ברגע שלפני האחרון: חלופת שקד אושרה במליאת הכנסת

הישג לשרה איילת שקד רגע לפני פיזור הכנסת: אושרה בקריאה שנייה ושלישית החלופה שהציגה לתמ"א 38 | 'חלופת שקד' (תיקון 136) אושרה במלואה, ללא שינויים במליאת הכנסת | החלופה המוצעת תקצר את משך הזמן להוצאת היתרי בנייה במסגרת תמ"א 38 | מדיניות התכנון העירונית תקבל זריקת מרץ מכוח החוק החדש | התיקון לחוק המכר של שר השיכון אף הוא אושר בכנסת

תמ"א 38 | אילוסטרציה: תומר נאוברג, פלאש 90

הבוקר, רגע לפני התפזרותה, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את התיקון שהציעה השרה איילת שקד לחוק התכנון ובניה (תיקון 136) שבמסגרתו הוצגה חלופת שקד לתמ"א 38 תוך יצירת כלי תכנוני לטובת התחדשות עירונית בבניין הבודד (התחדשות בניינית, לצד התחדשות מתחמית). אלמלי החקיקה היום, תוקפה של תמ"א 38 היה פג בחודש אוקטובר הקרוב.

במקביל, אושרה בכנסת ההצעה לתיקון מספר 9 לחוק המכר (דירות) שקידמו שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ומשרדו – בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

תיקון החוק צפוי להגביר את ודאות ולחסוך לרוכשים עשרות אלפי ש"ח. כזכור, בסוף חודש חודש מאי האחרון אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת תיקון מספר 9 לחוק המכר (דירות), וההצעה אושרה בקריאה ראשונה. לאחר מכן עברה הצעת החוק להכנה בוועדת הכספים בראשותו של ח"כ אלכס קושניר. הבוקר אישרה הכנסת את הצעת החוק, תיקון החוק יכנס לתוקף 7 ימים לאחר כניסתו לרשומות.

ובחזרה לחלופת שקד: זו נועדה לקדם תכניות לחיזוק מבנים, להגביר את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים ולקצר לוחות זמנים – נוקטת בשיטה המרחיבה את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות לגבי אישור או סירוב לבקשות היתרי בנייה. במידה והעיריות לא יאפשרו התחדשות עירונית, הוועדה המחוזית תוכל להנפיק היתרי בנייה.

במקביל, יוגדלו זכויות הבנייה במסלול פינוי בינוי מ-350% ל-400% ובמסלול של חיזוק מבנים ההגדלה תהיה 200%, במטרה להגדיל כדאיות כלכלית.

בתוכנית החדשה ייכללו במנגנון ההריסה גם מבנים קיימים בגובה 2-5 קומות. כאשר החלופה מבטלת הגבלת גובה הבנייה במסלול הריסה ובנייה ובמסלול חיזוק ותוספות בנייה.

לצד זאת, כוללת החלופה תוספת של 10-15% שטחי ציבור מכלל השטח הבנוי, כמענה לצרכי הרשויות המקומיות (למטרת הקמת בתי ספר, מוסדות תרבות ועוד).

לקינוח, מסלול מקוצר של תכנית + היתר – במסגרתו אישור של תכנית הבנייה מהווה גם היתר בנייה כך שהיזמים לא יצטרכו להגיש בקשה נוספת להיתר בנייה.

כמו כן מעניק החוק כוח לשרת הפנים מעל ועדות הערר, כדי לקדם תוכניות בפועל.

שרת הפנים שקד אמרה היום כי "בשעה טובה ומוצלחת 'חלופת שקד לתמ"א 38' אושרה במליאה. זו בשורה גדולה לשוק הדיור ואני שמחה שאחרי משוכות רבות החלופה סוף סוף יוצאת אל הפועל. כפי שהתחייבתי, מיד עם כינוס מושב הקיץ העברנו את החוק על מנת לייצר וודאות לשוק. ביצירתיות ובחשיבה מעמיקה ומחוץ לקופסה "חלופת שקד" מהווה אלטרנטיבה אופטימלית שנותנת פתרון מלא לכלל האינטרסים הקיימים היום בשוק. החלופה תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים לכל ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. אני מודה לכל העוסקים במלאכה שעשו את מירב המאמצים על מנת להעביר את החוק בוועדת הפנים ובמליאה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר אמר: "תיקון החוק מהווה בשורה בעולם ההתחדשות העירונית, החלופה פותרת כשלים שעלו בעבר ופותחת פתח לאזורים רבים בארץ אשר לא ניתן היה לקדם בהם התחדשות עד עתה, בנוסף תיקון החוק כולל שלבים נוספים ומהותיים כחלק ממכלול שלם של יוזמות ורפורמות אשר מוביל מטה התכנון במטרה לייעל רגולציה ולקצר את משך הזמן מייזום ועד לביצוע בפועל".

