בית שמש: השכיר את דירתו לחנות וישלם כ-120 אלף שקל

גזר הדין: קנס בסך 75,300 שקלים או שבעה חודשי מאסר תמורתו, וכן היטל השבחה בסך 43,583 שקלים • השופטת "קרעה את הצורה" לנאשם וזאת כדי להרתיע אחרים למען ישמעו וייראו

בית משפט. צילום אילוסטרציה: bikeriderlondon | שאטרסטוק

בבית שמש לא זוכרים דבר כזה, אבל בית המשפט המקומי פסק בשבוע שעבר כי תושב רמב"ש שהשכיר את דירתו לחנות יצטרך לשלם קרוב ל-120 אלף שקלים, 75.000 קנס ואילו כ-43 אלף שקלים נוספים עבור היטל השבחה.

התושב יצא ב"זול" מהסיפור הזה, מאחר והוא נדרש לשלם רק כ-120 אלף שקלים, בעוד ובעתירה שהגישה כנגדו העירייה הסכום עמד על כ-180.000 שקל, פער של 60.000 שקל בו "חנן" אותו בית המשפט. עורכת הדין שייצגה את העירייה טענה ש"מדובר בשכונה חדשה והמדיניות היא להחמיר עם הקנסות, כדי להרתיע ולמנוע חריגות בניה נוספות".

לעומת זאת, בא כוח הנאשם טען "שהקנס הראוי בנסיבות העניין הוא 1,000 שקלים וזאת, בשים לב לכך שבהתאם להסכם השכירות, על השוכר היה לקבל היתר לשימוש חורג. השוכר לא עשה כן. לאחר עזיבת השוכר והשכרת החנות לאחר, התברר לנאשם שלא ניתן היתר לשימוש חורג בנכס. מאז פועל הנאשם לקבלת היתר והנאשם סבור שהיתר כאמור, יינתן. ב"כ הנאשם טען שהעונש המבוקש ע"י המאשימה גבוה עשרות מונים מהעונשים שהוטלו במקרים דומים והפנה למספר פסקי דין שניתנו, לגישתו, במקרים בהם נעשה בנכסים המיועדים לתעשייה או למחסנים, שימוש למגורים"..

"אשר להיטל ההשבחה", טען עו"ד של התושב, "הסכום המבוקש ע"י העירייה מתייחס לשלוש שנים של שימוש חורג, ולא לשנה. מכאן, שככל שיש מקום לחייב את הנאשם בהיטל השבחה, הרי שיש לעשות כן בחישוב יחסי לשנה אחת, החל מסוף יולי 2015. ב"כ הנאשם הוסיף וטען, כי דמי השכירות אותן קיבל הנאשם הינם בסך 4,000 שקלים בחודש, סכום דומה לסכום שהיה מתקבל בגין השכרה למגורים. אף בהנחה שמדובר בסכום גבוה יותר מדמי שכירות למגורים, אין מדובר ברווח יחסי העולה על 500 שקלים לחודש".

איש הישר בעיניו יבנה

לא נביא במסגרת כתבה זו את כל הטיעונים המשפטיים, אלא רק כמה מהם שיש בהם מידע חשוב לציבור.

כותבת השופטת: "אין צורך להכביר מילים בדבר חומרתן של עבירות על חוק התכנון והבניה, ועל הצורך באכיפה הולמת. מדיניות הענישה בעבירות כאמור הינה מדיניות של הרתעת הנאשם הספציפי ושל עבריינים פוטנציאלים. לצערנו, הפכו עבירות נגד חוקי התכנון והבנייה לחזון נפרץ, ורבים גם טובים איש הישר בעיניו יבנה. זוהי פגיעה חמורה וקשה בשלטון החוק, המזולזל לעין השמש, ואין איש שם אל לב לאזהרות הגורמים המוסמכים ולפסקי הדין של בתי המשפט".

