"ניצור פרויקטים שיסתיימו ב-4 שנים"

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה אביגדור יצחקי, מאשים: "יש הרבה אינטרסנטים שמנסים לעצור אותנו בכל דרך אפשרית"

כחלון בכנס הסברה. צילום: אדי ישראלי- פלאש90

מה מדברים בכירי עולם הנדל"ן שמתאספים תחת קורת גג אחת, מקטרים על המצב וממשיכים הלאה. זה מה שקרה היום בכנס השנתי לתכנון ובנייה של משרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

שר השיכון יואב גלנט אמר: "רעיונות טובים וניתוחים טובים והחלטות נכונות היו כאן לאורך שנים. הבעיה היא בביצוע. אני רואה פה מציאות שבה אין בה ביצועים לאורך זמן. המצב שמצאנו כאשר נכנסנו לנושא הבינוי היה שמחירי הדיור עלו פי שניים. כאשר אתה מגיע לשכונה חדשה שאוכלסה, אתה יודע שתהליך התכנון החל לפני 15 שנה. בתוך הסבך הביורוקרטי ריכזנו את הסמכויות בידי שר האוצר. כל מה שקשור בתכנון, קרקע וכסף נמצא במקום אחד. הביצוע ברובו נמצא בידי משרד הבינוי והשיכון".

בשלב הזה החל גלנט להפריח מספרים באוויר, שלא ממש בטוח שהן אכן תואמות במציאות: "עד היום שיווקנו 27 אלף יחידות דיור, ועד סוף השנה יהיו כאן 70 אלף". בסיכום דבריו אמר גלנט כי: "אנחנו ניצור פרויקטים בעלי עדיפות לאומית שיתחילו ויסתיימו בתוך ארבע שנים. אי אפשר לעבוד בקמעונאות. צריך לשנות את דפוס החשיבה".

הגדיל לדבר יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה אביגדור יצחקי: "אנחנו נלחמים במיליוני אינטרסנטים, כי הגדלת היצע הדירות בישראל משמעותה היא הורדת מחירים, ויש הרבה אינטרסנטים שמנסים לעצור אותנו בכל דרך אפשרית. זו לא בעיה של קרקעות ולא בעיה של תכנון. יש לנו מלאי תכנוני שממנו ניתן לחיות עשר שנים לפחות. יש לנו יחידות דיור שלא נבנות".

"אין הצדקה לעליית המחירים חוץ מזה שיש חוסר בדירות. אחד החסמים לבנייה הוא העובדה שאין מספיק עובדים בשוק הבנייה. הסינים לא רוצים לשלוח לנו עובדים. זו עובדה. יצרנו קול קורא שבו הביעו עניין חברות בנייה ממדינות רבות, והתחלנו להשקיע במעבר לעובדים הפלסטינים כדי שיהיה להם קל יותר להיכנס לכאן. מלבד זאת יש כיום מצוקה מבחינת העיריות במתן היתרים ויש בעיה בסלילת כבישים. את כל אלה צריך לפתור".

בכינוס נשא דברים גם אמיר הלר, סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, שאמר: "מה ההגיון לתת 100% מהדירות לזכאי משרד השיכון? מה ההיגיון שזוג צעיר ירכוש פנטהאוז דירה ראשונה? התוצאה היא עליית מחירים. כשמעניקים חלק גדול מהדירות לפלח אוכלוסייה צר, יוצרים בעיה ענקית".

לדברי הלר, "המשמעות של המהלכים היא שהקרקעות הפרטיות יתייקרו. כי לקבלנים שמעוניינים למכור דירות במחירי שוק אין איפה ליזום ואין איפה לקנות. אתם יוצרים עוד יותר לחץ של ביקוש על הקרקע הפרטית. אתם יוצרים עליית מחירים. זה לא יכול להוביל למקום אחר".

כתיבת תגובה