בנק ישראל חשף את ריביות הבנקים על המשכנתאות

צעד נוסף לשקיפות צרכנית בסביבה פיננסית משתנה: בנק ישראל מפרסם את שיעורי הריביות של הלוואות המשכנתה בבנקים השונים | עוד הודיע בנק ישראל: זו תמונת המצב ביישום היעדים שהציב הנגיד בדיון עם מנכ"לי הבנקים בנושא יתרות החובה בעו"ש, יתרות הזכות של משקי הבית, וסיוע לנוטלי המשכנתאות

בנק ישראל | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בנק ישראל מרחיב את המידע ההשוואתי המפורסם באתר הבנק. למידע המפורסם באתר על ריביות הפיקדונות וההלוואות הצרכניות בחלוקה עפ"י הבנקים השונים יתווסף גם מידע על ריביות בגין הלוואות למטרת מגורים ("משכנתא"), זאת על-מנת לחזק את מודעות הלקוחות ולהגביר את התחרות בין הבנקים השונים.

היום מודיע הפיקוח על הבנקים על פרסום מידע נוסף, גם בנושא הלוואות למטרת מגורים, מתוך רצון להנגיש לציבור מידע על הריביות הנגבות בפועל בגין אשראי למטרת מגורים ולסייע לו להשוות מחירים בתהליך נטילת הלוואה למטרת מגורים. נציין כי הנתונים מייצגים את ממוצע התיק של כל בנק ולא משכנתא ספציפית שניתנה בפועל. גובה הריבית המוצעת ללקוח בפועל מושפע ממאפיינים שונים כמו שיעור המימון, שיעור הכנסה פנויה, תקופת ההלוואה ועוד.

המפקח על הבנקים, מר דניאל חחיאשוילי: "המידע שאנו מפרסמים היום אודות שיעורי הריביות הניתנים בפועל על הלוואות למטרת מגורים, בחלוקה לבנקים השונים, הוא עוד צעד חשוב בהגברת השקיפות ובחיזוק כוחו של הלקוח. צעד זה יאפשר ללקוחות לקבל החלטה מושכלת, לאחר בחינת הנתונים באופן פשוט, נגיש ונוח."

צעדים מול ראשי הבנקים

במקביל, מאוחר יותר הודיע הבנק כי לאחר עבודת מטה שנערכה בשיתוף הפיקוח על הבנקים וחטיבת המחקר, זימן נגיד בנק ישראל בתאריך 20.6.23 את מנכ"לי הבנקים לדיון מיוחד, בנושא הריביות על הפיקדונות, יתרת הזכות וההלוואות במערכת הבנקאית. בתום הדיון, הוצבו על ידי נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים יעדים שראוי שהמערכת הבנקאית תפעל להשגתם, במטרה להיטיב עם לקוחותיה ולחזק את ההוגנות מולם.

במהלך השבועיים שחלפו, גיבש כל אחד מהבנקים חבילת צעדים בהלימה ליעדים השונים ובהתאם למאפייניו העסקיים. החבילות כוללות הטבות שונות ללקוחות, וכן סיוע אקטיבי וממוקד לאלו החווים קשיים בהחזר תשלום המשכנתא ומצויים ביתרת עו"ש שלילית.

צעדים אלו כוללים, בין היתר: בהתייחס ליעד של הקלת הנטל ללקוחות בעלי יתרה שלילית בחשבונות העו"ש – הפחתת ריביות על יתרת החובה בעו"ש, קיזוז יתרות זכות עם יתרות החובה באופן שמקטין את סכום החיוב הכולל, ספיגת עליית ריבית בנק ישראל לתקופות שונות, ועוד.

בהתייחס ליעד של סיוע אקטיבי לבעלי המשכנתאות המאובחנים כבעלי הקשיים המשמעותיים ביותר – זיכוי חשבונות הלקוחות בסכומים הנובעים מהתייקרות המשכנתא, ספיגה חלקית של עליית הריבית לתקופות שונות, ועוד.

בהתייחס ליעד של תמסורת ריבית נאותה על יתרות זכות של משקי בית – תשלום ריבית על חשבונות עו"ש של משקי בית, שיפור בתנאי הפיקדונות, בדגש על פיקדונות קטנים של משקי הבית ועוד.

בהתייחס ליעד של עידוד אקטיבי ומתמשך של לקוחות בעלי יתרת עו"ש מעל רף מסוים להסטת כספים המוחזקים בעו"ש לאפיקים משתלמים יותר – מיפוי האוכלוסיות הרלוונטיות, הצבת יעדים, ביצוע פניות יזומות ללקוחות, באמצעות אפליקציות הבנק, מסרונים, שיחות טלפון, אתר האינטרנט של הבנק, ייזום קמפיינים ועוד.

זה המקום לציין, כי לבקשת רשות התחרות, שמעוניינת להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז, התקיימה לאחרונה פגישה בנוכחות הנגיד והמפקח על הבנקים, בה הועלו לראשונה על ידי רשות התחרות נושאים אלה. בפגישה ללא הוצגו כל נתונים או ניתוח מקצועי כמותי בנושא. בניגוד למה שפורסם, הבהיר בנק ישראל, הנגיד והמפקח לא גיבשו כל עמדה בנושא. "בנק ישראל הוא גוף מקצועי שמגבש עמדות מקצועיות אגב ניתוח סדור ומעמיק של כל סוגיה, לכשזה יוצג, יבחן ויפרסם בנק ישראל בצורה מסודרת את מסקנותיו והמלצותיו".

כתיבת תגובה