אושר: הגמ"חים יבצעו בוררות מול הלווים בדין תורה

נמשכים הדיונים בוועדת הכספים להסדרת הגמ"חים • ילדים מגיל בר מצווה יוכלו להפקיד כספים בגמ"חים • בניגוד לעמדת משרד המשפטים: דין תורה יהיה כלי הבוררות בין הצדדים

הבוררויות יתבצעו בדין תורה | צילום: שאטרסטוק

ועדת הכספים המשיכה היום (ג) בהקראת ואישור סעיפי חוק הגמ"חים, שנועד להסדיר לראשונה את פעילות הגמ"חים כמוסד פיננסי שמקבל רישיון פעילות מצד המדינה ונתון לפיקוחה.

במהלך הדיון אושרו סעיפים נוספים בחוק. בין השאר אושר בהסכמה סעיף המאפשר לילדים מעל גיל 13 להפקיד בגמ"ח סכום של עד 5,000 ₪ בגמ"ח, כן אושרו בהסכמה סעיפים הנוגעים לדרכי פרסום וגילוי נאות, לדרכי בירור תלונות, ניהול תקין, פירוק גמ"ח ועוד. חילוקי דעות עמוקים נרשמו מול רשות שוק ההון לעניין גובה העיצומים הכספיים שניתן יהיה להטיל על גמ"חים בגין הפרות, לצד כך אושר בניגוד לעמדת משרד המשפטים כי דין תורה יהיה מוסד הבוררות הבלעדי במסגרת פעילות הגמ"חים, וכי אדם לא יוכל לבקש בדיעבד לפנות לבוררות תחת מוסד אחר.

במהלך דיון בסעיף הנוגע לבירור תלונות הציבור, נקבע כי לא תחול חזקה של "תנאי מקפח" (יתרון בלתי הוגן לגוף על הלקוח) לעניין בירור בבית דין, קרי שבוררות בין גמ"חים ללקוחות יתבררו אך ורק בבתי הדין כדין תורה ולקוחותיהם לא יוכלו להשיג לאחר מכן ולטעון שהם היו בעמדת נחיתות כאשר הם הסכימו לקחת הלוואה כאשר מוסכם וידוע שבוררויות לענייני גמ"חים נידונות כדין תורה בפני בית דין, ולכן הם מבקשים לדון בערכאה אחרת.

נציגת משרד המשפטים התנגדה למתווה זה, אך יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הבהיר כי מדובר על בסיס פעילות הגמ"חים – פעילות לפי דין תורה וכי כל אדם שמגיע אליהם מגיע על בסיס הסכמות אלה ובשל כך שהפעילות היא במסגרת ההלכה, וכי בלי בסיס זה לא ניתן להסדיר את פעילות גופים אלה.

"אין מניעה במידה ויש הסכמה בין הצדדים לקבוע שהדברים ידונו בדין תורה, יחד עם זאת החוק קובע חזקת קיפוח – שיש 2 צדדים לחוזה, והצד החזק קובע איפה נידון הסכסוך, יש ללקוח חזקה בעת סכסוך לטעון שלמרות שהוא נתן לכך את הסכמות הוא לא הסכים לזה מראש באופן חופשי, מנגד הגמ"ח יכול לטעון שזה עדיין דין צודק ולבקש שהבקשה תדחה", אמרה לימור תוסיה כהן נציגת משרד המשפטים.

 "לא יהיה דבר כזה שהנושא לא יהיה על פי דין תורה", אמר ח"כ גפני בנחרצות. "השאלה אם אתם במשרד המשפטים יודעים לעשות סוויץ' ולהבין שזה עולם אחר, לא עולם של בנקים אלא של מתנדבים חרדים ושל ציבור חרדי שכולם רוצים ומסכימים מראש לדון על פי דין תורה, לא יכול להיות שלא יהיה בחוק מצב שאם שני הצדדים רוצים ומסכימים לדון עפ"י דין תורה, זה (לא יהיה) הדין שיקבע. או שאתם נותנים לנו לחיות כאן או לא. רציתם את הגמ"חים בחוקי המדינה אז בבקשה – תעשו התאמות, הם בנויים על פי חוקי התורה, בשל כך הם הוקמו, אם יש ויכוח הולכים לדין תורה, מראש מסכים לזה הלקוח".

בתום דין ודברים אישרה הוועדה כי לא תחול חזקה שדיון בפני דין תורה יחשב לתנאי מקפח, וכי בוררות בין גמ"ח ללקוחותיו ידון אך ורק בדין תורה כפי שנהוג וקבוע מראש בגמ"חים השונים ומוסכם וידוע לכלל לקוחותיהם.

לצד כך נרשמו חילוקי דעות מהותיים בין הוועדה לרשות שוק ההון לעניין גובה העיצומים הכספיים שיוטלו על גמ"חים במקרה של הפרות, כאשר לעמדת צוות הוועדה והייעוץ המשפטי שלה רשות שוק ההון חזרה בה מהסכמות בנושא.

יואב גפני, סגן הממונה על שוק ההון: "בשל כך שאנחנו לא מסכימים לחלק ניכר מהדברים, אנחנו מבינים שאנחנו לא נוכל בתנאים האלה לבצע פיקוח, זו עמדת הממונה החדש".

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני השיב כי: "אני אמור לפגוש את הממונה בקרוב, יכול להיות שיתברר לי שבעניין הזה הוא הרבה יותר קשוח מדורית סלינגר, יכול להיות שיתברר לי ההפך. אולי אנחנו בכלל בוויכוח של ההבנה – מה זה הגמ"חים, אנחנו מדברים על מתנדבים, מדובר בסכומים מנותקים. אני מבין שיש לך הנחיות מהממונה החדש ולכן אתה אומר דברים אחרים ממה שאמרת בעבר וסיכמנו עליהם, אך החוק לא עומד על הממונה החדש או הקודם, אנחנו עומדים על האחריות הציבורית ואף אחד מכם לא אמון על זה, אני לוקח אחריות על זה, קיום מוסדות החסד תחת האחריות שלי".

לאחר דיון בנושא, אישרה הוועדה את הסעיף הרלוונטי כפי שהוסכם עליו בעבר ובניגוד לעמדת הרשות כיום.

כתיבת תגובה