ארה"ב: כצפוי, הפד העלה את הריבית ואותת על העלאות נוספות

הפד העלה את הריבית כצפוי ב-25 נ"ב לרמה של 4.5%-4.75% ויו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול אותת בנאומו לאחר הודעת הריבית, כי יידרשו לכאורה העלאות ריבית נוספות | מול התמתנות האינפלציה בארה"ב, אך מנגד המשך האינדיקציות ההדוקות בשוק התעסוקה – הודעת הפד הייתה צפויה | ומה יקרה בישראל?

ג'רום פאוול | צילום: הפדרל רזרב

אמש (21:00 לפי שעון ישראל) הודיע הפד על החלטת הריבית: עלייה של 0.25% ובסה"כ תעמוד הריבית על 4.75%-4.5%.

הפדרל רזרב מעלה את הריבית במאמץ נוסף לבלום את האינפלציה הגבוהה, ויו"ר הפד ג'רום פאוול אמר אתמול מספר פעמים במסיבת העיתונאים אחרי הודעת הריבית, כי הבנק המרכזי של ארה"ב מחוייב מאוד להמשך המלחמה באינפלציה.

לדברי גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות: "היו ציפיות רבות שפאוול יבוא למסיבת העיתונאים בצורה יחסית אגרסיבית וניצית וזאת על מנת לשכנע את השווקים כי בפד אכן מתכוונים להמשיך ולהעלות את הריבית עוד מספר פעמים, אך לפחות לפי תגובת השווקים, הוא לא נחל במשימה זו הצלחה.

"חשוב להדגיש – מבחינת הפד, המסר שהם מעבירים הוא שהתחיל תהליך דיס-אינפלציה והוא רק בראשיתו. במקביל, שארה"ב לא הולכת למיתון ולכן העלאות הריבית הללו יוכלו להמשך.

"פאוול חוזר וטוען כי תידרש צמיחה איטית וריפיון מסוים בשוק העבודה כדי להביא את האינפלציה אל היעד ובשביל זה מדיניות מהדקת תידרש לעוד פרק זמן והוא לא רואה כיצד הם מורידים את הריבית ב-2023.

"להערכתנו, הנתונים הכלכליים שיוצאים כבר מזה זמן בארה"ב מאותתים על כך שהיא מתקרבת למיתון כלכלי הרבה יותר מהר ממה שמעריכים בפד – רק צריך להסתכל על מדדי מנהלי הרכש, על ההזמנות החדשות במשק, על מדדי האמון של הצרכנים, העסקים והקבלנים וכמובן על הירידה החדה מאוד בפעילות בשוק הנדל"ן האמריקאי. כל אלו הם דגלים אדומים שמאותתים לנו שהמיתון בארה"ב מגיע והוא הרבה יותר קרוב ממה שבפד מעריכים".

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות כתב אתמול כי, "ככלל, הודעת הפד הייתה צפויה; עם התמתנות האינפלציה בארה"ב, מחד, והמשך האינדיקציות ההדוקות בשוק התעסוקה, מאידך, פעולת העלאה מתונה היא הגיונית, בתקווה לתמונה ברורה יותר, בחודשים הבאים. ההודעה הנוכחית לא תלווה בעדכון התחזיות של הפד, שציפיות הריבית בהן לסוף השנה המשיכו לעלות לאחרונה, אל מול היציבות היחסית בריבית הגלומה בשוק.

"בהקשר זה, ציפיות השוק אינן וודאיות לגבי העלאה נוספת, בהודעה הבאה ב-22 במרץ. וגם אם נזכה לכזו, ונגיע לטווח של 4.75%-5.0%, אנו מעריכים כי זו תהיה ההעלאה האחרונה. בראייה מקומית, אנו מצפים כי בנק ישראל ינקוט במדיניות דומה לזו של הפד', ויעלה את הריבית ב-0.25% ב-20 בפברואר. ההודעה שלאחריה, ב-3 באפריל תתקבל לאחר פרסום מדד פברואר, שיביא להערכתנו להתמתנות ניכרת ברמות האינפלציה השנתיות. על רקע זה, גם אם נראה בישראל העלאה נוספת באפריל, לרמת 4.25%, סביר שהדיון סביבה יהיה פעיל יותר".

