אחרי 130 שנה – המשימה: לבנות את מגדל אייפל מחדש

גן אנכי ועליו 18,038 עצים, 5500 מ"ר של גינות, 451 צמחים מזנים שונים ו-200 גנים ניסיוניים שיתופיים | לא תאמינו איך היה נראה מגדל אייפל אילו היו מתכנניו בונים אותו היום, בתפיסה ירוקה ובתכנון מקיף של כלל הגורמים המעורבים בו | את העבר קשה לשנות אבל חברת 'דאסו סיסטמס' הוכיחה כי ניתן 'ליצור מחדש' את מגדל אייפל בפרוייקט חדשני שהציגה – שמטרתו קידום ערים ותשתיות ירוקות יותר | התוצאה מרהיבה

מגדל אייפל, פריז | צילום: חיים שוחט, פלאש 90

מגדל אייפל בפריז נבנה לפני יותר מ-130 שנה. במקורו, תוכנן המגדל תחילה להיבנות בברצלונה שבספרד, אך לבסוף הוחלט לבנות אותו בפריז לכבוד התערוכה העולמית של פריז שתוכננה לשנת 1889, לציון מלאת 100 שנה למהפכה הצרפתית.

את הרעיון להקמת המגדל הגה גוסטב אייפל, שהיה אדריכל ומהנדס במקצועו, בעקבות מחקריו על שימוש בפלדות מעולות לבניית גשרים. אייפל חווה תסכול רב והתנגדות רבה לבניית המגדל מצד מדינאים ואנשי רוח שטענו כי המגדל המתוכנן לא ישתלב יפה בסגנון הבנייה הפריזאי, לצד החשש שבנייתו לא תושלם עד מועד פתיחת התערוכה.

גם התנגדות ציבורית עזה לא יכלה למיזם המודרני והממשלה הצרפתית אישרה את הבנייה ואת תקצובה.

מגדל אייפל בעת הקמתו

שנתיים ומעט לאחר מכן, בשנת 1889 כבר טיפס גוסטב אייפל 1,665 מדרגות לקומה השלישית ותלה את דגל צרפת על תורן המגדל. ובאשר להשקעה הכספית של הבנייה? אל תדאגו. זו, כוסתה בתוך שנה, ממכירת כרטיסי כניסה לתערוכה.

בזכות טכניקת הבנייה המחוכמת של אייפל, התנשא המגדל לגובה של 324 מטרים, המגדל הגבוה בעולם באותה עת. מגדל אייפל החזיק בשיא זה למשך זמן רב – עד הקמת בניין קרייזלר בניו יורק ב-1930. כאשר הוצג לראשונה המגדל בתחרות, הוא עוד לא היה שלם אך עדיין ניצח בה.

הוויכוחים בעניין המגדל נמשכו בציבור הצרפתי, ובשנת 1909 כמעט שהחלו בפירוקו. לבסוף הוחלט להשתמש בו כתחנת אלחוט צבאית וממשלתית, והודות לכך ניצל המגדל. אייפל היה מתוסכל וממורמר עקב הוויכוחים והביקורת, ונהג להתגורר ולהתבודד בחדר שבנה לעצמו בקצה המגדל. רק מאוחר יותר הבינו בציבור את ערכו של המגדל, הן כמתקן תקשורת והן כאתר תיירות.

שלש קומות, שתי מעליות

מאז הקמתו בוצעו בו שינויים ושיפורים רבים. ב-1900 נבנתה מרפסת נוספת בקומה השנייה, כ-20 מטר מעל המרפסת הראשונה. ב-1957, במהלך שיפוץ בעקבות שרפה שפרצה במגדל, הוכן הבסיס לאנטנה, ובכך נוסף גובה למגדל. ב-1983 הסתיימה בנייתה של קומה עבור תחנת הטלוויזיה הצרפתית וכן מערכת מעליות חדשה. ב-1986 הותקנה מערכת התאורה הנוכחית של המגדל.

במרץ 2022 הוצבה בראש המגדל אנטנת רדיו דיגיטלית חדשה, אשר הוסיפה לגובהו 6 מטרים נוספים.

מגדל אייפל, פריז | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הבנייה המקורית של מגדל אייפל הייתה באמצעות מתכות שונות. כך נוצר מבנה ברזל קל יחסית, אשר נבנה ממסבכים המקנים לו יציבות רבה על אף שמסתו קטנה יחסית. המגדל בנוי מ-18,038 קורות ברזל חשיל שחוברו בכשניים וחצי מיליון מסמרות. לבנייתו נעזרו ב-300 טפסנים אקרובטים. לוחות הברזל והחומרים עובדו במפעלים והובאו לאתר הבנייה כשהם מוכנים להרכבה. בבניית המגדל השתמשו ב-7,300 טון ברזל. משקלו הכולל של המגדל כ-10,100 טון. המגדל נצבע מדי שבע שנים, ולמבצע הצביעה דרושים כ-60 טון צבע.

גובהו הכולל של המבנה 330 מטרים (מפני הקרקע עד קצה האנטנה בראשו), ובו שלוש קומות עיקריות: קומה א', בגובה 57 מטר מעל פני הקרקע; קומה ב', בגובה 115 מטר מעל פני הקרקע; וקומה ג', בגובה 276 מטר מעל פני הקרקע.

