תקדים: ההסתדרות תייצג עובדים למרות שאינם מאוגדים בה

בית הדין לעבודה קבע כי ההסתדרות יכולה לייצג עובדים למרות שאלה אינם חברים בה ואינם מאוגדים כלל על ידי. ההחלטה התקדימית מתייחסת ליכולתה של ההסתדרות לפעול למימוש צו הרחבה ענפי עליו היא חתומה

סוף לסבלם של תלמידי הנהיגה - הסתיימה שביתת הבוחנים .צילום: Miriam Alster ,פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע כי ההסתדרות תוכל לפעול לאכיפת זכויות מאות עובדי 'שיווק רוסמן', גם אם היא אינה הגוף היציג שלהם. הנימוק להחלטה התקדימית והמוזרה, מתבסס על העובדה שההסתדרות היא זו שחתומה על ההסכם הקיבוצי הענפי אשר הורחב בצו הרחבה וחל על מקום העבודה.

ההסתדרות טענה כי שיווק רוסמן, המייבאת מוצרי מזון בעיקר למעדניות הפונות ליוצאי חבר העמים, הפרה את הוראות הצו בנושא הפרשות לקופת גמל ולקרן השתלמות, תוספת ותק, משכורת 13, צבירת ימי מחלה וחופשה ודמי הבראה.

ההחלטה ניתנה לאחר שההסתדרות הגישה בקשה להיות צד בסכסוך קיבוצי כנגד שיווק רוסמן בטענה כי החברה מפרה באופן שיטתי ולאורך שנים את הוראות צו ההרחבה משנת 2010 בענף רשתות שיווק מזון. ההסתדרות טענה כי מדובר בהפרה הגורמת לפגיעה מתמשכת בזכויותיהם של כלל עובדי החברה.

לצד הבקשה כי תינתן הצהרה שעל החברה חל צו ההרחבה, ביקשה ההסתדרות מבית הדין לקבוע כי החברה תהיה חייבת לשלם את הזכויות לעובדים בהתאם לצו ההרחבה, ואף תעביר דיווחים מפורטים להסתדרות בדבר העברת התשלומים לעובדים קיימים ולעובדים שהועסקו בה מיום 22.2.2010 ואילך.

התקדים שהתקבל בהרמת גבה אצל מעסיקים רבים, מפתיע במיוחד לנוכח העובדה שעובדי החברה אינם מאורגנים בהסתדרות והחברה עצמה אינה חברה בארגון מעסיקים.

בהחלטה שניתנה השבוע קבע בית הדין האזורי לעבודה כי אכיפתם של דיני העבודה יכולה להיעשות בדרכים שונות הקבועות בחוק, וכי בהתאם לחוק, להסתדרות הסמכות להגיש הליך לאכיפתן של זכויות הקבועות בצו הרחבה, אשר הרחיב הסכם קיבוצי כללי שההסתדרות חתומה עליו. ולפעול למען חיוב מעסיק בתשלומים בהתאם לצו ההרחבה גם אם היא אינה יציגה במקום העבודה. מדובר, כאמור, בהחלטה תקדימית.

בהחלטה נכתב: "כשם שלא יכול להיות חולק שארגון יציג רשאי לפעול במטרה לקדם אכיפת הסכם קיבוצי שהוא חתום עליו, בדרך של הגשת בקשת צד לסכסוך קיבוצי בקשר עם ביצועו של ההסכם, כך רשאי הוא לפעול לשם אכיפת צו הרחבה שהרחיב הסכם קיבוצי כללי שהוא חתום עליו. נדגיש, כי פעולה כזו, אינה הופכת אותו לארגון יציג במקום העבודה, אלא רק לארגון עובדים יציג רלוונטי, מכוח מעמדו הענפי, שהוא בעל אינטרס שאף הדין מבקש לקדם (קיום הוראות צו ההרחבה) ואשר יש בכוחו ובאמצעיו על מנת להוציא אל הפועל הצהרה בלתי ממומשת של המעסיק".

 

כתיבת תגובה