בכיר במשרד התחבורה מגיב: זו הסיבה שב"ב לא תצא למכרז

מעקב 'ביזנעס' מגלה ממקור בכיר במשרד התחבורה: אין הסכם תחרות ולכן נמנע המכרז למפעילת תחבורה חדשה בבני ברק • חושף חלק מהתכניות לעתיד: ביטול החופשי יומי החודשי לבני ברק, קידום התחנה המרכזית והמתנה לתקציבי השנה הבאה, מאחר והקיצוץ הרוחבי מעכב תכניות רבות

קו אוטובוס בינעירוני | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

אם אתם בני ברקים שנוסעים באוטובוס ונוטפים מההמתנה הארוכה, דחוסים ולחוצים בשל חיסור של אוטובוס, מאחרים לפגישה או לשיעור, סביר שהזדהיתם עם הכתבה הנרחבת שפרסם 'ביזנעס' בשבוע שעבר. 

הכתבה המקיפה, עסקה בהרחבה במצבה הקשה של התחבורה הציבורית בעיר בני ברק. בין יתר הנתונים שהובאו בה, פורסמו גם התכתבויות  של פעיל חברתי חרדי בתחום התחבורה הציבורית והתשובות המקוממות שקיבל ממשרד התחבורה.

דובר משרד התחבורה בחר שלא להגיב לדברים כמו גם חברת 'דן' שהכתבה הטיחה בה ביקורת קשה, וכך גם לא עיריית בני ברק. אולם בכיר במשרד התחבורה שנחשף לדברים יצר קשר עם 'ביזנעס' וביקש להבהיר מספר נקודות, כמענה חלקי לכתבה.

לגבי מכרזים חדשים, בבני ברק בפרט ובכל הארץ בכלל: "בעיית רכש הגומלין לצד דחיות חוזרות ונשנות בחתימת הסכם תחרות חדש עם חברת 'דן' אינם מאפשרים לצאת למכרזים חדשים, כל עוד הדברים אינם נפתרים ונחתמים". לדבריו, כל תשובה אחרת בנושא תחטא לאמת הפשוטה.

בנוסף לכך, מוסיף הבכיר, גם כאשר שני הנושאים הללו ייפתרו, בני ברק עדיין הינה חלק מגוש תחבורתי גדול מאוד והמכרזים הבאים שיפורסמו יעסקו במקביל בכל קווי תל אביב, קווי מטרו, רכבת קלה, חניוני חנה-וסע, צירי העדפה ועוד. אין אפשרות להוציא קווים בודדים למכרז.

יחד עם זאת, לדבריו, רה-ארגון נקודתי בבני ברק ניתן לביצוע, אולם בחודשים האחרונים עצר משרד האוצר תקציבים רבים – בין היתר כאלה שיועדו לטיפול בבעיות שירות נקודתיות – בגלל הגירעון הכללי.

ומה לגבי הטענות האחרות שהועלו בכתבה לגבי תעריפים, חופשי יומי פנימי, חופשי חודשי פנימי?

 

"בני ברק, כעיר מרכזית במטרופולין ת"א זוכה להסדר נסיעה המאפשר שעה וחצי של נסיעה ללא תשלום נוסף, מה שלא מתאפשר בערים אחרות המובאות בכתבה", עונה הבכיר ומדגיש, כי "חופשי יומי פנימי זהו הסדר נסיעה שממש לא קיים ברוב הערים הארץ. להיפך, ההסדר קיים רק במספר ערים מצומצם מאוד ומסיבות מאוד ספציפיות. בין היתר לא בכל הערים שהם חלק מהגרעין המרכזי של המטרופולין".

בנוסף לכך, הוא אומר, "דווקא בני ברק, זהו המקום היחידי מכל הגלעין המרכזי של גוש דן בו השאירו את החופשי-חודשי הפנימי (מה שנקרא בעבר 'אפור'), בעלות של 138 ₪ לחודש בלבד, במקום 213 ₪ לכל המטרופולין".

מתברר שגם אופציה זו תתבטל ככל הנראה באחת מהרפורמות הבאות, בעיקר בגלל הקושי בהגדרת גבולות מדויקים. כך למשל אפשר לנסוע עם הכרטיס לתחנת רכבת בני ברק הממוקמת ברחוב הלחי, אולם אין אפשרות לחזור איתו – כיוון שהצד השני של הרחוב שייך לרמת גן כמו גם צדם השני של הרחובות ששת הימים ובן גוריון לכל אורכו.

לגבי קווי תלמידים המבוטלים בחופש, אומר הבכיר, הדברים פשוטים. מנתונים שהעביר ל'ביזנעס' עולה, כי בכל הארץ מבטלים את קווי התלמידים בחודשי החופש וברור שאין אפשרות לפעול בנושא, מאחר ומדובר על נסיעה בבוקר ונסיעה בצהריים. נסיעות אלה אינן יכולות להוביל את ילדי בני ברק לפארקים השונים ואינן יכולות לפתור את בעיות התחבורה הציבורית בעיר.

באופן כללי, הסביר הבכיר,המשרד מודע היטב לכך שחברת 'דן' קיבלה ציון גרוע בדו"ח הבקרה החצי שנתי על פעילות מפעילי התחבורה הציבורית, דו"ח – שהופץ ע"י משרד התחבורה לפני כחודש. גם קו 402 קיבל בדו"ח ציון כמעט-נכשל כאשר התברר כי 23% מכלל הנסיעות לא בוצעו וכ-4.5% איחרו בשש דקות לפחות. עם זאת, לדבריו, משרד התחבורה פועל רבות מאחורי הקלעים מול חברות התח"צ בכדי שהאזרחים יקבלו את השירות המיטבי המגיע להם.

שאלנו על בדיקת השטח שביצע ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין בתחבורה הציבורית בבני ברק. הבכיר התבטא בעדינות ובזהירות והעלה תקווה שראש העיר החדש והעומדים בראשה יעשו הכל – כולל הקמת מסוף תחבורה חדש בפאתי העיר סמוך לצומת גהה שיאפשר להוציא מהעיר מאות קילומטרים בשבוע של תחבורה ציבורית יעילה שחוסמת את העיר.

כתיבת תגובה