קחו אחריות ניהולית

קבלו החלטה: אתם מנהלים את כלכלת הבית שלכם כמו עסק בחצי השנה הקרובה • ובקיצור: צאו לתכנית חירום כלכלית • המאמן ויועץ הכלכלה למשפחות יהושע ויסמן, מציג את כל הצעדים המפורטים שאתם זקוקים להם כדי לצלוח את התקופה הזו בקרוב מול ההוצאות הביתיות העכשוויות

קובעים תקציב. אילוסטרציה: Kemal Taner | שאטרסטוק

זהו. הקורונה מחייבת כל אחד מאיתנו לקחת את כלכלת הבית שלו בידיים.

גם אם עד עכשיו הכל היה בסדר – עכשיו זה כבר לא "יהיה בסדר" מעצמו. כצעד ראשון, התחייבו בינכם לבין עצמכם שבחצי השנה הקרובה אתם מתמקדים בניהול הבית שלכם לפחות באותה רצינות שבה אתם נוהגים בעבודה או בעסק שלכם.

קבלו החלטה שאתם מנהלים את כלכלת הבית שלכם כמו עסק.

כדי שתוכלו לעבור התקופה ביתר קלות, עשו הצעדים הבאים:

ערכו מאזן

הכינו מאזן (שיקוף) שמטרתו לבחון כיצד ניתן לעבור את התקופה הזו במינימום נזק. איך בונים מאזן? עליכם להכין תדפיסי עו"ש של הבנק 3 חודשים אחרונים, פירוט כרטיסי אשראי כולל חוץ בנקאי, פירוט של כלל ההלוואות, שיקים דחויים, ולהזין את הנתונים (כל הנתונים!) בטבלת אקסל מסודרת לפי קטגוריות. להורדת קובץ אקסל מותאם – לחצו כאן

בנו תקציב חירום

עברו על המאזן, בדקו את ההוצאות וההכנסות הצפויות לכם שלשה חודשים קדימה. למשל, בעת בניית התקציב קחו בחשבון את העלייה בסעיפי המזון והחשמל אל מול הירידה בדלק ובבילויים.

בחנו את ההוצאות הקבועות

זה הזמן לבדוק את סעיף המשכנתאות. האם כדאי למחזר, ומה שלום הביטוחים? האם יש לכם כפל ביטוחים? ואל תשכחו את סעיף התקשורת, או לטפל בבקשות להנחה בארנונה ועדכנו את מס' הנפשות בסעיף המים. ובכלל, אולי לחשוב על מעבר לפריפריה?

בחנו את סעיף ההלוואות 

בדקו את כל ההתחייבויות שלכם: הלוואות, משכנתאות וכרטיסי אשראי. בדקו אם יש גרעון עתידי שיש לכסות אותו ובחנו האם לפרוס מחדש ההלוואות הקיימות כדי להקטין החזרים חודשיים או להגדיל זמנית את מסגרת העו"ש. ואולי בכלל כדאי להקפיא זמנית המשכנתא, או לקחת לשם כיסוייה השוטף – הלוואה.

בלקיחת הלוואה, תמיד העדיפו לקחת הלוואות שתוכלו לעמוד בהחזר החודשי שלהן לאורך זמן. וודאו כי אתם מקדימים תרופה למכה ופונים לבנק לפני שמתחילים לחזור חיובים.

נכון לבחון את ההלוואה קודם כל על פי יכולת ההחזר החודשי, ורק אחר כך על פי הריבית.

יש פתרונות ייחודיים לתקופה אשר יכולים להוות עבורכם קרש הצלה: לדוגמה, הגדלת משכנתא לכיסוי כל ההתחייבויות. יש לשקול כל הצעה כזו ולבחון אם היא מתאימה עבורכם.

כדאי ורצוי להתייעץ עם איש מקצוע בתחום כדי למנוע החלטות כלכליות שיש בהן השלכות להמשך….

בטלו/צמצמו הוצאות משתנות

בחנו את סעיף המזון, הביגוד, הקוסמטיקה וכן הלאה – האם אפשר לבטל או לצמצם אותם?. זה קשה. אף אחד לא אוהב להסתכל למציאות בעיניים. אבל זה הכרחי. זה צו השעה. זה יכול להציל אתכם.