"נסיבות תיק זה חמורות עוד יותר," מוסיפה השופטת, "על רקע העובדה שבצד ביצוע העבירה קיים גם פן כלכלי-רווחי. הנאשם השכיר דירה לשימוש עסקי, במודע ותוך ניסיון להעברת האחריות לשוכר לטיפול בקבלת ההיתר. אם לא די באמור, אזי לאחר שהשוכר הראשון עזב את הנכס והתברר לנאשם שלא ניתן היתר לשימוש חורג ושהוגש נגדו כתב אישום, מצא לנכון להשכיר את הנכס לשוכר מסחרי אחר, חלף הפסקת השימוש החורג והשכרת הנכס למגורים".

בהמשך מפרטת השופטת כיצד הגיעה לגובה הקנס שהחליטה להשית על התושב: "בגזירת העונש המתאים לנאשם, בית המשפט רשאי להתחשב בהתקיימות נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה, ככל שסבר כי ראוי לתת להן משקל בנסיבות המקרה. בהתאם, זקפתי לקולא את העובדה שהנאשם נעדר עבר פלילי; את הפגיעה של העונש בנאשם ובמשפחתו; את נטילת האחריות של הנאשם על מעשיו; שיתוף הפעולה של הנאשם והחיסכון בזמן השיפוטי; את החיוב בהיטל השבחה ואת מתן צו ההתאמה להפסקת העבירה".

"לחומרה שקלתי את חלקו המרכזי של הנאשם בביצוע העבירה, יכולתו להבין את הפסול שבמעשיו, יכולתו להימנע מביצוע העבירה, בחירתו במודע שלא לחדול מביצוע העבירה תוך המשך השכרת הנכס למסחר, בניגוד להיתר. אציין, כי העובדה שהנאשם ידע ויודע שהוא חשוף לקנסות כבדים בגין השימוש החורג ובוחר במודע שלא להפסיק את השימוש החורג, שומטת את הקרקע מתחת לטענה להכנסה שולית, הדומה להכנסה מדמי שכירות למגורים. גם הטענה לנזק שייגרם לו ככל שיפר את הסכם השכירות, שנכרת במודעות מוחלטת שבחטא יסודו, אינה ראויה ואף לא נתמכה בדבר".

"במכלול האמור, מצאתי שלא למצות את הדין עם הנאשם ולהסתפק בקנס הקבוע בחוק העונשין, המשקף קנס בסך כ- 856 שקלים למ"ר, קנס מתון ומאוזן ביחס למתחם הענישה המגיע לכדי סך 151,600 שקלים".

ואם חשבתם שכאן זה נגמר, אז יש לנו עוד סעיף אחד אותו דורשת השופטת: "הנאשם יחתום היום על התחייבות בסך 75,300 שקלים להימנע מעבירה בניגוד לחוק התכנון והבניה. ההתחייבות תהיה לתקופה של 24 חודשים החל מהיום. היה ולא יחתום הנאשם על ההתחייבות, יאסר למשך 6 חודשים או עד לחתימה, לפי המוקדם".

8 תגובות ל: "בית שמש: השכיר את דירתו לחנות וישלם כ-120 אלף שקל"

  1. פסק דין הוא נורא אכזרי, בעיר בית שמש החילונית אין את האכיפה.
    כל האיזור התעשייה הפך לחניות, לא חוקיות ואין פוצה פה ומצפצף, כי משה אבוטבול גיבור על חלשים, ורועד מבבר אסולין וחביריו.
    החרדים משלמים את המחיר.

    יש לי כמה שאלות להרב משה אבוטבול

    משה יקירי!

    יש לי כמה שאלות אליך.

    1. מדוע רק בבית שמש מתאכזים כל כך על התושבים האומללים?

    2. מדוע בשום רשות מקומית חרדית, אין כזה אכזריות?

    3. מדוע יש עשרה פקחי בניה, אשר מתוכם שמונה מסתובבים רק בשכונות החרדיות? אתה מפחד מאנשי העיר הותיקה, ומתאכזר על הציבור החרדי!!!

    4. מדוע בביתר עילית, מודיעין עילית, אלעד, יש אחד וחצי פקחי בניה, ובבית שמש 10?

    5. מדוע בהוד השרון, חדרה, נתניה, הראל, עמק חפר, ושאר הרשיות הבינוניות, הקנסות עומדים על כשליש, מהקנסות בבית שמש.

    6. מדוע אתה גיבור על חלשים? למה אתה לא מטפל באיזור התעשיה, ובעיר הותיקה? שם יש חריגות של אלפי מטרים?

