עוד סנקציות על איראן, הפעם על ראשי הנחש

טראמפ שוב מטיל סנקציות על איראן, אלא שהפעם הוא אוחז בראש הנחש, ומטיל את הסנקציות על בכירי המשטר, כולל חמינאי וזריף • בינתיים, איראן מאותתת על עזיבת הסכם הגרעין כליל, והבית הלבן שוקל להגביר את המתקפות החשאיות על איראן • לעת עתה הצדדים נלחמים בכל עוז באמצעות הטוויטר, אך הזירה יכולה בכל רגע לעבור לחזית

דונלד טראמפ | צילום:Paul Hakimata Photography, שאטרסטוק

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, זה שרואה את העולם מבעד לכסף, נוקם כלכלית את הפלת המל"ט האמריקאי, ומטיל סנקציות כלכליות על מנהיג איראן ועל בכירים נוספים בהנהגה האיראנית, ביניהם שר החוץ מוחמד זריף. הסנקציות שאמרות להיכנס לתוקפן בהמשך השבוע, צפויות לפגוע גם בנכסים של שמונה מפקדים בכירים במשמרות המהפכה האירניים.

הנשיא טראמפ תדרך עיתונאים, והבהיר כי הסנקציות יכוונו כלפי המנהיג העליון האירני, עלי חמינאי, ונכסיו ברחבי העולם. "המנהיג העליון האירני לא יתחמק מהסנקציות", אמר טראמפ לעיתונאים והוסיף כי "המהלך מגיע בתגובה להפלת המל"ט בשבוע שעבר".

טראמפ הדגיש כי המטרה העליונה של ארצות הברית היא למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני, ולהפסיק את מימון הטרור. "ארצות הברית לא מחפשת עימות עם אירן", אמר הנשיא בתדרוך לעיתונאים, והוסיף "נשמח אם נוכל לסגור איתם עסקה". טראמפ כינה את הפלת המל"ט כ"פעולה עויינת", והוא הצביע על מנהיגי המשטר האיראני כנושאים באחריות לפעולה.

מזכיר האוצר האמריקני אמר במסיבת העיתונאים, כי הסנקציות יסבו פגיעה והחרמה במיליארדי דולרים השייכים לנכסים אירניים ברחבי העולם. הוא הוסיף כי רשימת הסנקציות הוכנה מראש, עוד לפני הפלת המל"ט האמריקני במפרץ הפרסי, וכי סנקציות נוספות מוכנות להטלה על בכירים אירניים.

הפעילות נגד תוכנית הגרעין של איראן לא נחה לרגע. האיום של איראן כי תמשיך בהעשרת האורניות בניגוד להסכם כתגובה לסנקציות של ארה"ב, שאירעה בצמוד לאירועי המכליות, גרמו להרצת מכתבים שונים אל איראן להגברת הלחץ הדיפלומטי.

מכתב רשמי שהופץ על ידי השגרירות הסעודית בוושינגטון, הביע חשש מההסלמה במזרח התיכון. מאחורי המכתב עומדים ארצות הברית, סעודיה, איחוד האמירויות ובריטניה, ובו הם קוראים לטהרן לעצור כל פעולה "שיכולה להביא לערעור היציבות האזורית".

איראן מקשיחה את דעתה, ואומרת כי אם אירופה לא תגן עליה מפני הסנקציות האמריקניות, היא תאיץ את העשרת האורניום. מעצמות אירופה – בריטניה, גרמניה וצרפת, העבירו לאחרונה מכתב לטהרן, לפיו אי מילוי אחר התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין יוביל להשלכות. איראן מצידה הודיעה, כי היא לא תאפשר למעצמות אירופה הארכת זמן מעבר ל-8 ביולי על מנת להציל את ההסכם.

טראמפ גם התייחס לעובדה שארצות הברית ניצבת כשוטר בודד במצרי הורמוז. לדבריו, ארה"ב כלל אינה חייבת להיות במיקום האסטרטגי הסמוך לאיראן, שדרכו עובר חלק עצום מאספקת הנפט העולמית – המקום שבו התרחשו פיצוצי המיכליות בשבועות האחרונים והפלת המל"ט.