מקור: דאסו סיסטמס

בתוך רגלי המגדל ישנן מעליות גדולות הנושאות כשישים איש כל אחת עד הקומה השנייה. בקומה השנייה ישנה מעלית אחרת, קטנה יותר, שעולה לקומה השלישית. במבנה ישנן 1,665 מדרגות, המגיעות עד הקומה השלישית, אך הן פתוחות לקהל רק עד הקומה השנייה, אליה מובילות 1,120 מדרגות.

בקומות הראשונה והשנייה קיימות מסעדות, חנויות ובתי קפה, ובקומה העליונה תא מגודר, שממנו ניתן לצפות על העיר וסביבותיה. ביום בהיר ניתן לצפות למרחק של כשבעים קילומטר. נקודת תצפית נוספת נמצאת במרפסת הסמוכה לחדר שבו היה גר גוסטב אייפל, ומשמש כיום כמוזיאון שבו נשמר הריהוט שבו השתמש אייפל. בחדר מוצגות בובות שעווה של אייפל ושל תומאס אלווה אדיסון, המשחזרות ביקור של אדיסון במבנה בעת חנוכתו.

תאום וירטואלי

והנה משהו שעם בנייה מסוג שונה – אולי לא היה מתרחש: מלבד התנודות הרגילות הנובעות מהרוח, הקיימות בכל המגדלים הגבוהים, חשוף מגדל אייפל, העשוי מתכת, לגורם תנודה גדול יותר. מאחר שמתכת מתרחבת בזמן התחממותה, בימים בהירים השמש גורמת לקורות המתכת שנחשפות ישירות לאורה להתרחב עד כדי כך שהמגדל נוטה ב-16–18 סנטימטר ממנה והלאה. לאחר שקיעת החמה חוזר המגדל למצבו המאונך הרגיל.

לא בגלל התנודה הזו, והרבה בשל הרצון לפתח עתיד ירוק יותר, חברת "דאסו סיסטמס" יצרה מחדש את המבנה האייקוני הצרפתי, כדי להדגים כיצד עולמות וירטואליים יכולים לקדם טרנספורמציה של ערים ותשתיות למען עולם עם עתיד הרבה יותר ירוק.

סביבה ירוקה. מגדל אייפל בפרויקט שהציגה דאסו סיסטמס

פרוייקט "בונים את המחר", ובו מומחים של דאסו סיסטמס מתעשיות שונות, ובאמצעות פלטפורמת 3DEXPERIENCE תכננו ובנו גירסה מעגלית, דלת-פחמן ומתחדשת של המגדל, באופן שנותן מענה לאתגרי קיימות משמעותיים כגון עיור מואץ, פליטת גזי חממה וצריכת אנרגיה.

מטרת הפרוייקט היא להראות כיצד רשויות, מהנדסים, ארכיטקטים, מומחי לוגיסטיקה וקבלנים יכולים לעבוד יחד בדרכים חדשות כדי ליצור תהליכי עבודה מעגליים יותר לאורך שרשרת הערך, באופן שיצור שינוי בכל פרוייקט, בכל סדר גודל וישפר את איכות החיים.

צוות הפרוייקט השתמש בפלטפורמת 3DEXERIENCE  על בסיס עיצוב של הארכיטקט ניקולס לאיסנה, כדי ליצור תאום וירטואלי של המגדל – גן אנכי ועליו 18,038 עצים (בהתאמה למספר חלקי המתכת במגדל אייפל), 5500 מ"ר של גינות 451 צמחים מזנים שונים ו-200 גנים ניסיוניים שיתופיים.

מקור: דאסו סיסטמס

באמצעות התאום הווירטואלי שמכיל תובנות מבוססות דאטה בזמן אמת מכל רחבי שרשרת הערך, הצוות של דאסו סיסטמס מראה, שפרוייקטים תשתיתיים גדולים יכולים להיבנות באופן ירוק יותר על בסיס תכנון משותף של כל המעורבים בפרוייקט, על ידי אופטימיזיצה של התהליכים וניהול המשאבים, ייצור דל פחמן של חומרים, לוגיסטיקה ותכנון ירוקים ותפיסת הבניה כתהליך ייצור של מוצר. 

לדוגמא, צוות הפרוייקט ניתח את ההשלכות של אספקטים שונים, למשל כיצד ישפיע גובה המגדל החדש על הצל, זרימת האויר והטמפרטורה בשכונה, כמוכן יצר מודל של צריכת המים הדרושים לצמחיה של המגדל.

בבחירת המתכות לפרוייקט בוצעה אופטימיזציה של מקורות האספקה, התובלה ותהליכי הייצור של החומר, זאת מבלי להתפשר על איכותו ועל חוזקו, כך הוטמעו עקרונות הייצור התעשייתיים על עיצוב ותכנון המבנה.

מבט מקשת המגדל המקורי | דאסו סיסטמס

פתרון התעשייה של דאסו סיסטמס, Life Cycle Assessment, שימש את הצוות בקבלת החלטות אסטרטגיות, ואיפשר לדרג אספקטים בכל תהליך, לפי ההשלכות הסביבתיות שלהם, לאורך כל מחזור החיים של הפרוייקט, מרכישת חומרי גלם ועד מסירת מוצרים מוגמרים.

פרוייקט "בונים את המחר", כולל רפליקה בגובה 2 מטר של המגדל הוצג בביתן של דאסו סיסטמס בקונגרס ערים חכמות בברצלונה, נובמבר 2022.

כתיבת תגובה