אתגרי הכלכלה העולמית והמקומית בעשור הבא

עם פתיחת עשור אזרחי, נוטים פרשנים לנבא ולהעריך איך ייראה העשור הבא • לפנינו סקירה על האתגרים הצפויים לכלכלה העולמית המקומית, התרחישים השונים העשויים להוביל כל אחד לכיוון שונה וההתפתחויות הטכנולוגיות הצפויות להשפיע על כל תחומי החיים והכלכלה • וגם: מה האתגרים וההשפעות הכלכליות וההלכתיות על הציבור החרדי בעקבות ההתפתחויות הצפויות

מבט על העתיד הכלכלי | אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

השאלה שהעלה הדובר מעבר לקו הִפתיעה את הרב ישראל חיים לכמה שניות. על הקו בחור צעיר המספר לו: "יש לי צוואה מאבא שלי לא להתפלל אלא מתוך סידור, אנחנו נמצאים באמצע טיול של הישיבה ונעצרנו באמצע הדרך, כי עוד מעט שקיעה. אני יכול להתפלל לא מתוך סידור?".

הרב שישב באותה עת בבית הכנסת, פתח את הסידור והחל להקריא לבחור היתום בטלפון, את כל תפילת מנחה, כולל קורבנות.

סביר להניח שאם לאחד מהבחורים או הצוות, היה מכשיר טלפון חכם, הרי הוא היה מריץ חיפוש עם המילים "תפילת מנחה" ומקבל את מבוקשו תוך חלקיקי שניות. בבואנו לסקור את העתיד בעשור הקרוב לא נכנסנו לשאלות מהותיות, האם בסיום העשור נביט בפליאה על התאריך 1.1.30 שיופיע על צג הסמארטפון החרדי שלנו, או שמא נגלה את התאריך באחת הפינות של המכשיר הסלולרי, שעדיין יהיה מיועד לדיבור בלבד. נשאיר זאת למורי דרכינו.

מכשירים חכמים | צילום: Maxx-Studio, שאטרסטוק

העתיד מאז ומעולם סיקרן את בני האנוש. השאלה מה יקרה בעודX  שנים העסיקה ותעסיק את האנושות עד עולם. בכתבה זו לא נעסוק בנבואות שוטים המתפרסמות בתקשורת הכללית, על עולם דיגיטלי מלא מלא. המגזר החרדי עסוק בעבודות רבות, שלא תיעלמנה גם אם הטכנולוגיה תמלא כל מגה-פיקסל בחלל שמסביבנו. קצב החיים שלנו תמיד יהיה שונה מהקצב העולמי. אולם מאידך, הוא יושפע ללא ספק מהמגמה בעולמית.

קלאקזיט בקליפורניה

נתחיל באירופה הקרובה. תהליך ההיפרדות הבלתי נגמר של בריטניה מהאיחוד האירופי (כמו להפריד צמר גפן מקוצים), מעלה שאלות על חוזקו של גוש האירו בעשור הקרוב. התהליך שעברה יוון בעשור זה, כשהפכה ממדינת כישלון על סף פשיטת רגל, לסיפור של הצלחה, הוא ככל הנראה התשובה גם לעשור הבא.

הכוח בעולם הכלכלי יהיה שייך בעיקר לגדולים. סין, ארה"ב ואולי גם הודו. האיחוד האירופי ככוח מאוחד לא יכול להתמודד עם העולם, בפרט כאשר האוכלוסייה במדינות האירופאיות הולכות ומתבגרות. המדינות העשירות כמו גרמניה ופריז יצטרכו לוותר יותר למדינות הקטנות והחלשות. מאוד קשה לראות כיצד בריטניה מתמודדת עם הברקזיט בעשור הקרוב, והאם המהלך לא מבשר את תחילת נפילתה של הממלכה המאוחדת, שהחלה עם קבלתם של חוקי האיחוד בשנת 1707.

