תחקיר 'ביזנעס': רוכשי אחיסמך יתאכלסו ללא תחבורה ציבורית

רוכשי שכונת אחיסמך (כיום 'גני איילון') בלוד מתענים כבר עשור בדרכם לביתם החדש • תחקיר נרחב שערך 'ביזנעס' חושף – אל הבית החדש הם יאלצו להגיע בכוחות עצמם, לא באמצעות תחבורה ציבורית • שערוריה מקוממת

אחיסמך - גני איילון (בעת הבניה) | צילום: דוברות עיריית לוד

לפני כחודשיים דווח 'ביזנעס' על כך שמתיישבי שכונת 'גני איילון' ('אחיסמך' לשעבר), שסבלו משך עשור שנים כל הדרך אל ביתם החודש, מתקרבים אל הרגע המיוחל בו תסתיים דרך החתחתים. אלא שאז חשפנו כי אולי את ביתם הם יקבלו, אך ספק אם יוכלו לסיים את הדרך אליו, משום שתחבורה ציבורית לא הולכת להגיע אליו בזמן הקרוב.

הדבר נובע מההנחה הדי ברורה, שאם הציבור החרדי בכללו אינו משופע באופן יחסי בבעלי רכב פרטי, על אחת כמה וכמה שרוכשי אחיסמך – שידם לא השיגה לקנות דירה באחת ממרכזי הערים הישנות והטובות, שם כל סנטימטר מחירו בזהב – וודאי שרבים מהם אינם מחזיקים רכב, והתחבורה הציבורית היא עורק החיים עבורם.

בפרט, כאשר בין הרוכשים ישנם רבים שמקום עבודתם הוא בריכוזים החרדיים, שם עבדו עד כה, וכן לומדי ומלמדי מוסדות במרכזים החרדיים, מוסדות שייקח זמן רב עד שיהיו דיים בשכונה הנפתחת ומתפתחת. בנוסף, יארך זמן עד שבמקום יהיו מרכזי קניות, מרפאות ורשימה ארוכה של מקומות ובתי עסק שקריטיים לתפקודו של המקום. וכאשר אין תחבורה נורמלית אף לעיר לוד עצמה, וודאי שהמצב סבוך ביותר. כמו כן, נכתב בשעתו כי גם בלוד עצמה אין תחבורה כלל למרכזים החרדיים (וגם לכל רחבי הארץ אין תחבורה מספקת), מה שהופך את הבעיה לכפולה ומכופלת.

לפני כשבוע וחצי, דיווחנו כי באופן סופי יתחיל האכלוס בחודשי אב-אלול הקרובים.  הדבר התאפשר בעקבות השקעתה הרבה של עיריית לוד, שעשתה רבות למען הרוכשים כדי שיוכלו להתאכלס בהקדם. לא זו בלבד, אלא שהאחראי על הנושא בעיריית לוד סיבר את אוזנינו שבשונה מכל שכונה חדשה בה מוסדות הציבור מתחילים בקראוונים זמניים, כאלה המכבדים את הפתגם העתיק "אין יותר קבוע מזמני" – הרי שבעיריית לוד עושים כל מאמץ להתחיל את האכלוס עם מבני קבע לרווחת התושבים.

לאור זאת, יצאנו ב'ביזנעס' לתחקיר רחב היקף, לברר האם השתנו דברים מהפרסום הקודם, או שמא המצב נותר על עומדו, קרי אין תחבורה ציבורית.

נתחיל מהסוף: המסקנה היא – לא. אין, ולא הולך להיות תחבורה ציבורית סבירה לשכונה בטווח הזמן הנראה לעין. יתירה מזו, על אף פעילותם הנמרצת של מספר רוכשים, וכן הרצון וההשקעה של עיריית לוד, כשעמם ח"כ הרב יעקב אשר המכיר היטב את שכונת אחיסמך ומלווה אותה עוד משלבי התכנון ואף סייר בה יחד עם ראש העיר והיזמים מספר פעמים, וכן ח"כ הרב אורי מקלב שהשקיעו רבות בנידון – הרי שגורמים נוספים, כמו משרד התחבורה ועוד לא באמת העלו את העניין על ראש שמחתם. יתכן והמשרד עדיין מאמץ את רוח המפקד הישן, גוזר הסרטים הנצחי.

ולפרטים בהרחבה:

ראשית, פנינו לגורמים מבין התושבים והעומדים מול משרד התחבורה, הם הסבירו לנו על כך שישנם שלושה נושאים מרכזיים בפרשייה: א. תקציב משרד התחבורה. ב. מסוף התחבורה בשכונה. ג. התחבורה הזמנית.

ובהרחבה מורחבת:

תקציב משרד התחבורה

למעשה, אומרים הגורמים, התקציב הוא רק חלק מהבעיה. גם אחרי כל המאמצים, משרד התחבורה אישר רק קו לבני ברק, וגם עבורו לא נמצא תקציב. במילים אחרות: אנחנו בממשלת מעבר עם קיצוצים רוחביים ושר מתחלף ששקוע בפוליטיקה פנים ובין מפלגתית – אז תשכחו מזה שיהיה עבורכם תקציב בחודשים הקרובים. גם אם יושג תקציב עבור הקו לב"ב שאושר, תחכו בסיבוב עד שיאשרו בכלל עקרונית קוים ליעדים אחרים. ומי שלמשל עובד או לומד בירושלים, ק"ס, בית-שמש, אלעד, או כל ריכוז חרדי אחר, שיחכה והרבה ולא רק בתחנה, אם זו תהיה בכלל…

