בדוק: יותר משתלם לרכוש מוצרי טואלטיקה ברשתות המזון

ירידה של 8% – במחיר הסל הממוצע של מוצרי הטואלטיקה מול נובמבר אשתקד • רשת Be מגבירה את התחרות בשוק ומציגה רמות מחירים נמוכות בכ-8% ביחס לסופר פארם • משתלם לרכוש ברשתות המזון: המחיר הממוצע של הסל הינו 724 ₪ לעומת 750 ₪ ברשתות הפארם • פער המחירים של הסל הממוצע בין הרשת היקרה לזולה ביותר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד הצטמצם מ-41% ל-29% • מחיר הסל הגבוה ביותר עומד על 827 ₪ למול 650 ₪ ברשת הזולה ביותר

מוצרי טואלטיקה. אילוסטרציה | צילום: EasterBunny, שאטרסטוק

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לעידוד התחרות בתחום הטואלטיקה, ערך המשרד בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה.

כחלק מבדיקה זו ועל מנת לעמוד על השונות במחירים לצרכן הבאים לידי ביטוי במקטע הקמעונאי, ערך המשרד דגימת מחירי מוצרי טואלטיקה נבחרים ברשתות שיווק המזון ובחנויות הפארם.

בנובמבר 2018, החודש בו הושקה רשת הפארם BE עמדה העלות הממוצעת של סל מוצרי הטואלטיקה על 815.3 ₪ ובנובמבר שנה לאחר מכן עמדה עלות הסל הממוצע על 749 ₪. השינוי בעלות הממוצעת מבטא ירידה של 8% בין נובמבר 18 אז הושקה רשת  BE לנובמבר 19 שנה מאוחר יותר.

המחיר הממוצע של הסל בחודש נובמבר 2018 לעומת חודש נובמבר 2019 ירד ב-2%.

מעבודה שנערכה במשרד הכלכלה עולה כי יותר משתלם לרכוש מוצרי טואלטיקה ברשתות המזון הנתונים מעידים כי ברשתות השיווק הנחשבות כרשתות דיסקאונט כמו רמי לוי ויקטורי חצי חינם ויוחננוף מחיר הסל הממוצע הינו 724.7 ₪ בעוד ברשתות הפארם מחיר הסל הממוצע הינו 750.2 ₪.

מהנתונים עולה כי כל סוגי ערוצי ההפצה: רשתות הפארם, רשתות הדיסקאונט והרשתות שאינן נחשבות דיסקאונט נרשמת ירידת מחירי הסל הממוצע ברשתות הפארם ירידה של 10%, רשתות הדיסקאונט ירידה של 6% וברשתות שאינן נחשבות דיסקאונט ירידה של 9%.

ממוצע עלות הסל ברשת BE (ניו פארם לשעבר)עמד על 742 ₪ בעוד המחיר הממוצע בניו פארם לפני השקת BE היה 800 ₪.

הרשת הזולה ביותר לאורך כל תקופת הבחינה הינה רמי לוי עם ממוצע עלות סל בגובה של 683 ₪ ואילו הרשת היקרה ביותר הינה רשת חצי חינם עם ממוצע עלות סל בגובה 832 ₪. הפער בין שתי הרשתות עומד על כ-17%.

בשבע מתוך תשע הקטגוריות שנבחנו פער המחירים בין הרשת היקרה ביותר לזולה ביותר הצטמצם בשנה האחרונה ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה בוצעה ב- 100  סניפים בפריסה ארצית רחבה אשר כללה רשתות פארם, חנויות פארם קטנות ורשתות שיווק מזון. איסוף המחירים בוצע עבור 44 מוצרי טואלטיקה נבחרים בקטגוריות משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער, דאודורנט, חיתולים ומגבונים המוצרים בסל ההשוואה הנם זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.

 

עלות הסל הממוצעת:

עלות הסל -נובמבר 2019

פערי המחירים המשמעותיים ביותר נרשמו בקטגוריית המוצרים של דאודורנט הגברים כאשר הרשת היקרה ביותר הייתה סופר פארם בה המחיר היה 185 ₪ ואילו הרשת הזולה ביותר, רמי לוי, מכרה את אותו הסל בדיוק במחיר של 119 ₪ – פער של 55%.

פער משמעותי נוסף נרשם בקטגוריית משחות השיניים בין הרשתות חצי חינם ורמי לוי כאשר המחיר בחצי חינם היה 114 ₪ למול 77 ₪ אצל רמי לוי פער של 47%.

בקטגוריית החיתולים נרשם פער משמעותי בין הרשת היקרה ביותר לבין הזולה ביותר כאשר רשת חצי חינם מכרה במחיר של 201 ₪ לעומת ויקטורי שמכרה ב-151 ₪- פער של 32%.

גם בקטגוריית מרכך השיער נרשם פער משמעותי כאשר סופר פארם מוכרת את המוצרים ב-53 ₪ לעומת 43 ₪ אצל רשת רמי לוי פער של 24 %.

 

פירוט פערי המחירים המשמעותיים ביותר על פי קטגוריות:

מוצרים – נובמבר 2019

על רקע הממצאים הללו, משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שיגבילו את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "התחרות טובה לצרכנים ומתבטאת בירידת מחירים, אנו נמשיך לקדם כלים להורדת חסמים ולהגברת התחרות ואני קורא לצרכנים להיעזר באפליקציות השונות שעומדות לרשותם באופן שיאפשר להם לעשות צרכנות נבונה ולקנות את הסל המשתלם ביותר".

כתיבת תגובה