ארה"ב וסין, ניצבות מזה מספר שנים על מסלול ההתנגשות. מלחמת הסחר שהנשיא טראמפ פתח בה אינה עצם המחלוקת אלא הסימפטום. ארה"ב מספקת כיום 25% מהתמ"ג העולמי, בעוד סין 15%. נקודת הרתיחה היא הצמיחה. הקצב אינו תואם וסין עולה בקצב הצמיחה על ארה"ב. התוכנית השאפתנית "תוצרת סין 2025" נועדה להעניק לסין יתרון טכנולוגי על ארה"ב באמצעות רכישה של טכנולוגיות מתקדמות. בהמשך זה הפך לעימות של ממש.

הפסטורליה בסין תישמר? | צילום: מנדי וייס

כלכלנים רבים בעולם תוהים עד כמה יצליח הממשל בסין למשוך באף של 1.3 מיליארד סינים. השאלה בה הם דנים עוסקת סביב הסוגיה של דמוקרטיה ודיקטטורה. הצלחתה של סין תלויה כיום רבות במהלכי הממשלה ובחד צדדיותם של החלטות רבות. אם ההמון בסין יבקש דמוקרטיה, הוא יירה לעצמו בעץ הכלכלי השמן עליו יושבת סין הקומוניסטית והדיקטטורית למחצה.

ארצות הברית לעומת זאת, תמשיך ככל הנראה להחזיק במטבע החזק בעולם, גם כאשר המטבעות הקריפטוגרפיים יכבשו את העולם בסערה. כלכלת ארה"ב חזקה מתמיד ונראה ששוק העבודה שלה נע על מסלול מצוין. מאידך, בפתחו של עשור כדאי שנשים לב לנקודות הבאות. היקף החוב של ארה"ב, עומד כעת על 23 טריליון דולר, זאת כאשר התמ"ג שלה עומד על 21.6 טריליון דולר. זהו נתון שנכתב בשורה אחת אולם הוא מגלם בתוכו אינספור פחדים וחרדות באשר לנפילה הכלכלית הבאה. להזכירכם הנפילה ב-2008 התרחשה על רקע אשראי בלתי מידתי ובלתי סביר.

נקודה נוספת היא – שוב – הברקזיט הבריטי. בשנת 2016 כשהחל התהליך בבריטניה, עלה לשלטון בארה"ב דולנד טראמפ. באותו זמן החלו לפרוח בקליפורניה, התומכים ב"קלאקזיט". אלו דרשו משאל עם, דומה לזה שנערך בבריטניה והיפרדות קליפורניה – המוגדרת ככלכלה חזקה מאוד – מהממשל הפדרלי. עמוק בתוך העשור, אם הברקזיט בבריטניה יעלה פירות טובים, כלכלת סין תשתווה לכלכלת ארה"ב ואיראן תתקוף ישירות את ה"כופרים", יהיו מדינות בארה"ב שיבקשו להיפרד. אולי בסקירה של העשור הבא נכתוב על הפירוק הצפוי של הגוש בצפון אמריקה.

מטבעות דיגיטליים במקום מזומנים

ואם הזכרנו את הדולר והמטבעות הדיגיטליים, נביא את שוודיה כדוגמה למדינה בה הולך ונעלם המזומן, כשמדברים שם אפילו על מטבע דיגיטלי ראשון שיופק על ידי ממשלה. גם בישראל כמו ממשלות רבות בעולם, מצמצמים את השימוש במזומן. אם באמצעות הצפת התושבים בכרטיסי אשראי ואם על ידי רגולציות מתקדמות ופישוט השימוש באמצעי תשלום מתקדמים.

ארנק דיגיטלי | אילוסטרציה: שאטרסטוק

המלחמה במזומן, נעשית כחלק מהמאמץ המלחמתי הכללי בהון השחור (ובישראל גם בכספי טרור). הגנבים בעולם לא מתים, בקושי מתחלפים ובתהליך ארוך טווח, הם מחליפים את שיטות הגניבה שלהם למטבעות קריפטוגרפים ולפריצה לארנקים דיגיטליים. גם מעלימי המס, לומדים כיצד להמיר את כספם, למטבעות שאינם רשומים בשם בנק בעולם, אך משמשים כסף עובר לסוחר.

