עשויים לרדת במעט עד לסוף השנה וירידה נוספת צפויה בטווח הבינוני. זאת, ככל הנראה בשל החשש מפני ההשפעות של ההתפשטות המחודשת של נגיף הקורונה בטווח הקצר, לצד העלייה הצפויה בתפוקת הנפט הגלובלית בטווח הבינוני.

 

המאמר נכתב ע"י ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, והכלכלן בניהו בולוטין מלאומי שוקי הון

כתיבת תגובה