בהיקף מיליוני ש': יבואן משקאות חשוד בעבירות על חוק הפיקדון

בעל חברת משקאות גדולה נעצר בחשד לעבירות על חוק הפיקדון בהיקף של מיליוני ₪ שכללו זיוף חשבוניות והצהרות כוזבות למכס | בחלק מהמקרים, החברה טענה כי המכולות המיוצאות ליוון נושאות מכלי משקה המיועדים למחזור, אולם בפועל אלה הכילו מכלי משקה ריקים שהוחזרו לאחר מכן לארץ במסווה של יבוא לחברה אחרת | במקרים אחרים, הוצהר כי המכולות מיועדות לרש"פ, שם לא חל חוק הפיקדון, ובפועל נמכרה תכולתן בישראל

רכבי החשוד שהוחרמו בידי המשטרה | צילום: דוברות המשטרה

איש עסקים בכיר במשק, אשר בבעלותו חברה גדולה לייבוא משקאות, נעצר היום ביחד עם בעלי חברות נוספים הקשורים על פי החשד לארגון פשיעה מהצפון, בחשד לביצוע עבירות מס ועבירות מרמה כלפי המשרד להגנת הסביבה סביב חוק הפיקדון. על פי החשד, החברה שבבעלותו דיווחה למשרד להגנת הסביבה דיווחים כוזבים בנוגע לכמות מכלי המשקה שאספה ושלחה למחזור, וניסתה לכסות על כך באמצעות זיוף חשבוניות בסכום כולל של מאות מיליוני ₪, שהעידו על תשלום לכאורה לחברות שאספו עבורה מכלי משקה, וגם באמצעות הצהרות כוזבות למכס.

שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 פתחו לפני מספר חודשים, בחקירה סמויה משותפת עם חקירות מע"מ ומכס חיפה בשיתוף כוחות מע"מ חיפה, מס הכנסה, מנהלת מודיעין המכס, מודיעין החטיבה הטקטית במג"ב ובליווי הפרקליטות לתיקים מיוחדים ברשות המיסים, הפרקליטות האזרחית (מחוזות ת"א וירושלים, היחידה לאכיפה אזרחית), משרד החשב הכללי, המשרד להגנת הסביבה והרשות לאכיפה אזרחית.

בחלק מהמקרים, ההצהרות הכוזבות התייחסו למכולות שיוצאו ליוון, אשר החברה טענה כי הן נושאות מכלי משקה המיועדים למחזור, אולם בפועל הן נשאו מכלי משקה ריקים אשר הוחזרו לאחר מכן לארץ במסווה של יבוא לחברה אחרת. במקרים אחרים, ההצהרות הכוזבות התייחסו למכולות מיובאות שיעדן המוצהר היה שטחי הרשות הפלסטינית, שם לא חל חוק הפיקדון, אולם בפועל נמכרה תכולתן בישראל.

על פי החשד, בשיטות אלו פעלה החברה על מנת לגבות דמי פיקדון מהצרכנים מבלי שנשאה בעלויות המחזור ותוך שהיא פוגעת ביישומו של חוק הפיקדון, שנועד להגן על הסביבה. עוד עולה מהחקירה חשד למעורבות ארגון פשיעה מהצפון במעשי המרמה. היקף המרמה מוערך בסך של כמאות מיליוני ₪.

מוזמן שנתפס בשלב המעצר | צילום: דוברות המשטרה

המעצר היום בא בעקבות חקירה ממושכת שמנהל צוות חקירה מיוחד הכולל את היחידה למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, יחד עם חקירות מכס ומע"מ חיפה בשיתוף עם פקיד שומה חקירות חיפה, מודיעין החטיבה הטקטית במג"ב ובליווי המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, אגף החשכ"ל, המשרד להגנת הסביבה והרשות לאכיפה אזרחית.

המשרד להגנת הסביבה: "חשדות שהתעוררו ביחס לדיווחי חברות מהגדולות בשוק, הביאו לפתיחה בהליכי בדיקות עומק ובקרות על דיווחי חברות מהגדולות בענף, וזאת ביחס לעמידה בהוראות חוק הפיקדון. הבקרות שבוצעו בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל וגורמי אכיפה נוספים העלו חשדות לאי סדרים חמורים והונאות שבוצעו ביחס לדיווחים על מיחזור הבקבוקים במסגרת חוק הפיקדון בהיקפים של  מיליוני שקלים. המשרד להגנת הסביבה נחוש לפעול לקידום המיחזור בישראל ויפעל במסגרת סמכויותיו ביחד עם משטרת ישראל כדי למנוע מעורבות של גורמים עברייניים בענף ולוודא, כי המיחזור שעליו מדווחות החברות מבוצע בפועל וביושר"

כתיבת תגובה