"החרגת הגמ"חים מתקנות ה-FATCA הסתיימה"

דווקא במהלך דיון בו התקדמה הקראת תקנות ה-CRS, בהן אמורה לחול על פי הסיכומים החרגה דומה – הודיעה במפתיע נציגת המשרד כי היועמ"ש החליט שלא להאריך את החרגת הגמ"חים שבתקנות ה-FATCA וכי התחולה תהא מיידית

גמ"ח | צילום אילוסטרציה: shutterstock

ועדת הכספים קיימה היום (ד) דיון בתקנות מס הכנסה שהינן נגזרת מהסכם בין למעלה ממאה מדינות – הסכם ה-CRS (קומון ריפורטינג סטנדרט) עליו חתומה גם מדינת ישראל, הסכם המחייב חילופי מידע בין רשויות המס השונות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

על פי ההסכם על בנקים במדינות השונות לרכז את המידע אודות תושבי מדינות זרות המתגוררים במדינות בהן יש להם חשבונות בנקים ולהיפך.

במהלך השבוע שעבר הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני כי יקדם את התקנות, והיום החלה ההקראה שלהן, במהלכן עלו הבהרות הנדרשות לגבי עולים חדשים ומצבים נוספים.

כאשר עלתה סוגיית הגמ"חים לגביה הושגו כבר מספר הבנות וישנו שיח בין ועדת הכספים לרשות המסים ועלה כי תידרש תקופת החרגה על מנת לאפשר את החלת התקנות על הגמ"חים, הפתיעה נציגת משרד המשפטים כאשר ציינה כי במשרד החליטו לתת תקופת החרגה של חצי שנה בלבד במסגרת תקנות ה-CRS וכן שלא להאריך את ההחרגה שלהם בתקנות דומות אשר נוגעות לרשויות האמריקאיות, אותן אישרה ועדת הכספים לפני כשנתיים – התקנות ליישום חוק ה-FATCA (פטקא), המסדירות את הדרכים בהן רשות המיסים, בנקים וגופים פיננסיים יעבירו לרשות המיסים האמריקאית (ה- IRS) מידע אודות חשבונות של אזרחים אמריקאים.

במסגרת אישור הפטקא שהתקבל באוגוסט 2016, הוחרגו מהחוק הגמ"חים שקיבלו ארכה של שנתיים להסדרת מעמדם, על דעת המשנה ליועמ"ש דאז, אבי ליכט. הארכה הייתה עד לחודש אוגוסט השנה, אך הייתה הבנה בין כלל הצדדים כי זו תוארך עד לחקיקת חוק הגמ"חים שיסדיר את מעמדם, אך היום הודיעה במפתיע נציגת משרד המשפטים כי על דעת היועמ"ש הוחלט שלא להאריך את תוקף ההחרגה, וכי אלה יהיו כפופים להסדר הפטקא באופן מידי.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני תהה על המהלך שצפוי להביא לכך שבנקים יסרבו לגמרי לפתוח חשבונות בנק לגמ"חים, וציין כי הוא מופתע מהצעד על רקע קידום תקנות ה-CRS, בהן יש צורך בתקנות דומות, ועל רקע כוונת הוועדה לקדם גם את חוק הגמ"חים: "המשמעות היא שגמ"חים שמשרתים פעמים רבות אנשים שאין להם על מי להישען יסגרו, נאריך את התקנות ונסדיר את חקיקת חוק הגמ"חים".

גם המשנה לממונה על הכנסות המדינה, הודתה על רקע הדברים כי "הצעד מצריך הערכות של מספר חודשים מצד הגמ"חים" ונציגי הבנקים ציינו כי הם מופתעים וזקוקים "להבהרות מהירות ולעמדה אחידה מצד המדינה".

צביקה זאבי, רו"ח של 'הגמ"ח המרכזי' אמר במהלך הדיון כי קיימים קשיים רבים לבעלי הגמ"חים: "אין היום אפשרות לפתוח חשבון בנק חדש לגמ"חים, גם לגבי מי שעובד עם אישורים וכל מה שצריך, כגמ"ח הגדול ביותר אומרים לנו אתם גמ"ח – יש לנו הוראה מלמעלה לא לטפל בכם".

אך אלישבע לסרי, ממשרד המשפטים התעקשה: "אכן בפטקא הייתה הוראת שעה לשנתיים לשם הסדרת נושא הגמ"חים, ההוראה פגה, לכן מבחינה משפטית מוסדות ציבור שאינן מוסדות פיננסים קטנים צריכים להתחיל לדווח. היועמ"ש והמשנה לו נדרשו לעניין והחליטו שלא להאריך את ההוראה הזו כרגע, לגבי ה-CRS, כלל שיש צורך לעניין זמן לגמ"חים, הוסכם לתת חצי שנה להוראת השעה".

ח"כ גפני: "המשמעות של העניין זה שהגמ"חים שגם ככה מצבם קשה במציאות הקיימת יסגרו, מצבם יהיה פי 1,000 יותר קשה, אני מניח שזה בשם המשנה ליועמ"ש. אתם הממשלה עצרתם את הדיונים בחוק, ועכשיו אתם מצהירים שאין הארכה לעניין הפטקא, ואתם נותנים חצי שנה להימור הזה של ה-CRS.  עם כל הכבוד פה מתנהלים דיונים בהיגיון, משרד המשפטים אינו תורה למשה מסיני. יוארכו בשנתיים ההוראות גם לגבי הפטקא וגם לגבי ה-CRS, או עד שיוסדר חוק הגמ"חים – אחרת אי אפשר לנהל את זה".

כתיבת תגובה