    7. כמה חניות יש בבתים בכל ישוב חרדי? האם אתה בעצך לא קונה בכאלו חניות?

    נמאס לנו מהמריחות שלך, קצנו בעסקנים שמתרוצצים להצדיק אותך!!!

    תפסיק לשקר שזה משרד הפנים, מה שונה עיריית בית שמש מכל הארץ.

    נח לך להפיל את זה על היועץ המשפטי, ולהמשיך למלאות את הקופה של העירייה המושחתת.
    לא נשקוט, עד אשר ייפסק האכזריות הנוראה

    די די די!!!!!!!!!!!!

  2. ניתן להירגע, זה לא בכל בית שמש.

    בבית שמש יש מאות חנויות בדירות, כנראה שזה נקמה אישית של מאן דהו בעירייה המושחתת.

    ייתכן והחמירו בעונשו, מפני שזה ברחוב של משה מונטג, ניתן להבין אותו, יש לו גם אינטרס שהמרכז המסחרי ירויח יפה וד"ל

  3. זעזוע…. זה מה שאני חש.
    בית שמש, עיר של מאפיה. צודק השופט בהגדרה של "איש הישר בעיניו יעשה". וזה כולל גם את השופט, שראה מולו איזה חרדי, והחליט להתעלל בגופתו.
    איפה היושר והצדק?
    בשביל זה נלחמנו להביא את אבוטבול לראשות?
    ואיפה העסקנים? לא יכלו להגיע להסדר ראוי ומניח את הדעת?
    זה הרי יכול למוטט בן אדם?!
    איפה הרבנים, הם מתכוונים לשתוק לאיפה ואיפה שמונהגת בעיר???

  4. היועץ המשפטי זה ירושה מהשלטון הקודם, אבוטבול אין בכוחו לריב אתו, מה גם שהקופה של העירייה מתמלאת מזה.

    צריך גיבור שייכנס לנהל את העיר המושחתת.

    צריך משהו שיעשה עם מחלקת ההנדסה מה שארנרייך עשה בחינוך.

  5. לתגובת חנוך פאלוך

    זה לא לגמרי יפה שמנצלים צרה של מאן דהוא, בשביל תעמולת בחירות.

    אבל זה ברור שמונטג חייב לעוף הההנדסה,, ולהכניס שם משהו שחושב על האזרח הקטן.

  6. מדיניות של ראש העיר להגדיל את הון העירייה בכך שלא נותן צווי הריסה לאנשים שגוזלים שטחים ובונים איש הישר בעיניו יבנה… לפי שמועה ששמעתי כ 12 אלף צווי הריסה קיימים בבית שמש והעירייה לא הורסת כמדיניות… והאזרחים האחרים נפגעים מגזלות החומסים שחמסו להם את השטחים המשותפים ועושים כספים ע"ח השכנים…. ואין פוצה פה ומצפצף… משה אבוטבול…תתחיל לחתום על צווי הריסה ותתנהל בהתאם לקביעות בתי המשפט

  7. לתגובתו של ד.ד.

    מהנוסח שלך נראה שאתה כותב בשליחתו של היועץ המשפטי מיקי גסטוירט, שהרי זה מה שהוא מזמר כל היום.

    ובכן אין ספק שלא מוצא חן בעיניך רבוי המבורך של החרדים בעירנו.

    אין לנו בעיה עם הריסות אבל תתחיל מאיפה שיש את עיקרי הבנייה החורגת, דהיינו מהעיר הותיקה, ואולי גם במושב בר גיורא כדאי לבדוק. ולא רוצה להרחיב.

    כנראה שהדג דוקא מסריח מהראש, מהמחלקה המשפטית, שנוהגת באיפה ואיפה.

  8. הקנסות והאכזריות חרגו בבית שמש מכל פרופורציה
    ואנשים שם לא נלחמים. פשוט פושטים צוואר לשחיטה
    מנצלים תמימות, וחוסר אנשי מקצוע בתחום או לחילופין עסקנים בריאים עם כתפיים
    וכמובן שהדרג הפוליטי נוח לו במילוי הקופה כל זמן שלא קם עליהום עליהם בעיר.

כתיבת תגובה