ערכו תוכנית תזרימית

היכנסו לחשבון הבנק ובדקו בדיוק מה התשלומים שאמורים לרדת, מה ניתן להקפיא ומה ניתן לבטל לתקופה. בדקו גם את כרטיסי האשראי, לעתים נכון לשנות מועד חיוב (בייחוד כשדמי אבטלה משולמים באמצע החודש).

עמידה בתקציב

ערכו השוואת מחירים וקנו בזול. היות ואתם רוב הזמן נמצאים בבית, ערכו במידת האפשר השוואת מחירים באמצעות האינטרנט. בנוסף, מומלץ לרכוש יותר מוצרי יסוד ומוצרים זולים יותר. לרוב הרשתות יש אפליקציות עם המחירים של המוצרים. חשוב להיצמד לתקציב שהגדרתם ולא לחרוג ממנו. בנוסף לכך, אל תצרכו מה שאתם לא באמת צריכים עכשיו. התקופה הזו היא הזדמנות גדולה לראות איך מסתדרים עם מה שיש.

אל תקנו מתוך דחף

דווקא עכשיו כשאנחנו בבית ואולי משועממים, אנחנו נצמדים יותר למשדרי חדשות שיוצרים מתח וחרדה מיותרים המביאים לצרכנות מוגברת מעבר לנחוץ. אל תרוצו לקנות נייר טואלט, ביצים או עופות, לפעמים במחירים מופקעים, רק בגלל שאמרו שעוד מעט הם ייגמרו. כבר הבנתם שהמשק ערוך לאספקה שוטפת של מזון, אז למה הקניות המוגברות האלה?

שתפו את הילדים

זו חובת המציאות לשתף את הילדים ולערוך עמם תיאום ציפיות. הילדים שומעים בימים אלה המון מסרים דרך הרשתות החברתיות, המדיה – וגם דרך השיחות שלכם. הם מפוחדים כמוכם, וגם הם לא יודעים לצפות את העתיד. שוחחו איתם. הבהירו להם את המצב. ספרו להם כי גם בתנאי אי ודאות בניתם תכנית כלכלית שתעזור לשרוד את התקופה. בקשו מהם להעלות רעיונות לחיסכון. גייסו אותם למאמץ המשפחתי משותף. כך תשיגו שתי מטרות: גם תייצרו עבורם סביבה בטוחה וגם תקבלו פרטנרים רתומים לשינוי.

התייעצו לגבי החסכונות

שאלת החסכונות היא אחת השאלות המטרידות ביותר בימים אלה, כי יש לה השלכות מרחיקות לכת. בשבועות האחרונים עשרות פנסיונרים הוציאו את החסכונות בשוקי ההון לאחר שאיבדו קרוב ל-200,000 ש"ח תוך כמה ימים. אין משפחה שלא נפגעה מירידות השערים. השאלה המרכזית היא האם יש לנו זמן לחכות בסבלנות לעליה שתבוא, והאם הלב שלנו יעמוד בזה? לפני כל קבלת החלטה בנושא, מומלץ לשוחח עם איש מקצוע.

תוכנית משולשת

בנו תוכנית כלכלית לשלוש השנים הבאות. תוכנית חירום היא רק פלסטר. כדי להיות מוגנים באמת יש לבנות תוכנית כלכלית לשלש שנים קדימה עם שלשה תסריטים: הכי פסימי, ריאלי, והכי אופטימי. באופן כזה יהיה לכם בכל רגע נתון תוכנית פעולה מיידית שתוכלו להפעיל בהתאם למצב השוק.

 

הכותב הוא מאמן ויועץ לכלכלת המשפחה, מרצה בכיר בארגון 'בתבונה' וחבר ועדת מחקר באיגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה

תגובה אחת ל: "קחו אחריות ניהולית"

  1. כתבה יפה וממצה מקיפה את כל הסעיפים הרלוונטים
    תודה רבה

כתיבת תגובה