אין פתרונות אמיתיים

ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר בתגובה: "לצערנו הממשלה שוב לא נותנת פתרונות אמיתיים לתושבי הפריפריה, שימשיכו לגור בבתים בהם יש סכנת קריסה ובלי מיגון ראוי. כפי שהזהרנו פעמים רבות, חובתה של מדינת ישראל לאמץ כלים שיאפשרו כדאיות של ביצוע התחדשות עירונית גם באזורי פריפריה ולא רק במרכז הארץ וגוש דן.

"התיקון בצורתו הנוכחית לא יביא לפתרונות בפריפריה ובמקומות שאינם כדאיים כלכלית. יש לתקן בחוק את חישוב תוספת הבניה לבניינים שיעברו חידוש כך שיהיה רלוונטי לערים בפריפריה ויאפשר לקבלנים ליזום פרוייקטים בכל הארץ. על מנת שיהיו פרוייקטים של פינוי-בינוי במקומות כמו טבריה, ערד וקריית שמונה יש לקבוע בהם מכפילים גדולים יותר.

"עם זאת אנו שמחים כי סוף סוף התיקון לחוק עבר בכנסת, מה שהיה צריך לקרות ממזמן. התיקון לחוק מייצר ודאות בקרב שוק הדיור, ויאפשר לאזרחי ישראל לגור בדירות ממוגנות כנגד טילים ורעידות אדמה. אין ספק שזהו צעד שיגדיל את היצע הדירות באזורי הביקוש ויפתור לא מעט חסמים ברשויות המקומיות, כמו ביצוע של תשתיות של מבני ציבור בשל תוספת הצפיפות כך שבסך הכולל מדובר בחוק טוב שאנו מברכים עליו".

עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל״ן, תכנון ובנייה, אומר בתגובה כי "החוק קובע כי חלק ממבנה בשיעור של בין 7-10% מהשטח יוקצה לייעוד ציבורי, כאשר בניית המעטפת תוטל על היזם, ועלויות בניית המעטפת יקוזזו מבסיס ההשבחה לצורך חישוב היטל השבחה. למעשה מדובר בהפקעה של מבנה בנוי וראוי היה שכל הנושא יוסדר בחקיקה ראשית מסודרת

"בפרקטיקה, מרבית הרשויות כבר דורשות קומה ציבורית כאשר הן מאשרות פרויקטים, ולכן נדרש ומתבקש לקבוע הגדרות מפורשות לאחר שבחלק מהמקרים הרשות שהוקצה לה שטח מבונה גם דרשה שהעלויות לא יבואו בחשבון בעת חישוב היטל ההשבחה, כלומר תשלום כפל שמושת על היזמים.

"נכון היה שהעלות כולה תקוזז מהיטל ההשבחה ולא כפי שנקבע, באופן שבו מדובר למעשה במטלה נוספת על היזם, שכן המשמעות היא שהיזם מממן מחצית מהעלות מכיסו בנוסף לכל האגרות וההיטלים שגם כך מוטלים עליו ומשפיעים על מחירי הדיור, שכן הם מעלים את מחיר הדירות בפרויקט אשר מממנות בפועל את הקומה הציבורית".

שוב מוסיף כי "נקודה חשובה נוספת היא כי ערר על החלטה לביצוע תמ״א לא יעצור את ההיתר באופן אוטומטי כפי שבכל מקרה אחר וכמו כן צריכה להיות סמכות כזו גם בעררים אחרים, לאו דווקא בהתחדשות עירונית. זה צעד מבורך. צריך להיות שיקול דעת וצריכה להיות סמכות ליושב הראש להחליט אם להורות על עיכוב ולדרוש בטוחות".

כתיבת תגובה