שומרי השבת בראש דירוג הקניונים

למרות הצניחה החופשית בהכנסות הקניונים בשל התרחבות המסחר המקוון ומדיניות השמים הפתוחים, צפויים להיפתח בשנים הקרובות עוד כמאה מרכזי מסחר עם שטח כולל של כמיליון מ"ר • בראש דירוג הקניונים נמצאים שלושה קניונים הסגורים בשבת מתוך ארבעת המקומות הראשונים • וגם: האם האוכלוסייה החרדית מסייעת לפדיון הקניונים הגדולים באזור מגוריה?

קניון מל(ך)חה | צילום: פלאש 90

בתקופה בה מופעלת תחבורה ציבורית בשבת וחנויות ומרכזי קניות פותחים את שעריהם בשבת, צריך להעלות על נס את הקניון הצפוי להיפתח בקרוב בהצהרה קולנית שהוא צפוי לשמור שבת. קניון חדש בשם פיאנו – מתחם קניות בפולג נתניה, יפתח בתחילת 2020 בהשקעה של 165 מיליון שקל. הנהלת הקניון כבר הודיעה, שהקניון יהיה סגור בשבת על 'מסגר ובריח'.

מדובר במתחם קניות  חדש שישתרע על שטח של כ-9.5 דונם, אשר כ-7,000 מ"ר מתוכם מיועדים למסחר. המתחם ישלב תמהיל של מותגים, חנויות ובתי עסק ייחודיים  מהארץ ומחו"ל, חלקם  יפתחו בלעדית ולראשונה במקום, לצד נותני שירות ומותגים ידועים.

בדה מרקר פורסם, הדירוג השנתי של TheMarker וצ'מנסקי בן שחר, על נתוני הקניונים בארץ, הנערך זה השנה התשיעית ברציפות. מעיון בנתונים עולה כי שלושה מתוך ארבעת הקניונים המצליחים בארץ, סגורים בשבת ונתמכים על ידי המגזר החרדי. קניון מלחה הירושלמי במקום הראשון, הקניון הגדול בפתח תקווה – היושב ממערב לבני ברק במקום השלישי וקניון עזריאלי איילון – היושב מצפון לבני ברק במקום הרביעי (במקום השני נמצא קניון מול הים האילתי. קפיצה מהמקום השישי בשנה שעברה).

בדה מרקר מסבירים, כי הדירוג השנתי נעשה בצל העליות הדרסטיות ברכישות ברשת, ומדיניות השמים הפתוחים המאפשרים לצאת למסעות שופינג בחו"ל, במחירי טיסה נמוכים. האתגר של הקניונים יהפוך לקשה הרבה יותר, היות ועל פי הערכת התחקיר "נתח שוק האונליין מסך המסחר הקמעוני צפוי לגדול מ–11% כיום לכ–16% בתוך כחמש שנים (במונחים כספיים — עליה מ–19 מיליארד שקל היום לכ–34 מיליארד שקל בעוד חמש שנים), והנתח של הקניות בחנויות הפיזיות בחו"ל יגדל גם, מ–10% כיום לכדי 15% בתוך כחמש שנים. שתי המגמות ישאירו הרבה פחות כסף לקניונים המקומיים".

בכתבה נרחבת ב'ביזנעסוכות', סקרנו את התמודדות הקניונים עם בריחת הלקוחות לחו"ל ולאונליין, כאשר הפתרון הוא שינוי בתמהיל והחלוקה של שטחי המסחר. למעשה מדובר בצמצום שטחי האופנה והגדלת שטחי הבילוי והפנאי. אתגר נוסף הוא ההתמודדות עם מרכזי קניות הנפתחים ללא הרף, כאשר הכלל שיעבוד בשטח יהיה 'כל דאלים גבר' ורק החזקים והגדולים ישרדו. בדה מרקר מדווחים שבשנים הקרובות "מתוכננים להיפתח כ–100 מרכזי מסחר נוספים, בשטח של כמעט מיליון מ"ר – תוספת של כ–23% על המצוי, ללא התייחסות לשטחי מסחר שייפתחו ברחובות ובאזורי תעשייה. המגמה תוביל להתחזקות הקניבליזציה ולהעמקת הירידה בפדיון הממוצע למ"ר".

את הסיבה שהביאה את קניון מלחה להיות "המלך הבלתי מעורער מירושלים" ולזכות במקום הראשון בדירוג הקניונים, זו השנה החמישית ברציפות, תולים בדה מרקר במיעוט תחרות. קניון מלחה מוגדר כקניון אזורי גדול המשרת את תושבי הסביבה. "הוא נמצא באחת הערים היחידות שעדיין חסרים בה שטחי מסחר. התחרות שלו לא חזקה, שכן מרכז ממילא קטן יותר ומשרת בעיקר תיירים, ואילו קניון הדר בתלפיות קטן ולא מהווה לו תחרות".