בעשור הקרוב אם כך, נחווה שיטות תשלומים חדשניות, אולם מוקדם עדיין לאמוד כיצד הדבר ישפיע על מערכות התשלומים במגזר החרדי, שברובו אינו מחזיק טלפון חכם. זאת ועוד, המגזר החרדי עלול למצוא עצמו בבעיה, בעת עריכת קניות מחוץ לאזורים החרדיים. כבר היום, ברשת חנויות 'זארה' למשל, צריך להתחנן כדי לקבל קבלה מנייר כמו פעם. תהליך החזרה או החלפה של בגד נעשית מול הסלולרי והמגזר החרדי יצטרך פתרונות משלו.

המערכות הטלפוניות הקוליות IVR, כדוגמת הקל-קו שהצליח מעל למשוער, יכולות להוות תחליף עד מקום מסוים. האם מערכות אלו יכולות להוות פתרון, במקרים של ארנקים דיגיטליים, תשלומים לבתי עסק, תשלום בעת עליה לאוטובוס או לרכבת ועוד? ניתן להציג זאת כסימן שאלה בפתחו של עשור חדש.

הטכנולוגיה כובשת

הפיתוחים הטכנולוגיים ילכו ויקיפו עוד ועוד תחומים בעשור הקרוב. נראה שענף הטכנולוגיה – ואולי גם התשתיות, ימשיכו להוביל את התפתחות המשק בשנים הקרובות. ואיננו מדברים על טיסות לירח של אלון מאסק, או התפתחות הצבא הדיגיטלי – אלו לא ישפיעו לנו על הכיס ועל הכלכלה באופן ישיר וסביר להניח שגם באופן עקיף לא.

מאידך הרכב החשמלי והאוטונומי, לדוגמה, כן ידבר אל הכיס שלנו. בעשור הקרוב לא נחווה ירידת מחירים בעולם הרכב וגם החזון של הרכב האוטונומי המלא-מלא נראה רחוק מתמיד. רכבים חשמליים עמוסי טכנולוגיות וחיישנים, יציפו את כבישי הארץ. הפקקים יתרבו, תאונות הדרכים יתמעטו והכניסה לערים גדולות תיעשה, אך ורק באמצעות תחבורה ציבורית.

מחנכים את הילדים | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

כלכלנים רבים בארץ ובעולם עוסקים רבות בשאלה, אילו מקצועות ייעלמו עם ההתקדמות הטכנולוגית. אם נניח את השאלה הזו במרכז ירושלים, בני ברק, ביתר עילית או מודיעין עילית, סביר להניח שנקבל תשובות שונות לגמרי מהדיונים בעולם. מקום עבודתם של מורים ברחבי העולם מאוים עם ההתפתחות של הלמידה מרחוק, במגזר החרדי שמחנך את הדור הצעיר ולא רק מעביר לו חומר לימודי, אין מצב שנראה שינוי במצבת העובדים במקצועות החינוך.

בעולם הרחב ייעלמו מקומות עבודה רבים, בתעשייה הכבדה ובתעשיית האנרגיות הישנות (נפט, פחם). גם המסחר הקמעונאי צפוי לרדת בעשור הקרוב. לעומת זאת, יעלו ויבואו לקדמת הבמה, כל אותן חברות, העוסקות בענפי הטכנולוגיה, הביוטכנולוגיה ואנרגיה מתחדשת, לצד ענפי שירותים שנותנים מענה לצורכי הגיל השלישי, שייהנה מתוחלת חיים הולכת ועולה.

היעלמות מקצועות כמו ראיית חשבון, פרסום, עיצוב בענפים שונים ועוד שלל עבודות המקובלות במגזר החרדי, לא מדוברת על העשור הקרוב ולא על הבא שאחריו. נעריך בזהירות, שבעשור זה לא נראה שינוים של ממש, במגמות העבודה והתעסוקה במגזר החרדי. גם בטווח הרחוק, לא נראה שההתפתחות הטכנולוגית, תפריע למסה הגדולה של העובדים מהמגזר החרדי, העוסקים בעבודות קודש. אף רובוט משוכלל ככל שיהיה, לא יכתוב עבורנו ספר תורה, לא יאפה עבורנו מצות ולא ישחט בשבילנו פרה או תרנגול.

