מנהלי המוסדות: הטיפול בחולים הגריאטריים נפגע בתקופת הקורונה

מנהלי מוסדות גריאטריים: פגיעה משמעותית בטיפול בחולים בעקבות הקורונה | יוזמת הדיון בוועדת הבריאות, ח"כ אתי חווה עטייה: "לצד תקציבי מיליונים להייטק חובה לזכור את הסבים והסבתות שלנו – אסור לנו להשאיר אותם בחצר האחורית של מערכת הבריאות"

קשישים | צילום אילוסטרציה: דוברות משרד הבריאות

ועדת הבריאות התכנסה היום לדון בהצעה לסדר בדיון מהיר של חברי הכנסת חוה אתי עטיה, טטיאנה מזרסקי ואחמד טיבי בנושא: פגיעה בטיפול בחולי הקורונה הגריאטריים. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי לפי נתוני משרד הבריאות כ-700 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים הגריאטריים, 100 מהם במצב קשה, זאת בנוסף ל 2,700 חולים גריאטריים המאושפזים בבתי החולים הכללים שכ-1,100 מתוכם במצב קשה. ולטענת מנהלי המוסדות המספר האמיתי גדול בהרבה. עוד נכתב כי בתי החולים הגריאטריים מתריעים זה זמן רב כי הם נמצאים בקריסה כלכלית בשל ההוצאות המיוחדות שנלוות לגל החמישי ענף הגריאטריה כולו נמצא במצוקה דרמטית, ויש לפעול ולתקצב ענף זה ולהקצות כוח אדם, בכדי למנוע את הפגיעה באלפי מטופלים ולאפשר הענקת טיפול מיטבי לאוכלוסייה המבוגרת בישראל".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טטיאנה מזרסקי, דרשה בדיון לקבל עדכון ולקיים דיון במשרד הבריאות והאוצר על קבלת תשלום למוסדות הגריאטריה. עוד אמרה כי תפעל שהוועדה תעקוב אחרי הנושא בשבועות הקרובים.

יוזמת הדיון, ח"כ אתי חווה עטיה אמרה בפתח הדיון: "לפי פרסום של העיתונאי רן רזניק בעיתון 'ישראל היום' – בתי החולים הגריאטריים מתריעים זה זמן רב כי הם נמצאים בקריסה כלכלית בשל הוצאות מיוחדות הנלוות לגל החמישי של הקורונה. בעקבות משבר הקורונה בשנים 2021-2020 מוסדות ובתי חולים גריאטריים שאינם ממשלתיים קיבלו תמיכה מיוחדת בסכום קרוב ל 200 מיליון ש״"ח בשנה. השנה, התקצוב הזה הופסק. חובתנו לסייע לבתי חולים אלו שתהיה להם איתנות פיננסית. מדובר בדאגה ישירה לדור ההורים והסבים שלנו שראוי שיקבלו טיפול איכותי שישפר את בריאותם. עלינו לפעול להחזרת התקציבים הראויים. לצד תקציבי מיליונים להייטק חובה לזכור את הסבים והסבתות שלנו — אסור לנו להשאיר אותם בחצר האחורית של מערכת הבריאות".

מנהלי מוסדות גריאטריים דיברו בדיון על פגיעה משמעותית בטיפול בחולים בעקבות הקורונה. לדבריהם, "הקורונה חשפה את הבעיה שהתקציב בבסיס הוא נמוך".

ד"ר אירית לקסר, ראש אגף גריאטריה במשרד הבריאות אמרה בדיון: "יצרנו מערך ויכולת להשאיר את החולים הגריאטריים במוסדות הסיעודיים או במעונות קשישים בהם הם נמצאים. כיום במסגרות של משרד הבריאות יש רק כ150 מאומתים, כלומר, יש פחות מ400 איש. יש שתי קבוצות וגם התגמול הכספי מובא בצורה שונה לכל קבוצה. כשמדברים על גריאטריה כרונית, בתי חולים סיעודיים עם מחלקות של סיעודיים ותשושי נפש, במערך הזה אנחנו מדברים שבמחלקות הקורונה שם יש כ60 מאושפזים ומרבית ה150 נמצאים במוסדות הסיעודיים עצמם. המוסדות הסיעודיים נמצאים בתוספת השלישית של חוק ביטוח בריאות ממלכתי וההסכמי תשלום אליהם זה רק דרך מכרז הקודים. לא כלל המטופלים שם פרטיים אלא רק מוסדות שהם בהסכם חד קודי דרכנו, ודרך זה אנחנו נותנים מענה שמי שמאומת ונשאר במחלקה הסיעודית שלו, אנחנו נותנים דלתא על התשומות שצריך לטפל אחרת בחולה מבודד. אני יודעת שיש גם סיג ושיח ויחד איתי נמצאים גם מאגף תקציבים וגם מהאוצר, האם צריך לתמחר יותר בגלל שההיקפים בגל הזה היו גבוהים יותר, וגם מאומתים ולא רק חשופים מבודדים נשארו במוסדות הסיעודיים.

אנחנו נותנים את האישורים המקצועיים דרך הרופאים המחוזיים בלשכות הבריאות, מול המוסדות הסיעודיים שבמכרז הקודים. אנחנו ידועים במערך שלנו, לאורך שנים, שבדרך כלל התשלום במכרז ניתן מיידי, ולא פלוס 90 יום אלא מקסימום פלוס 30 יום, אבל יכול להיות שחלק מהכספים לא הועברו עקב כל מיני בדיקות, בנושא הזה אני לא חושבת ש100 אחוז הועבר אבל כן, חלק מהמוסדות כבר קיבלו את הכספים ואנחנו חושבים שהדבר ייכנס למנגנונים מסודרים".

כתיבת תגובה