ואילו מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים כתב, "אנו מעריכים כי פאוול ימשיך לנקוט בנימה 'ניצית' במסיבת העיתונאים וכי יבהיר שבניגוד לציפיות השווקים, הפד' לא מתכנן להוריד את הריבית במהלך שנת 2023, היות שבכוונתו להמשיך והילחם באינפלציה עד אשר תחזור ליעד הפד'.

"להערכתנו פאוול גם יחזור ויציין את הטעות שעשה הפד' בשנות ה-70'-80' – אז "הכריז" על ניצחון מהיר מדי על האינפלציה והוריד את הריבית מוקדם מדי, וכתוצאה מכך האינפלציה שבה וזינקה לרמות גבוהות שהצריכו לבסוף העלאת ריבית חדה יותר".

לדברי ד"ר גיל  בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, "ריבית הפד עלתה, כצפוי, ב-25 נ"ב ל-4.50-4.75%. במהלך השנה החולפת הריבית עלתה ב-450 נ"ב. העלאת הריבית הנוכחית, בשיעור מתון יחסית לצעדים קודמים, נועדה לאפשר לוועדת השווקים הפתוחים להמשיך ולבחון את השפעות הצעדים עד כה. ברקע להחלטת הריבית ישנם אינדיקטורים שמצביעים על צמיחה מתונה יחסית, אך עם שוק עבודה חזק ושיעור אבטלה שנותר נמוך. כמו כן, עלויות ההעסקה ממשיכות לעלות בקצב מהיר יחסית. 

"חולשת הצמיחה בולטת בעיקר בענפים רגישי ריבית ובפרט בענף הנדל"ן למגורים. יו"ר הפד צופה האטה של הצמיחה והיחלשות בשוק העבודה, אך מעריך שניתן להמשיך ולהפחית את האינפלציה בהדרגה, זאת מבלי לפגוע בצורה קשה מדי במשק. הוא מעריך שצמיחת המשק האמריקאי תהיה חיובית בשנת 2023.

"האינפלציה נחלשה, אך רמתה עדיין גבוהה יחסית והפד ער לסיכוני האינפלציה שעדיין נותרו. כמו כן, ירידת האינפלציה איננה נרחבת מספיק ויש צורך שירידת האינפלציה תגיע למרכיב השירותים, לו משקל עיקרי בסל הצריכה הפרטית.  ציפיות האינפלציה ירדו, אך אין בכך די בכדי לעצור את מהלך עליית הריבית, ויו"ר הפד מדגיש את הצורך בהפחתה מהירה של האינפלציה בפועל לרמת יעד האינפלציה. 

"היו"ר הדגיש את הסכנות שבשינוי המדיניות חזרה לרמה פחות מצמצמת בטרם עת, ככל הנראה תוך אי-הפחתת הריביתב-2023. מבחינתו, החשש מפני מהלך מתון מדי של העלאות ריבית ואי-ירידת האינפלציה ליעד בצורה מתמידה גובר על החשש מפני צמצום יתר. לכן, הפד עדיין צופה עליות נוספות בריבית, ככל הנראה עוד שני צעדים של 25 נ"ב כל אחד, זאת על מנת להחזיר את האינפלציה ל-2% לאורך זמן. כמו כן, היו"ר הדגיש את פרק הזמן שלוקח למדיניות המוניטרית להשפיע ובזה ישנה רמיזה נוספת לכוונה לשמירה על הריבית ברמה גבוהה יחסית לאורך זמן.

"יו"ר הפד התייחס להקלה בתנאים הפיננסיים, זאת גם על רקע המגמות החיוביות בשווקים הפיננסיים לאחרונה. היו"ר מבקש לשמור על תנאים הדוקים יותר לאורך זמן וזאת גם באמצעות העלאות ריבית נוספות. בנוסף, הפד ימשיך לצמצם את גודל המאזן שלו על ידי הפחתת אחזקת אג"ח ממשלתי וניירות ערך מגובי משכנתאות". 

כתיבת תגובה