ניחוחות של סטגפלציה

הפדרל ריזרב - הבנק המרכזי של ארצות הברית | צילום: Orhan Cam, שאטרסטוק

ביום רביעי הקרוב תפורסם החלטת ריבית קריטית של הפד בה גם נקבל סט טרי של תחזיות לצמיחה, אינפלציה וריבית מצד חברי הפד כאשר נתוני השבוע האחרון, ובמיוחד יום שישי הכניסו את המערכת הפיננסית שוב לדריכות גבוהה במיוחד עקב המשמעויות של הנתונים שפורסמו.

נתחיל, איך לא, מנתוני האינפלציה שיצאו ביום שישי והיו גבוהים משמעותית מהצפי  – מדד המחירים לצרכן עלה ב1.0% בחודש מאי וזאת לעומת צפי שעמד על עלייה של 0.7%. עקב כך, האינפלציה עברה את השיא אליו הגיעה במרץ ועלתה לרמה של 8.6%, הגבוהה מאז 1981.

הנקודות העיקריות שהפד צפוי לקחת ממדד מאי הן שלמרות ירידה צפויה עקב התפוגגות השפעות קצה מצד ההיצע בסעיפים כמו רכבים ומוצרים בני קיימא אחרים, האינפלציה עדיין הצליחה לשבור שיאים וזאת עקב התעצמות והתרחבות הלחצים האינפלציוניים ברכיבי השירותים, וסעיף הדיור ביניהם. ואם זה לא מספיק, נרשם זינוק נוסף במחירי האנרגיה המזון.

בכך, מדד מאי מסמל לנו אולי את קו פרשת המים מבחינת חברי הפד שכן באופן ברור הלחצים האינפלציוניים מתעצמים בשירותים בעוד שהם מתחילים להתפוגג בחלק ממחירי המוצרים (למרות שהאינפלציה עדיין מאוד גבוהה במחירי כל המוצרים), ודינאמיקה אינפלציונית שכזו בענפי השירותים היא דגל אדום עבור הפד מאחר וללא טיפול אגרסיבי, ארה"ב (והעולם) עלולה להיכנס לסחרור אינפלציוני.

אם כן הלחצים האינפלציוניים בארצות הברית ממשיכים להתגבר והסיכונים לאינפלציה ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה על רקע ההתפתחויות העולמיות בתחומי המזון והאנרגיה – המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, ובמיוחד הסנקציות שמדינות המערב מנסות להשית על רוסיה, וזאת ביחד עם הבעיות בסין (תחלואה וסגרים שמובילה לשיבושים מתמשכים בשרשראות האספקה) צפויים להמשיך ולשבש את שוקי הסחורות העולמיים גם בחודשים הבאים.

עם זאת, מצד שני, ההאטה הכלכלית הופכת להיות יותר ברורה בנתונים כאשר על פי מודל הפד (GDPNOW), התוצר צפוי לצמוח ב-0.9% בלבד ברבעון השני כאשר לפני חודש תחזיות המודל עוד עמדו על 2.0%. בנוסף, ביום שישי מדד אמון הצרכנים לא פחות מקרס לשפל היסטורי, הרבה יותר נמוך מהשפל שנרשם במשבר הפיננסי העולמי. על פי הדוח, הצרכנים האמריקנים מצפים לירידה משמעותית במצבם הכלכלי וציפיות האינפלציה שלהם ממשיכות לעלות. לפחות על פי ההיסטוריה, אמון הצרכנים נוטה להקדים את מגמות הצריכה במספר חודשים כך שנראה שהצמיחה בארה"ב צפויה להמשיך ולהאט באופן משמעותי בחודשים הקרובים.

תנאי הבסיס להחלטת הריבית ביום רביעי – אינפלציה גבוהה במיוחד ביחד עם האטה כלכלית משמעותית, ניחוחות משמעותיים של סטגפלציה שהיא האתגר המשמעותי ביותר של כל בנק מרכזי.

פאוול וחברי הפד כבר הצהירו פעם אחר פעם כי בימים אלו האינפלציה היא הדבר היחיד שמטריד אותם בימים אלו – הפעילות הכלכלית והשווקים הם כרגע בעלי חשיבות משנית ולמעשה, בנתוני האינפלציה הנוכחיים, בפד רוצים לראות התהדקות משמעותית ועמוקה של התנאים הפיננסים במשק האמריקאי – וזה יכול להגיע רק עם ירידות בשוקי המניות ועלייה משמעותית של תשואות האג"ח. וזה בדיוק מה שאנו מקבלים ב-2022. החדשות הרעות הן שנראה שהתנודתיות הזו בשווקים צפויה ללוות אותנו גם בחודשים הקרובים, עד אשר ארה"ב, באופן בלתי נמנע להערכתנו, תיכנס למיתון.

בעקבות אירועי יום שישי, תשואות האג"ח זינקו והשווקים עברו לתמחר מתווה ריבית אגרסיבי יותר מ-0.5% בפגישה כאשר התמחור הנוכחי מאותת לנו על הסתברות של 90% כי בפגישה בחודש ספטמבר הפד יעלה את הריבית ב-0.75%. להערכתנו לפד אין את הזמן הזה ולכן קיים סיכוי גבוה כי הפד יפתיע את השווקים כבר ביום רביעי עם העלאה של 0.75%.

 

מה כל זה אומר על המדיניות של בנק ישראל?

בשבוע שעבר העלנו את תחזית הריבית שלנו לבנק ישראל כאשר אנו מעריכים כי בתחילת יולי הוא יעלה את הריבית ב-0.5%. להערכתנו, ההתפתחויות האחרונות ברמה הגלובלית רק מחזקות הערכה זו שכן בנק ישראל לא יוכל להישאר מאחור בזמן שהבנקים המרכזיים בכל העולם מגבירים את הקצב כאשר אפילו כריסטין לגארד, יו"ר הבנק המרכזי האירופאי, למעשה הודיעה ביום חמישי כי בספטמבר הם מתכננים להעלות את הריבית ב-0.5%. להערכתנו, ללא הפתעה מאוד שלילית בנתוני האינפלציה שיפורסמו ביום רביעי, הדרך למנות של חצי אחוז גם בישראל סלולה.

 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות

כתיבת תגובה