בחירות כלכליות: זה עולה לנו, הרבה

מצביעים מאחורי הזכוכית: נגיף הקורונה שמאיים על כלכלת העולם העביר 30 מאנשי מד"א לתפקיד מזכירי הקלפיות המבודדות • אם תהיתם – האזרחים לא נוהרים עדיין לקלפיות, אחוז ההצבעה עדיין נמוך מהבחירות הקודמות • אבל הן עדיין עלו לנו – אם נחשב את כלל ההוצאות על שלש מערכות הבחירות המיותרות, מהשבתון שמעצבן את המעסיקים, עבור במימון המפלגות, ענף הנייר והקרטון ועד לוועדת הבחירות המרכזית ותקציביה – יותר מ-12 מיליארד שקלים!

קלפי למצביעים בבידוד בשל הקורונה | צילום: ועדת הבחירות המרכזית

הבחירות לכנסת ה-23 יצאו היום לדרך. זו הפעם השלישית בתוך 11 חודשים שאזרחי מדינת ישראל – נכון להיום: 6,453,255 בעלי זכות בחירה – צועדים אל 10,631 קלפיות ברחבי הארץ, לממש את זכותם (או חובתם) הדמוקרטית. 

בחירות שלישיות אמרנו, אולם אלו הבחירות הראשונות שאיום הקורונה מעיב על קיומן. 16 קלפיות מיוחדות הוצבו בנקודות מרכזיות ברחבי הארץ עבור האזרחים הנמצאים בבידוד בבתיהם בשל חשש להתפרצות נגיף הקורונה. במקביל קרא מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לציבור לצאת להצביע בבחירות ללא כל חשש.

ועדת הבחירות המרכזית שלא הצליחה למצוא אנשים שיסכימו לאייש את קלפיות הקורונה, גייסה לשם כך כ-30 אנשי מד"א שישמשו כמזכירי ועדות הקלפי. בין אלו לבין המצביעים יחצצו חלונות זכוכית.

ואם כבר קורונה, עד כה נדבקו ברחבי העולם קרוב ל-90 אלף איש וקרוב ל-3,000 מתו מנגיף הקורונה שמאיים על כלכלת העולם (וחברות התעופה בראשה). יותר מ-40 אלף איש הבריאו וחזרו לתפקוד מלא. לא נמסר כמה מיליונים בעולם עדיין נמצאים בבידוד, בתקווה שהנגיף לא יתפשט עוד. בישראל יש קרוב ל-6,000 מבודדים והמספרים עולים כל העת.

בחירות עולות כסף, הרבה כסף

בחודש הקודם אישרה ועדת הבחירות המרכזית את הגדלת תקציבה ב-66 מיליון שקל לסכום של 402 מיליון שקל. מדובר בזינוק של 42 אחוזים תוך שנה. ובשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים את הבקשה. על השיגעון של שלוש מערכות בחירות שילמה המדינה למעלה ממיליארד שקל, אולם מספר זה הוא כלל לא סופי.

לפני כל בחירות מחלקת כנסת ישראל ל-120 החברים בה יחידת מימון לבחירות. יחידה זו קפצה מ-1.37 מיליון שקל בבחירות לפני כשנה ל-1.84 מיליון שקל בבחירות הנוכחיות. סה"כ יותר מחצי מיליארד שקל על מימון הבחירות. אם מוסיפים לכל הכספים הנ"ל את תחשיב תשלומי המעסיקים על ימי השבתון, אובדן התוצרת של שלושה ימים, תשלומי המדינה לעובדים, מדובר בקרוב ל-12 מיליארד שקל ועוד היד נטויה.

האזרחים שהגיעו (או יגיעו) אל הקלפיות לקיים את מצוות היום גילו לחרדתם כ-30 מפלגות קיקיוניות שהחליטו לשפוך כספים מיותרים בדרך למאמץ שאין לו סיכוי. אפילו עוצמה יהודית ש'נספרה' בסקרים, לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה ועומדת לשרוף שוב עשרות אלפי קולות שהיו יכולים להביא את הניצחון המוחץ לימין.

העבודה הקשה של המפלגות ביום הבחירות היא הלוגיסטיקה. הבאת הבוחרים או השינוע שלהם אל הקלפיות על מנת שישימו את הפתק המובטח ובכל יקבלו את הקול עליו עמלו במשך החודשים האחרונים. אחוז ההצבעה בבחירות זה הטריגר המרכזי שיכול להוריד או להרים מפלגות. בבחירות לכנסת ה-22 לפני כחצי שנה עמד שיעור ההצבעה על 69.83%  מכלל בעלי זכות הבחירה. לאחר הבחירות התברר שמספר הקולות שנדרשו להשגת מנדט היה 35,917. 

מזג האוויר היום יפה ונאה ואם לאזרחים עדיין לא נמאס מבחירות, ואם האזרחים לא יפחדו מהקורונה, ניתן לצפות לאחוזי הצבעה גבוהים. נכון לשעה 10:00 בבוקר עמד אחוז ההצבעה על 14.5%. מדובר בירידה של כחצי אחוז במספר לשעה זו – מהבחירות הקודמות.

פרט מעניין נוסף. הבחירות הנעשות בשיטה הידנית מחייבות מאות טונות של נייר וקרטון. כך למשל מודפסים 7.5 מיליון פתקים עבור כל רשימה שמצביעה דוברים עברית ו-1.5 מיליון פתקים עבור מפלגה דוברת ערבית. סה"כ הודפסו יותר מ-260 מיליון פתקים. נתון זה לא כולל את נייר המעטפות, הקלפי, הפרגוד, רשימות הבוחרים, שילוט וניירת פרוצדורלית.

לחתוך את ה'פייק ניוז'

בחירות אלו עומדות בסימן ה'פייק ניוז' כל אותם נתונים מפחידים או ספינים שיוצאים על ידי אנשים שכל מגמתם היא להרוס ולשקר. בוועדת הבחירות אומרים כי "כלל האצבע הפשוט ביותר, אם זה מרגיש לכם כמו פייק ניוז, זה כנראה פייק ניוז". ואם נראה לכם שקיבלתם כבר 'פייק ניוז' יש לוועדת הבחירות עצה ובקשה: "אתם יכולים לעצור את זה. פשוט תחתכו את צינורות ההפצה. אל תעבירו פייק ניוז, אל תאמינו למקורות מידע שאתם לא מכירים. פשוט אל תתנו לאף אחד לעבוד עליכם. הגיע אליכם מידע ממקור אנונימי? סביר שמדובר בפייק ניוז והפצתו מסייעת לאויב".

בנוסף וכדי לעצור בכוח את הפצת המידע השיקרי ניתן ליצור קשר עם מוקד החירום של המשטרה 100-110 וכן לפנות למוקד המרכז לטיפול באירועי סייבר ואבטחת מידע לאומי במספר 119.

בוועדת הבחירות המרכזית מדגישים, כי הוועדה פונה לציבור הרחב אך ורק באמצעי התקשורת, רדיו וטלוויזיה ולא דרך הרשתות החברתיות או בהודעות מכל סוג שהוא (כולל SMS). אם קיבלתם פניות בשם ועדת הבחירות, דעו כי מדובר במידע כוזב.

כתיבת תגובה