בלעדי ל'ביזנעס': עידן חדש בתחבורה הציבורית

שלוש רפורמות מתוכננות: מעבר לתשלום בדיגיטל, תשלום פר נסועה וייקור התעריפים • במקביל למעבר לשיטות התשלום הדיגיטליות החדשות, מתכננים במשרדי התחבורה והאוצר עוד רפורמות בתחבורה הציבורית • תעריפי הנסיעות צפויים להתייקר בשיעורים של בין 20-40 אחוזים • בהמשך צפוי התשלום להיקבע לפי קילומטרים שהלקוח נסע

כמה תעלה לנו הנסיעה ואיך נשלם עליה? | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הבשורה שיצאה אתמול מאירוע 'מצב חירום בתחבורה בישראל' שהתקיים בכנסת, מנענעת את התחבורה הציבורית מהצמיגים ועד המזגן. לא עוד תשלום קבוע לכל נסיעה אלא תשלום לפי כמות הקילומטרים.

"שמנו את האדם במרכז הטבעת", הכריז השר סמוטריץ' בכינוס בכנסת, שערכו אתמול (שלישי) חברי הכנסת הרב אורי מקלב מיהדות התורה ורם שפע מכחול לבן, בנושא התחבורה הציבורית. "רפורמת התעריפים גרמה גם עיוותים, כשבטבעת הפנימית המחירים הפכו ליקרים יותר. כיום יש כ-100 תעריפים, ומפברואר 2020 נתחיל לאפשר תשלום בישומון, כך שכל נוסע המחזיק בטלפון הסלולרי יוכל לשלם באמצעותו ונוכל לחשב את המרחק לפי איכון מקום העלייה".

התוכניות שהוצגו באירוע, עדיין לא 'אפויות' כל צרכן והן תבואנה בהמשך לפיתוח האפליקציה החדשה לתשלום בסוף החודש על כל הנסיעות כפי שפרסמנו. על פי המידע שהגיע לידי 'ביזנעס' מדובר בשלוש תוכניות שונות שבסופו של תהליך או סדרת תהליכים, יתחברו כולם לאפשרויות נסיעה מתקדמות.

ראשית, שיטת התשלום החדשה בסלולר. משרד התחבורה מודה כי תוכנית התעריפים הנהוגה כיום ברחבי הארץ, לא תוכל להמשיך בתשלום דרך הסלולר. אין מערכת טכנולוגית מתאימה שיכולה לתמוך בעשרות קודי תשלום ברחבי הארץ. לכן, בשלב ההתחלתי של התוכנית, התעריפים החדשים יוצעו אך ורק למשתמשים באפליקציה החדשה, שמתוכננת להיכנס לשימוש במהלך 2020.

מערכת התשלום בסלולרי, תהיה מורכבת משני פרמטרים. הראשון, כל נוסע יצטרך לסרוק את הברקוד בעלייה לאוטובוס, והתשלום יהיה לפי מספר הקילומטרים שנסע בכל אמצעי התחבורה: אוטובוס, רכבת קלה, כרמלית, מונית שירות וכדומה. בשלב זה הנוסע יצטרך לציין במערכת היכן הוא מתכנן לסיים את נסיעתו והאם היא תהיה משולבת ברכבת (תהיה תוספת נסיעה ברכבת מה שלא קיים כיום).

לנוסע תינתן אפשרות לבחור אחת מתוך 6 טבעות תשלום, לפי המרחק בקילומטרים. 15, 25, 45, 120, 250 וטבעת 6 תהיה 250 קילומטר ומעלה. אפשרויות התשלום המוצעות הן. 5.9 שקלים (מחיר נסיעה עירונית) לטבעת מס' 1. 10 שקלים לטבעת מס' 2 ולאחר מכן 15 שקלים, 25 שקלים, 35 שקלים והטבעת השישית שבה ניתן לנסוע מעל 250 ק"מ תעלה 55 שקלים. במשרד התחבורה מכוונים לשלב הבא, בו האפליקציה תדע לבד כמה ק"מ עבר הנוסע.

הפרמטר השני הוא תקרת גובה החיוב. על פי המוצע תיקבע תקרת חיוב בהתחשבנות יומית, מעין תוכנית 'חופשי יומי', 'שבועי' או 'חודשי'. התעריף היומי או החודשי ישקף הנחה על סך נסיעות גבוה. האפליקציה תדע לזהות באיזה שלב של התשלום נמצא הנוסע, ולא ייגבה יותר ממה שהיה עולה לו חופשי יומי, שבועי או חודשי. ראוי לציין שמחירי הטבעות לא נסגרו סופית, ומתקיים לגביהן משא ומתן בין משרד התחבורה לאוצר.