טראמפ הסביר את הדברים, כדרכו, בחשבונו בטוויטר: "סין מקבלת 91% מהנפט שלה מהמצר, יפן 62%, ומדינות רבות אחרות אותו הדבר. אז למה אנחנו מגינים על נתיבי התובלה הימיים עבור מדינות אחרות במשך שנים רבות תמורת אף פיצוי? כל המדינות האלה צריכות להגן על הספינות שלהן במסלול הזה, שתמיד היה מסוכן. אנחנו אפילו לא צריכים להיות שם, מפני שארה"ב הפכה ליצרנית האנרגיה הגדולה ביותר בעולם". את דבריו חתם טראמפ במילים פשוטות מאוד להבנה, גם לקשיי ההבנה מאיראן: "הבקשה של ארה"ב מאיראן פשוטה מאוד – בלי נשק גרעיני, ובלי עוד תמיכה בטרור!".

בעקבות כך, אומר גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקנית לסוכנות הידיעות רויטרס, כי ארה"ב עומדת להקים קואליציה עם בעלות בריתה, האמורה להגן על נתיבי השיט במפרץ מפני תוקפנותה של איראן, המואשמת על ידי ארה"ב כמי שאחראית על התקיפות המסתוריות נגד שש המכליות. לדבריו, כוח הקואליציה יעקוב באופן ביטחוני ע"י מצלמות, משקפות ואוניות, על כל תעבורת השיט באזור. "המטרה היא להרתיע, כי האיראנים פשוט רוצים להמשיך לצאת ולעשות את מה שהם רוצים לעשות, ולהגיד 'היי, לא אנחנו עשינו את זה'. אנחנו יודעים מה הם עשו".

בהמשך לכתבה על העולם הדיגיטלי המתפתח, מדהים לראות כי המלחמה בין שתי היריבות ארה"ב ואיראן נערכת כרגע מעל גבי הטוויטר.

בתגובה להטלת הסנקציות האישיות נגד המנהיג העליון עלי חמינאי ונגד שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כתב עבאס מוסוי, דובר משרד החוץ האיראני, בחשבון הטוויטר שלו כי "הטלת סנקציות חסרות תועלת על חמינאי ושר החוץ מוחמד זריף, היא סגירה סופית של הדרך לדיפלומטיה". והוסיף כי "הממשל הנואש של טראמפ, הורס את המנגנון הבינלאומי לשמירה על שלום וביטחון".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבונו בטוויטר כי "טראמפ צודק ב-100% שהמפרץ הפרסי אינו העסק של צבא ארצות הברית". הוא הוסיף כי "כעת זה ברור כי 'נבחרת ה-B (היועץ לביטחון לאומי בולטון שנמצא בארץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יורש העצר הסעודי בן סלמאן, ובן זאיד מאיחוד האמירויות) לא דואגת לאינטרסים של ארצות הברית – הם בזים לדיפלומטיה וצמאים למלחמה".

שר החוץ בממשלת המעבר, ישראל כץ, הגיב גם הוא להחלטותיו של טראמפ "להחריף את הסנקציות הכלכליות על המשטר האיראני". לדברי כץ, "המלחמה הכלכלית נגד איראן אותה מובילה ארצות הברית, כנגד נסיונות איראן לפתח נשק גרעיני ותמיכתה בטרור האזורי והעולמי, היא צעד נכון וראוי המותיר למשטר האייתוללות האיראני אחת משתי האפשרויות – להיכנע ולחדול או להמשיך לקרוס כלכלית".

במקביל דווח, כי הבית הלבן לוחץ על פיתוח מבצעים חשאיים נוספים, בדומה למתקפת הסייבר שבה הגיבה ארה"ב על הפלת המל"ט, כדי להרתיע את איראן מבלי להגביר את המתחים ולגרום למלחמה. לדברי הגורמים הבכירים, מטרת המהלך היא לפתח תוכניות דומות למתקפות הסייבר שהיו ביום חמישי האחרון, בתגובה להפלת המל"ט האמריקני. לפי ה'ניו יורק טיימס' שהביא את הדיווח על מתקפות הסייבר, המתקפות שהיו נועדו על מנת לפגוע במודיעין האירני שאחראי לפי הדיווחים לתקיפת מכליות הנפט במפרץ.

כתיבת תגובה