נראה אם כן, שמפת התעסוקה החרדית, לא תחווה שינוי של ממש בעשור הקרוב, למעט כניסה רכה יותר של חרדים למגזר הציבורי. ענפי הטכנולוגיה יארחו את הדור הצעיר, שיפנה ללימודי מקצוע או לימודים אקדמיים ואחוז הסטארטאפיסטים במגזר החרדי יגדל. המגמה העולמית של חללי העבודה המשותפים, לא פוסחת על המגזר החרדי. הצפי בעולם, מדבר על עלייה נוספת בעשור הקרוב בשימוש בחללי העבודה ועבודה מהבית. זאת במטרה לחסוך את שעות העמידה בפקקים, את זיהום האוויר ואת ההשקעות הגדולות במשרדים.

בשר ללא בשר וחלב ללא חלב

ענף הבינוי, גם הוא לא אמר את המילה האחרונה. נושא הדיור והמצוקה הציבורית בדבר, ילווה אותנו גם בעשור הקרוב (בשבוע הבא אי"ה נרחיב בנושא הדיור בעשור הקרוב). המתווכים ימשיכו לרדוף אחרי כל דירה שמתפנה במתחרדים, ושורה ארוכה של בעלי מקצוע, תמשיך להתפרנס מהשיפוצים, שדירות אלו צריכות לעבור. רק אם תפתח המדינה את ידה ותשליך לשוק עשרות אלפי דירות בשנה, צבועות בשחור לבן נטו, נחל לראות שינויים של ממש בעולם התעסוקה החרדי.

רכבות קלות | צילום : נתי שוחט, פלאש 90

בשבוע שעבר סקרנו את נושא התחבורה הציבורית וסיכמנו עשור של התפתחות, לצד תוכניות עתידיות. תחום התחבורה והתשתיות, מעסיק רבות את הממשלה והכלכלנים בישראל. אם העשור האחרון היה שייך לרכבות הכבדות, העשור הבא יהיה שייך לרכבות הקלות. התחבורה הציבורית תעבור שדרוג, יסללו נת"צים ויוקמו חניוני חנה-וסע גדולים. התחבורה הציבורית מתגמלת יפה מאוד את העובדים בה ובעשור הקרוב, נראה עוד ועוד נהגים חרדים, המקדשים שם שמים בעבודתם. גם בטווח הארוך עבודתם מובטחת, כאשר אוטובוסים אוטונומיים, נראים רחוקים יותר מכיבוש המאדים.

התשתיות שיונחו, כדוגמת הסיבים האופטיים ופרישת רשת ה-G5, יקדמו עד מאוד את העולם הטכנולוגי והאינטרנט של הדברים. גם כאן כמו בכל הנושאים הטכנולוגיים, קשה לראות בטווח הארוך, כיצד המגזר החרדי מתמודד עם הדברים.

תחום נוסף שיתקדם בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית, יהיה עולם המזון. המהלך הארוך של אסם – ענקית המזון הישראלית, כהכנה להליך סימון המוצרים, שהוחלט על ידי משרד הבריאות, עוד יילמד בבית ספר לטכנולוגיית המזון. אם בעבר הלא רחוק, שלטו בתעשיות המזון 'מעצבים תעשייתיים', שתכננו את האריזות ואת הניראות של המוצרים, כיום מי ששולט הם 'טכנולוגי המזון' ש"מפתחים" – ולא במרכאות – מוצרי מזון חדשים.

עולם ה'פודטק' צומח במהירות. עוד ועוד חממות נפתחות, כשהבכירים ביותר בתעשיות המזון, מסתובבים בהם עם כיסים תפוחים וארנק המוכן להישלף, על כל בדל של רעיון חדש. לקראת סוף העשור שהחל זה עתה, או בתחילתו של העשור שלאחר מכן, יתמודדו מורי הוראה בישראל, עם שאלות על סטייק פרווה שהודפס במדפסת תלת מימד, המוגש לצד כוס חלב שהופק באמצעים ביו-טכנולוגיים. טכנאי המזון יתעסקו עם חלבוני חלב, הזהים לאלה הנמצאים בחלב הרגיל, לצד חלבוני בשר הזהים לאלה הנמצאים בבשר הרגיל, וזאת מבלי לשמוע מוּוּוּוּ אחד ברקע.

כתיבת תגובה