תוכנית נוספת שהוצגה בכנסת, נקראת 'רפורמת הכרטיס הבודד'. על פי המידע שהגיע לידי 'ביזנעס' מדובר בשם מכובס, לתוכנית ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, לכלל המשתמשים ברחבי הארץ. מבירור שערכנו עולה, כי התוכנית הוצגה לשר התחבורה הקודם שחשש לקדמה משיקולים פוליטיים.

חשוב לציין שמדבריו בכנסת אתמול, נראה כי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', החליט לאשר ארגון-מחדש לתעריפי התחבורה הציבורית ולפתור עיוות היסטורי, שקיים בעיקר במחיר הנסיעה הבודדת. בירושלים רבתי לדוגמא, מחיר נסיעה כולל מעבר 90 דקות בכל הקווים עומד על 5.9 שקלים. תואם בדיוק לגובה התשלום שעולה לנסוע בבני ברק מרחוב חזון איש לרבי עקיבא (אך גם מבני ברק לתל אביב). בקרית גת, מחיר הנסיעה הפנימית עומד על 3.8 שקלים ובביתר מגבעה א ל-ב תשלמו רק 2.7 שקלים.

תהליך ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ייעשה בשני אפיקים שבעצם ייקרו פעמיים את המחירים. באפיק הראשון תחולק הארץ ל-13 תעריפים בלבד. 12 בכל הארץ, ואחד לאילת והערבה בהן יהיה תעריף אחר. באופן זה, חלק קטן מהתעריפים יוזלו אמנם, אולם חלקם הגדול יותר יתייקר. חלק מהתעריפים יתייחסו לנסיעות בתוך הערים שמחוץ למטרופולינים, תעריפים אחרים יתייחסו לנסיעות בין המטרופולינים, או לפי שיטת הטבעות (שעתידה להשתלב עם התוכנית דלעיל). זאת בנוסף לתעריפים אחידים בדרכים בינעירוניות.

איחוד התעריפים של הנסיעות בתוך הערים יביא להתייקרות עלות הנסיעה בחלק מערי הפריפריה. בערים מסוימות בנגב, עלול מחיר הנסיעה להתייקר בשיעור של קרוב ל-40% ובערים אחרות אף יותר. בפריפריה בצפון עלול מחיר הנסיעה להתייקר בשיעור של 25% ועד 35%.

גם הערים החרדיות יספגו לכאורה ייקור בתעריפי הנסיעה סביב ל-20%. מאידך ארגון מחדש של תעריפי הנסיעה הבינעירוניים, יכול להביא לירידה במחיר הנסיעה בין ירושלים ובני ברק בכמה אחוזים בודדים.

באפיק השני, על פי המידע שהגיע לידי 'ביזנעס', תצומצם ההנחה בערך צבור, מ-20% הנחה שניתנת כיום לאחוזי הנחה בודדים בלבד. במשרדי הממשלה טוענים כי צמצום ההנחה יביא לכאורה  להכנסה לקופת המדינה של 100 מיליון שקל. האם משרדי האוצר והתחבורה ייצאו בסופו של דבר וכל תאוותם בידם? סביר להניח שלא.

סמוטריץ' שנראה כאחד שבא לעשות סדר בתחום התחבורה בארץ, לא מצמץ כשאמר בכנסת כי הוא אינו שולל ייקור הנסיעות אם הדבר יביא לתוספת בשירות. אולם הוא הדגיש שניתן יהיה לשקול הנחות לאוכלוסיות מסוימות בפריפריה, בהתאם למפת הישובים בעדיפות הלאומית, לפי החתכים הסוציו-אקונומיים.

2 תגובות ל: "בלעדי ל'ביזנעס': עידן חדש בתחבורה הציבורית"

  1. גועל של שר תחבורה !!!

  2. זה פשוט מגוכך.
    רוב עלות הנסיעה מסובסדת על ידי משרד התחבורה.

    תבדקו כמה עולה הפיקוח על המחירים+פיתוח אפליקציות וסליקה.

    ייתכן שאם הנסיעה תהיה ללא עלות היא תחסוך כסף למשרד התחבורה ולמשק…

כתיבת תגובה