בכלל, כשפנינו למשרד התחבורה המילה 'תחבורה' לא הייתה במקומה, כי הם ממש לא עשו רושם של מחוברים לעניין. הם העדיפו לשלוח לנו תגובה רשמית, ולשלוח אותנו לחכות בתחנה באחיסמך. גם משיחות שערכנו עם גורמים בעיריית לוד, אנחנו מבינים שמשרד התחבורה לא מלא נכונות לעזור לנושא התחבורה בשכונה ואף בעיר באופן כללי. דובר העירייה העביר לנו מכתב אותו שלח מנכ"ל העירייה למנכ"לית משרד התחבורה לפני יומיים (יום ב') בו הוא 'מודה' למשרד על נכונותו לעניין. המכתב המלא מצורף בסוף הכתבה.

מסוף התחבורה בשכונה

מתברר, כי משרד התחבורה דרש כתנאי להקצאת קווים לשכונה, שהעירייה תקצה ותבנה מסוף תחבורה בשכונה, ממנו יצאו האוטובוסים, ואליו יכנסו לחנות בסוף המסלול. מה שמתברר עוד, זה שהמסוף כבר שווק ע"י רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ליזם פרטי, שהתחייב לבנות במקום את המסוף וכן מרכז מסחרי. כעת, העיכוב הוא בשל היזם שלא מקדם את הפרויקט, ולדברי העירייה הם עושים ככל שביכולתם לקדם את בנייתו.

בסביבתו של ח"כ הרב אשר אומרים לנו, כי הוא פעל מול משרד התחבורה, והם נענו לדרישתו שגם טרם השלמת המסוף יפעלו הקווים באמצעות חניון הלילה אחיסמך הנמצא בקרבת מקום, סמוך לשכונת המגורים. הדברים עולים בקנה אחד עם דברי כמה מהגורמים עמם שוחחנו, שאומרים לנו בבירור שכל הבעיות ייפתרו ברגע שיהיה משהו אחד: כסף. והכדור ששמו 'כסף' נמצא במגרש של משרד התחבורה, שלא שש לטפל בו ככל הנראה.

התחבורה הזמנית

בנושא התחבורה הזמנית, דווקא עשה משרד התחבורה צעד קטן לאנושות, ואישר את היכנסו של קו 11 אל תוך השכונה. אלא שגם כאן מתברר שהקו עובר רק אחת לשעה, וממש לא עונה על צרכי התחבורה המינימליים. על פי המסתמן, העירייה תפעיל בתקופה הראשונה שירות תחבורה עירוני, שיסיע את התושבים לנקודות עניין מרכזיות בעיר לוד. זו בקושי חצי נחמה, ולא רק בגלל שהעירייה ממלאת את תפקידו של משרד התחבורה, אלא גם בגלל העובדה שהעיר לוד סובלת מחולאי תחבורה באופן כללי, מה שאומר שלא זו הדרך מוציאתם מהעיר ומביאתם אל תוככי המרכזים החרדיים.

ח"כ הרב יעקב אשר בסיור בכונת אחיסמך-גני איילון עם רה"ע יאיר רביבו | צילום: באדיבות המצלם

ניתן לסכם ולומר, שתושבי אחיסמך/גני איילון, שסבלו עשור סבל רב ומתמשך, מתקבלים כעת בקבלת פנים חמימה, קבלת פנים שמונעת מהם לחצות את הישורת האחרונה הביתה.

כאמור, פנינו לדובר עיריית לוד, כדי לקבל את תגובתו לכתבה. הדובר מסר: "עיריית לוד עושה כל שביכולתה מול גורמי משרד התחבורה, כדי לקדם תחבורה ציבורית יעילה וזמינה עבור תושבי גני איילון (אחיסמך לשעבר) לקראת אכלוסה הצפוי, במטרה לאפשר נגישות מרבית הן מתוך השכונה ואליה. מצ"ב מכתב שהועבר אתמול למנכ"לית משרד התחבורה, אשר בוודאי משקף את הדברים ועונה על שאלותיכם". המכתב המלא מופיע בסוף הכתבה.

בנוגע לבניית המסוף, אומר הדובר "המסוף שווק עלי ידי רמ״י ליזם פרטי. העירייה יכולה לקדם רק את מה שבשליטתה, כלומר את תהליך הרישוי והיא עושה כן. באחריות היזם למלא את כל התנאים עליהם התחייב מול רמ"י ולקדם את הבניה ואנו פועלים בעניין זה כדי להאיץ את בניית המסוף".

בדוברות משרד התחבורה נאמר לנו: "שכונת אחיסמך (גני איילון) נמצאת בשלבי אכלוס. משרד התחבורה ערך שינויים בתחבורה הציבורית כך שלשכונה הוסט קו מספר 11 המבצע נסיעות בין רמלה ללוד.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הוסיפה במסגרת תוספות השירות לשכונה לשנת 2019, שני קווים נוספים האחד קו עירוני הצפוי לבצע 100 נסיעות ביום, וקו בינעירוני לבני ברק. הרשות פועלת להשגת תקציב לצורך הפעלת הקווים".

פנינו אל לשכתו של שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ', אך התגובה לא נמסרה עד לשעה זו – לכשתתקבל נפרסמה.

מכתב מנכ"ל עיריית לוד למנכ"לית משרד התחבורה:

 

כתיבת תגובה