כדאי להזכיר פה, שבכל המדרגים של הלמ"ס וכדומה, ירושלים המורכבת מאוכלוסייה הטרוגנית, הכוללת הרבה חרדים ודתיים, נמצאת באשכול הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר, לצד הערים החרדיות האחרות. אם הקניון הירושלמי מקבל את המקום הראשון בנקל, אולי ניתן לסמן את המגזר החרדי, כמי שמסייע להרים את נתוני המכירה של הקניונים, בשלושה מתוך ארבעת המקומות הראשונים.

הקניון הגדול בפתח תקוה, של קבוצת קניוני עופר, מטפס במקום אחד מהשנה שעברה ומתמקם במקום השלישי. "מדובר באחד הקניונים, שכבר מספר שנים רק הולך ומתחזק, כתוצאה מעבודה טובה של ההנהלה ומכך שבפתח תקוה אין עוד מרכזים גדולים שיתחרו בו, אלא רק את הפאוור סנטר יכין. האוכלוסייה בפתח תקוה הולכת וגדלה, לצד הגידול באוכלוסייה ביישובים סמוכים — והקניון הגדול קוטף את הפירות", מסביר בן שחר.

במקום הרביעי כותבת – עדי דברת-מזריץ – נמצא קניון עזריאלי איילון, שממשיך את ההתחזקות שלו משנים קודמות. אחרי שסיימה את תהליך הוספת הקומה, הנהלת הקניון התפנתה השנה להכנסת עסקי הסעדה וחנויות מעצבים.

עוד במקומות הראשונים, קניון עזריאלי השלום בעיר תל אביב, המראה קפיצה מרשימה מהמקום העשירי לחמישי. נזכיר כי הקניון אמור להתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה. קניון שבעת הכוכבים ההרצלייני מדורג השנה במקום השישי – ירידה של מקום אחד משנה שעברה. הקריון של קניוני עופר בקריית ביאליק, צולל מהמקום השני למקום השביעי.

במקום השמיני, עם עלייה של מקום אחד משנה שעברה, נמצא קניון הזהב של מגדל והאחים משה ויגאל גינדי. קניון עיר ימים בנתניה נכנס השנה, לראשונה, לעשירייה הראשונה הישר למקום התשיעי. בשנה שעברה דורג במקום ה–22 ושנה קודם לכן במקום ה–29. הזינוק מגדיר אותו כ"תגלית השנה". את הדירוג חותם השנה ביג פאשן אשדוד של קבוצת ביג, שעלה מהמקום ה–11 בשנה שעברה. נציין כי דיזנגוף סנטר ורמת אביב נפלטו מהדירוג.

דה מרקר וצ'מנסקי בן שחר, עורכים דירוג נפרד למתחמי הפאוור סנטרים (מרכזי מסחר פתוחים). במקום הראשון, G כפר סבא של גזית, שמוקם במקום הרביעי אשתקד. במקום השני נמצא ביג באר שבע, שהחזיק בארבע השנים האחרונות במקום הראשון, זאת, כפי שהזכרנו בכתבה, בזכות תמהיל נכון ושדרוגו המתמיד. ביג באר שבע עושה זאת, למרות התחרות העזה בעיר, המוגדרת כבירת הקניונים של ישראל, עם לא פחות מ-12 קניונים ומתחמי מכירות ענקיים.

במקום השלישי נמצא, ביג אילת, שקופץ מהמקום השישי בשנה שעברה. במקום הרביעי נמצא עופר ביל"ו סנטר, שלדאבון כל לב פועל בימי שבת. את הדירוג חותם יכין סנטר בפתח תקוה של קבוצת יכין, שעלה בשני מקומות מהשנה שעברה.

"כדי להתמודד עם העתיד לבוא, הקניונים ימשיכו לצמצם את השטחים של חנויות האופנה ואלה יהיו רק כמחצית משטח הקניון ואף פחות מכך, לעומת כ–75% כיום. בהתאם, יגדל חלקם של תחומי הפנאי, התרבות והבילוי. לקניונים יתווספו גם חנויות פופ־אפ (חנות זמנית שמתחלפת כל תקופת זמן) שונות ומרכזי מסירה למוצרים שהוזמנו אונליין. קניונים יצטרכו להוריד את דמי השכירות, ומי שצפוי לשרוד טוב יותר את התקופה הקשה, הן קבוצות הקניונים הגדולות, להן המשאבים והידע לביצוע השינויים הנדרשים", אומר בדה מרקר, תמיר בן שחר, מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר.

כתיבת תגובה