סקירת קיץ: אבטיח על הסכין, למי אין מזגן ומי שותה לימונדה

בהרי הצפון יש מעט בתים בלי מזגן, אבל מאווררים, אוהו, אלה יובאו לישראל בכ-15 מיליון דולר בשנה שעברה • מעל 93% מחזיקים במזגן, כמה כסף נוציא על שלגונים לסוגיהם וכמה אבטיחים צורכים הישראלים? • שלל נתונים שירעננו לכם את הקיץ

נופש חרדי בדאבוס | צילום: באדיבות המצלם

נניח מעט לנתונים הכלכליים, לאבטלה המתעתעת, לממשלה המבולבלת ולהסכמים הנחתמים. נניח לרגע גם לפקיד הבנק שלא מפסיק להתקשר ולהתריע על מפלס החשבון, הדומה מפעם לפעם למפלס הכינרת בשנה שחונה במיוחד.

מי שיוצא החוצה בימים אלה – ומי לא יוצא, כבר מדברים על סגר נוסף – יכול לראות את פרח החצב המתחיל לפרוח בימים אלה. פריחתו בסוף הקיץ, בעמודי תפרחת גבוהים ולבנים, בולטת בנוף היבש של עונה זו. החצב ידוע כ'מבשר הסתיו', שכן הוא מתחיל להציץ מתוך הבצל שלו סביב ט"ו באב. יש האומרים כי מקור שמו הוא הלחם של המילים חצה-אב, היות והוא מתחיל לפרוח בחציו השני של חודש אב. אגב, חלקי החצב המצוי רעילים ביותר והוא מוגדר כערך טבע מוגן בישראל.

האם הסתיו כבר מתקרב? אכן כן. התאריך הרשמי של תחילת הסתיו הוא בעוד פחות מחודש, יום שלישי 22.9, יום השוויון, בו היום והלילה שווים. מכאן ואילך הלילה מתחיל להתארך והיום מתקצר. רק אל תצפו להתקררות מיידית במזג האוויר. בגמרא כתוב 'שלהי דקייטא קשה מקייטא', שלהי הקיץ קשים מהקיץ עצמו. הדבר אף נכון ביותר באזור מישור החוף המושפע מטמפרטורת הים שמאחרת להתקרר. הקלה ממשית בלחות ובחום באזור זה מורגשים רק המחצית השנייה של ספטמבר, בואכה אוקטובר.

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גם הניחו לרגע לנתונים השונים ולנגזרות של נגיף הקורונה על שורה ארוכה של סקרי עומק. בפרסום קייצי מיוחד כותבים בלמ"ס כי בשנת 2019 הפיקו אדמות מדינת ישראל 91,461 טונות של אבטיחים. מדובר ב-91,461,000 קילו אבטיחים הנמכרים כמו שאומרים 'על הסכין'.

הקיץ המעיק בישראל מחייב הפעלת מזגנים כמעט בכל שעות היום והלילה. על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2018 ל-93.5% ממשקי הבית בישראל מחזיקים לפחות מזגן אחד בבית. בהרי הצפון, במקומות בהם יש מזג אוויר נהדר כל השנה, ישנם משקי בית שאינם מחזיקים אפילו לא מזגן אחד. אצל אלו יש בוודאי לפחות מאוורר אחד. איך אנחנו יודעים זאת? בשנת 2019 הגיע היבוא של מאווררים חשמליים לערך של יותר מ-15 מיליון דולר. ישנם בתים רבים המחזיקים בנוסף למזגן, גם מאוורר אחד או שניים ליתר ביטחון.

מקור: הלמ"ס

כמה שלגונים תלקקו?

ואיך אתם מרעננים לכם את הקיץ חוץ ממזגן ומאוורר? נתון מרתק נוסף המתפרסם על ידי הלמ"ס מספר על הפתרון האולטימטיבי של הישראלים בקיץ. במהלך החודשים החמים מוציאים הישראלים כ-270 שקל על גלידות וארטיקים או שלגונים בשפה העברית התקינה. השם 'ארטיק', שהשתרש בשפה הישראלית בדומה לפלאפון או פריג'ידר, הוא במקורו שם מותג של מפעל 'ארטיק' שפעל בישראל בעבר.

המבוגרים שבינינו או השומרים על הבריאות, נוהגים לשתות בקיץ את המשקה המרענן 'לימונדה' – מים עם מעט מיץ לימון. בלמ"ס יודעים לספר כי בשנת 2019 היו בישראל 25,700 דונם בהם צמחו עצי לימון. ישראל מוגדרת מהמובילות בעולם בתנובת פרי הדר לדונם. על פי משרד החקלאות בשנת 2016 נמכרו בישראל כ-15 אלף טון לימונים. לא נמסר מה כמות התפוקה השנתית המעודכנת של עצי הלימון.

אם אתם בדרכים, נוסעים או חוזרים מטיול וכבר מצאתם בשולי הדרכים את החצב, תוכלו לשחק עם הילדים במשחקי מילים. למשל, אלו מילים מתחברים למילה קיץ: מחנה-קיץ, בית-קיץ, עונת-הקיץ ועוד. סביב מעגל השנה ישנן שבתות רבות שמצורף אליהן שם נוסף: שבת-שובה, שבת-מברכים, שבת-חזון ועוד ועוד. רק אתם הנהגים אל תשתתפו במשחק, התרכזו בנהיגה וחזרו הביתה לשלום. קיץ נעים.

כתיבת תגובה