אחרי הסגר העסקי: חנויות הרחוב נפתחות מחדש, וגם 'ביג'

כחודש וחצי לאחר תחילת הסגר השני בערב ראש השנה, חוזרות חנויות הרחוב לפתוח את שעריהן • הפתיחה – לארבעה לקוחות בלבד ובכפוף להגבלות שהכריז קבינט הקורונה • בשלב זה ההיתר לפתיחה הוא רק לחנויות רחוב, אך גם מתחמי חנויות 'ביג' שנמצאות במקומות בלתי מקורים הודיעו כי יאפשרו לבעלי החנויות להפעיל את עסקיהם למרות האיסור החוקי: "אנחנו לא הוגדרנו מעולם כקניון או יריד"

חנויות במרכז ירושלים | צילום אילוסטרציה: 'ביזנעס'

אחרי תקופת סגר מתמשכת ומייגעת, חנויות הרחוב בארץ חוזרות לפתוח את שעריהן באופן רשמי. הסגר העסקי, שהחל בערב ראש השנה (ה-18.9), נחתם כעת כעבור שבעה שבועות תמימים שבהם, צפו בעלי החנויות הקטנות באחיותיהן הגדולות במתחמי הקניות (מרכזי הסטוקים) שהוכרזו 'חיוניות' ונותרו פתוחות.

התקנות החדשות, שהפרה שלהן תוגדר כעבירה פלילית, מאפשרות את פתיחת חנויות הרחוב לתפוסה של עד ארבעה לקוחות בלבד בשטח החנות.

מי נחשב קניון

כזכור, רשת מרכזי הקניות 'ביג' הודיעה כבר בסוף השבוע שעבר כי ביום ראשון הזה, לצד חנויות הרחוב, היא תאפשר לבעלי החנויות במתחמי הקניות שלה, לפתוח את החנויות שבבעלותם. לטענת מנכ"ל הרשת, חי גאליס במכתב ששלח ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט ואל היועצת המשפטית של משטרת ישראל תנ"צ אילת אלישר, כתב כי "ביג מפעילה ברחבי הארץ מרכזי ביג אשר החנויות בהם עונות להגדרה 'חנויות רחוב', ובכוונתה לפתוח את מרכזי ביג, בהתאם לתיקון לתקנות", כתב מנכ"ל הרשת.

"למען הסר ספק נבהיר כי מרכזי ביג לא הוגדרו מעולם כקניון, ואינם נכנסים תחת הגדרת רישוי של "קניון" או "יריד" או "שוק קמעונאי" ועל כן אינם נכללים בסוגי חנויות הרחוב שפתיחתן תיאסר", מציין המנכ"ל שמציין כי הגדרת 'קניון' בצו רישוי עסקים הוא "מרכז קניות במבנה מקורה וסגור מכל צדדיו, שיש לו כניסה משותפת אחת לפחות ושבו 10 בתי עסק לפחות, ששטחו הכולל 1,000 מ"ר לפחות". לדבריו, "מרכזי ביג אינם עונים להגדרה זו – הם אינם מבנה מקורה וסגור מכל צדדיו, ואין להם כניסה משותפת".

עוד ציין מנכ"ל ביג, כי "חנויות מרכזי ביג זהות בכל מאפייניהן לחנויות ברחובה של עיר, שפתיחתן הותרה בתיקון לתקנות, ואיננו רואים כל הוראה בתקנות אשר יש בה כדי לאסור על פתיחתן. לאור העובדה שמרכזי ביג אינם 'קניון', לא על פי הגדרת המחוקק ולא משום בחינה מהותית, אין מנוס מהמסקנה שהמילים 'קניון שאינו מקורה הכולל 20 חנויות ובתי עסק לפחות', אינן מתייחסות אליהם. כאמור, נוכח הוראות התיקון לתקנות, עם כניסת התקנות לתוקף בכוונת ביג מרכזי קניות לפתוח את מרכזי ביג".

התקנות לא מחריגות

לאחר ייעוץ משפטי שקיבלה החברה מיועציה, כך עולה מדברי המנכ"ל, מתקני התקנות בקבינט הקורונה הן ששגו. בנוסח שפורסם נאמר כי "בהתאם לתיקון לתקנות, עם כניסתן לתוקף ביום ראשון 8.11.2020 בשעה 06:00, תותר פתיחתן של 'חנויות רחוב' (כהגדרתן בתיקון לתקנות), למעט 'חנות כאמור הפועלת בקניון מקורה, בקניון שאינו מקורה הכולל 20 חנויות או בתי עסק לפחות, בשוק קמעונאי או ביריד", לשון התקנות.

"לאור הפרסומים השגויים ככל הנראה בכלי התקשורת, מהם עולה כי הממשלה התכוונה למנוע את פתיחת מתחמי החנויות הפתוחים לרחוב, דבר הנסתר מלשון התקנות", מציין מנכ"ל 'ביג', "ראינו לנכון לפנות אליכם בהודעה זו. למותר לציין כי החנויות והעסקים במרכזי ביג יקפידו על כל כללי התו הסגול ואף מעבר למתחייב, למען שמירת בריאותם של בעלי העסקים והקונים".

יש לציין כי התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה תמכו בפומבי בהחלטת רשת ביג.

כתיבת תגובה