אין אכיפה ממוקדת על היוצאים מטרמינל 1 למקום הבידוד

רגע לפני ההצבעה על התקנות המציעות את הגבלת היציאה מישראל – בדיון ועדת החוקה התגלה: כיום אין אכיפה ממוקדת על היוצאים מטרמינל 1 למקום הבידוד • במקום זאת, קיימים בידוקים בודדים על ידי שוטרים שעיקר תפקידם מתמקד בליווי הטיסות האדומות בטרמינל 1 • מה כוללות התקנות ואלו מדינות ייכנסו לרשימה?

טרמינל 1 | צילום: סיון פרג'

לא ייאמן: המדינה אינה בודקת ואינה אוכפת אם היוצאים מטרמינל 1 אכן נוסעים למקום הבידוד.

הדבר התגלה בועדת החוקה תוך כדי דיון, בו דרש יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב שיפוי לביטול כרטיסי טיסה שנרכשו לפני ההגבלות.

במענה לשאלת היו"ר, אמר נצ"מ צביקה חסיד, מנהל מנהלת אכיפה קורונה במשטרת ישראל את הדברים החמורים הבאים: "נתב"ג תוגבר ע"י המשטרה ב-8 שוטרים נוספים שעיקר המיקוד שלהם הוא ללוות את הטיסות האדומות הנוחתות בטרמינל 1; כיום אין שום גורם לא של המשטרה או רש"ת שעושה אכיפה נקודתית על כל מי שיוצא מטרמינל 1 לאוטובוס או מונית אלא רק בידוקים בודדים"

קריב הסביר כי ללא פתרון לסוגיית האכיפה ובייחוד ביציאה מנתב"ג למקום הבידוד, יקשה עליו להמשיך ולאשר את המודל: "ההסדרים הללו מרחיקי לכת וכדי שנמשיך לאשר אותם עליכם להראות שהם נשענים על לוגיקה שכרגע לא קיימת".

בתום הדיון איפשר יו"ר הוועדה ח"כ קריב התייעצות סיעתית לנציגי האופוזיציה ולאחר מכן הודיע כי אם הוועדה לא תצביע על התקנות לפני השעה 14:00, התקנות ייכנסו לתוקפן ולרשות הוועדה יעמוד שבוע לאשר את התקנות, כולן או חלקן או לשנות את תוקפן.

בהתאם ל'חוק הקורונה הגדול', תקנות שהותקנו לפי החוק יוגשו לוועדה של הכנסת והכנסת תהיה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, או לא לאשרן או לשנות את תקופת תוקפן בתוך 24 שעות.

ככל שלא התקבלה החלטה בפרק הזמן הזה – יתפרסמו התקנות וייכנסו לתוקף עם פרסומן (בתום 24 שעות ממועד קבלת ההחלטה), והוועדה בכנסת תקיים דיון בתקנות ותחליט אם לאשרן כאמור, בתוך 7 ימים – בנוגע להגבלות החלות על המרחב הפרטי והציבורי, או בתוך 14 ימים – בנוגע להגבלות על פעילותם של עסקים ומקומות הפתוחים לציבור.

במקרה שהוועדה לא הכריעה בתום תקופות הזמן הללו, ההכרעה עוברת למליאת הכנסת כעבור עוד מספר ימים, ואם גם המליאה לא מכריעה בהן, התקנות מתבטלות.

לפי התקנות המוצעות, החל ממחר 12.7.21- גם ניסיון ליציאה למדינה שהיציאה אליה נאסרה בתקנות, בניגוד לתקנות, תיחשב עבירה לפלילית ומנהלית שבצדה קנס בסך 5,000 ₪ כמו כן, המדינות אוזבקיסטן ובלרוס יתווספו לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבי, והרשימה תכלול את המדינות: אוזבקיסטן, ארגנטינה, בלרוס, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה.

על-פי התקנות הקיימות אסורה יציאת אזרחים ותושבים ישראלים (למעט חריגים אשר אושרו על-ידי וועדת חריגים) למדינות ברמת סיכון מרבי, ובנוסף, כלל הנכנסים לישראל (מכל גיל, כולל מחלימים ומחוסנים) ממדינות אלו, מחויבים בבידוד על-פי נהלי משרד הבריאות בעת כניסתם ארצה.

התקנות יהיו בתוקף עד ל-25.7.21. עוד מאריכות התקנות את תוקף התקנות הקיימות ב-14 ימים.

6 ח"כים תמכו בתקנות: יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים ענבר בזק, משה טור-פז (יש עתיד), בני בגין, שרן השכל (תקווה חדשה), אלון טל (כחול לבן)

התנגד: ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית)

2 ח"כים נמנעו: אמיר אוחנה (הליכוד), אורי מקלב (יהדות התורה)

כתיבת תגובה