קשה לקבלנים, קל למשפצים: מבחני הסמכה ואחריות ל-20 שנה

הסדרת תחום קבלני השיפוצים עולה שלב • בקרוב: שיפוצניקים יחויבו באחריות של שנה לפחות על עבודות בסך 20 אלף שקל ומעלה • וגם: מבחני ההסמכה לקבלני השיפוצים יוצאים לדרך • צפי לעלייה משמעותית במספר הקבלנים הרשומים

עבודות בנייה | צילום: Benoit Daoust, שאטרסטוק

ענף השיפוצים מגלגל למעלה מ-15 מיליארד ש"ח בענף, מתוכם כ-6 מיליארד ש"ח על תחזוקה ושיפוץ במשקי הבית, והיתר על עבודות שיפוץ ותחזוקה של מוסדות, חברות ומשרדים ממשלתיים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בישראל מתבצעים מדי שנה כ-300,000 שיפוצי בתים, כאשר העלות הממוצעת לשיפוץ דירה בגודל 100 מ"ר עומד על 300-350 אלף שקל (מחיר ממוצע לשיפוץ כללי של כל הדירה כולל רכישת הכלים הסניטריים, ארונות, חומרי עבודה וכו'). לפי נתוני הלמ"ס, נכון לחודש פברואר 2015, דיווחו 29% ממשקי הבית שיש להם משכנתה פעילה או הלוואה פעילה לשיפוצים (707 אלף משקי בית שבהם 2.75 מיליון נפשות).

כ-15,000 קבלנים פועלים בענף, מתוכם רק כעשרה אחוזים רשומים בפנקס הקבלנים וכפופים לפיקוח של משרד הבינוי והשיכון. עד לאחרונה התאפשר רק לקבלנים המבצעים עבודות בהיקף של עד כ-1.5 מיליון שקל לקבל רישיון, אך שינוי רגולטורי שהובל על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף התאחדות קבלני השיפוצים הביא לכך שגם קבלן שיפוצים המבצע עבודות קטנות יותר, יוכל להיות רשום בפנקס הקבלנים.

בימים אלה יוצאים לדרך קורסי ומבחני ההסמכה לקבלני השיפוצים לצורך רישומם בפנקס הקבלנים. במקביל, החל קמפיין פרסומי ביוזמת משרד הבינוי והשיכון והתאחדות הקבלנים, הקורא לציבור להעסיק קבלני שיפוצים רשומים בלבד.

מבחני ההסמכה לקבלני השיפוצים יוצאים לדרך לאחר שקיבלו את אישור רשם הקבלנים. מדובר בחלק מהמהלך להסדרת ענף השיפוצים, שיצא לדרך בחודשים האחרונים, לאחר שהודיע שר הבינוי והשיכון על הוספת סיווג חדש בפנקס רשם הקבלנים עבור קבלן שיפוצים לעבודות קטנות. במסגרת כך, כ-700 קבלני שיפוצים צפויים להירשם בתקופה הקרובה בפנקס רשם הקבלנים, ובכך להעלות בכ-50% את מספר קבלני השיפוצים הרשומים מ-2,100 כיום לכ-3,050 בהתאם לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, מי שאינו רשום בפנקס הקבלנים, אינו רשאי לבצע עבודות בהיקף העולה על כ-43 אלף שקל.

מדובר במהלך שנועד לעצור את תופעת החאפרים בענף השיפוצים, המגלגל כ- 15 מיליארד שקל בשנה, מהם, כ-6 מיליארד שיפוצים במשקי בית, על ידי רישומם של כלל קבלני השיפוצים. במקביל, יעלה לאוויר קמפיין שיקרא לציבור לדרוש מקבלן השיפוצים רישיון בתוקף, ולא להעסיק חאפרים אשר לא רשומים בפנקס הקבלנים ולא מפוקחים על ידי משרד הבינוי והשיכון.

