בלעדי: רשות המיסים אישרה לקופת העיר להשקיע בקרן הריט

בניגוד להשמצות של שחר אילן ב'כלכליסט', מתברר שקופת העיר קיבלה אישור מרשות המיסים להשקיע בקרן הריט וכי אין שום סיבה לשלילת סעיף 46, ולמרות השמצותיו של אילן, הקופה פעלה ללא דופי • פרסום ראשון

שחר אילן וחברים. צילום: יוסי זמיר | פלאש 90

העיתונאי שחר אילן שעבר לאחרונה לעבוד בעיתון "כלכליסט", לא זנח לרגע את התחביב הישן שלו: להתקיף את הציבור החרדי ולהשחיר את פניו. כבר יומיים שהוא מנהל מיני-קמפיין נגד הקרן הריט החדשה, מגוריט, ש"החטא" המרכזי שלו שהמשקיעים בקרן הם שני גופים חרדיים: קופת העיר וחברה קדישא תל אביב.

היום פרסם אילן ב"כלכליטס", כי תשקיף קרן מגוריט יוצר תמונה מטעה, שכן על פיו שני גופים משקיעים ביחד 60 מיליון שקל — קופת העיר ועמותה תאומה בשם "ערבים — קרנות לאלמנות וליתומים". בפועל העמותה היא שתשקיע, ולא ברור מה תפקידה של קופת העיר.

לפי הפרסום של אילן, גופים שנהנים מפטור ממס הכנסה על תרומות (סעיף 46) כמו קופת העיר מתחייבים בפני רשות המסים לא להשקיע במניות. קופת העיר וערבים רשומות ביחד כמשקיעות. אבל אם הקופה תשתתף בהשקעה, היא עלולה לאבד את הפטור שכל כך חשוב לה כקרן צדקה. ל"ערבים" אין פטור לפי סעיף 46 ולכן היא אינה מוגבלת.

מדוע אם כן מופיעים שני הגופים בתשקיף ההנפקה כבעלי המניות וכמשקיעות? נראה כי הכוונה היא לאפשר לקופת העיר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה — לא להשקיע ישירות אבל להשתתף בניהול קרן הריט. אולם אם "ערבים" משקיעה את הכסף, האם לא כל הרווחים צריכים ללכת אליה? ממגוריט ומקופת העיר לא נמסרה תגובה. נאום שחר אילן.

תכתובת המיילים בין קופת העיר לרשות המיסים

בניגוד לטענות של אילן יצאנו לבדוק האם קופת העיר עלולה לאבד את סעיף 46 בגלל ההשקעה במניות. זה היה נראה מוזר, בכל זאת מדובר בקופת הצדקה הגדולה ביותר בציבור החרדי וסביר להניח שיש להם רואי חשבון שמייעצים להם כיצד להתנהל.

קודם כל לעצם ההשקעה, קופת העיר וערבים השקיעו ביחד 60 מיליון שקל. מדובר בשתי עמותות נפרדות שבשתייתם יש כספי יתומים ויחדיו הם השקיעו חלק מהכסף בקרן הריט. שום קומבינה, הכל בצורה הכי ישרה.

לגבי סעיף 46, ל'ביזנעס' הגיעה תכתובת מיילים בין רשות המיסים לרואת החשבון של קופת העיר, ורד אולפינר סקל, לשעבר מנהלת המחלקה המקצועית מקרקעין וקבלנים ברשות המסים, וכיום בכירה במשרד רואה חשבון "קוסט פורר גבאי את קסירר".

במייל לרשות המיסים מבררת ורד, "מוסד ציבורי שיש לו 46 מעוניין להשקיע במניות של חברה ציבורית – קרן ריט שמשקיעה בדיור להשכרה ארוכת טווח. יש לו חשבונות בבנקים בהיקף כספי של כ- 100 מיליון ₪. למיטב הבנתי את ההוראות הוא יכול להשקיע 25% מהשווי הכספי במניות אלה אולם רציתי לדעת אם הבנתי נכון את ההוראה שהוצאתם. המון תודות מראש, לצערי אני מלחיצה כי זה מאוד דחוף בגלל ההנפקה בבורסה.

בתגובה היא קיבלה את התשובה הבאה: "ורד, הבנת נכון מאוד: ההשקעה בניירות ערך לא תעלה על 25% מהשווי".

אם זה ממש מרתק אתכם, הסעיף החוקי שמאפשר את ההשקעה של קופת העיר בקרן הריט, כתובה בצורה ברורה ב"חוק החברות" בסעיף "דרכי השקעה" סעיף (ב): "קרן לא תשקיע בניירות ערך של מנפיק אחד בשיעור של יותר מ-20% מהשווי הכספי של הכספים העודפים (להלן – השווי הכספי); עלה השווי הכספי על הסכומים המפורטים להלן, תקבע הקרן כי ההשקעה בתאגיד אחד, בפיקדונות, בתכניות חיסכון וכן בניירות ערך שהנפיק התאגיד, לא תעלה על השיעורים הנקובים לצדם:

  • מיליון שקלים חדשים – 50% מהשווי הכספי;
  • עשרה מיליון שקלים חדשים – 25% מהשווי הכספי.

במילים אחרות: ניתן להשקיע עד 20% מהכספים המנוהלים במניות, בכפוף להחלטת ועדת השקעות.

אבל שחר אילן, רק אל תבלבלו אותו עם העובדות…

תגובה אחת ל: "בלעדי: רשות המיסים אישרה לקופת העיר להשקיע בקרן הריט"

  1. החרדים כידוע "לא עובדים" ,שחר אילן כן "עובד" את המכסה היומית צריך למלא , אפילו בשקרים, מקצוען הוא לא… גם הארץ הבין כך, מתי כלכליסט יסיקו את
    המסקנה, הפשוטה שהוא אינו מחפש עובדות מוצקות ,ואמת ?

כתיבת תגובה