הסיווג החדש יאפשר לכל קבלני השיפוצים שמבצעים עבודות בהיקף של עד 350,000 שקל לעבודה להירשם כחוק בפנקס רשם הקבלנים, הקבלנים מופנים ע"י הרשם למבחני ההסמכה בהם נבדקת רמת בקיאותם ומקצועיותם בנושאים שונים כגון בטיחות בעבודה, ארגון אתר, חומרי בניין, יציבות מבנים ועוד. נציין כי באפשרותם של הקבלנים להירשם ללימודי הסמכה של חצי שנה בהם יקבלו כלים ומידע רב בנושאים אלו  ולאחריהם יוכלו לגשת למבחני ההסמכה,  ולקבל את ההסמכה הנדרשת לרישום בפנקס רשם הקבלנים.

בהתאחדות קבלני השיפוצים מביעים סיפוק מכך שמאות קבלנים צפויים לעמוד בחודשים הקרובים במבחני רשם הקבלנים על מנת לסיים את תהליך הרישום. ההתאחדות, בראשות ערן סיב, פעלה במשך שנים למיסוד ענף השיפוצים ולמיגור תופעת החאפרים, ובשנה האחרונה נרשם שינוי משמעותי עם התגייסותו של השר גלנט להסדרת התחום.

חובת האחריות

בנוסף, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק אחריות לעבודות שיפוצים, של ח"כ רועי פולקמן וחברי כנסת נוספים, לפיה כל קבלן שיפוצים יחויב לתת למזמין אחריות של שנה לפחות על עבודות בהיקף של 20 אלף שקלים ומעלה. לפי ההצעה, בתקופת האחריות יחויב קבלן השיפוצים לבצע תיקון ליקויים ללא תשלום ובתוך זמן סביר.

לפי ההצעה שאושרה, כל קבלן שיפוצים יחויב לתת אחריות על עבודתו לשנה לפחות, בהתאם להסכם בין הצדדים. האחריות תחול על עבודות בהיקף של 20 אלף שקלים ומעלה – כך שבעבודות כאלה המזמינים ייהנו מאחריות לתקופה של שנה לפחות, במהלכה הקבלן יחויב לבצע תיקונים ללא תשלום ובתוך זמן סביר. בעבודת בסכום נמוך מ-20 אלף שקלים עדיין יכול הצרכן לתבוע על נזק שגרם לו הקבלן, אלא שבמקרה כזה חובת ההוכחה שהקבלן גרם את הנזק תחול על הצרכן. בעבודות מעל 20 אלף שקלים, בתקופת האחריות, תחול חובה על הקבלן להוכיח שלא הוא גרם לנזק.

אחריות על הנזק | אילוסטרציה, צילום: Katarzyna Wojtasik, שאטרסטוק

ח"כ פולקמן התייחס להצעתו ואמר כי מדובר בהצעת חוק צרכנית שתטפל בענף בחאפרים בענף השיפוצים ותבחין בינם לבין בעלי הרישיון. היום קיבלה הוועדה את הצעתו של פולקמן להוריד את רף האחריות לעבודות, מ-44 אלף שקלים כפי שנקבע בהכנת ההצעה לקריאה ראשונה , ל-20 אלף שקלים בלבד על מנת לאפשר ליותר צרכנים לקבל אחריות. כמו כן,  התקבלה הצעתו של ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, לקבוע כי ההצעה תיכנס לתוקף 3 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, על מנת לתת לבעלי המקצוע זמן היערכות. עוד אושר כי ההצעה תחול על חוזים חדשים שיסוכמו לאחר כניסת החוק לתוקף.

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, ומנכ"ל ההתאחדות, יהודה כהן, בירכו על אישור ההצעה. לדברי סיב, ההתאחדות הייתה שותפה להצעה ואישורה הוא חלק מהצעדים למיסוד ענף השיפוצים.

במהלך הדיון התייחס ח"כ פולקמן גם לפניות שקיבל מרוכשי דירה ראשונה שהזמינו קבלן שיפוצים לבצע שינויים בדירה ולאחר מכן טען התנער הקבלן המבצע מאחריותו לפי חוק המכר. ח"כ פולקמן הודה לנציגת משרד המשפטים שהבהירה כי הקבלן המבצע צריך להעניק אחריות לפי חוק המכר וחובת ההוכחה שהנזק נגרם בגלל קבלן אחר חלה עליו.

כתיבת תגובה