גפני מאשים: "עושים צחוק. השרים מדברים ושום דבר לא קורה"

משרד הפנים: טרם העברנו כ-200 מיליון ₪ שהקצנו ליישובי הצפון והדרום המפונים | במהלך דיון ועדת הכספים בנושא ציין נציג המשרד כי הכספים טרם הועברו מהאוצר | חברי הוועדה זעמו על התשובה | ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני: "כל מקום שהמדינה נכנסת היא רק מפריעה לנו, כל המשרדים. היה הסכם שאנחנו מפנים את התושבים שלנו לאן שאנחנו יודעים ומאומנים ומדינת ישראל צריכה לעשות רק דבר אחד, להעביר צ'ק למלון. המדינה לא יודעת לטפל בתושבים ולא בקהילות"

דיון בוועדת הכספים על פיצוי לתושבי עוטף עזה ואשקלון והמפונים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה הבוקר דיון בנושא 'היערכות הממשלה למתן תקציב לתוכניות פינוי היישובים בדרום ובצפון בעקבות המלחמה'.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "לגבי נושא אחר, המתווה של הפיצויים, אני מתקדם עם זה, קיימנו דיון קשה על העניין הזה, לא הסכמנו פה אופוזיציה וקואליציה על הנושא של 7 קילומטר, דרשנו 20 קילומטר לפחות, דיברנו על מועצה אזורית אשכול, אני חושב שאנחנו מתקדמים עם העניין, חלק גדול מהדברים שעלו כאן יהיו בפנים כנראה. משרד האוצר צריך להכין את זה ולהביא את זה לוועדת הכספים, אומרים החברים בצדק, צריך לעשות את זה מהר, אני מנסה לקדם את זה, אם למשל נגיע ל-20 קילומטר, נפתרה בעיית החקלאות, בשום מתווה עד היום לא היה פתרון. גדי ירקוני אתה מדבר על כך שחלק מהמועצה שקיבלה את המכה הכי קשה, חלק תהיה בתוך המתווה וחלק לא, צריך למצוא לעניין הזה פתרון, ואתה לא היחיד, אני מקווה שזה יהיה כמה שיותר מהר".

חנוך ברש, משרד התיירות: "המשרד טיפל בפינוי קריית שמונה: 13 אלף פונו מקריית שמונה, 3,500 איש נותרו שם, חצי לא רוצים להתפנות, חצי אנחנו בודקים איך לפנות אותם".

במהלך הדיון עלה כי יש כ-3,000 חדרים פנויים בבתי המלון בפיזור בכל חלקי הארץ למעט האזורים המפונים והמטווחים, חלקם מיועדים למפוני קריית שמונה שטרם התפנו.

"קיבלנו את השרביט לפינוי הדרום רק היום, היינו אחראים לפינוי ישובים 2-3 שפונו בצפון, ומאות תושבים בלבד באשקלון, יש לומר שאין כמעט חדרי מלון פנויים.

חיים אידלמן, משרד הביטחון: "מבחינת מספרים בדרום במרחק של 0-4 – 18,890 מפונים, במרחק 4-7 – 13,142 מפונים מתוך מ-17,142 אלף, בשדרות 30,193 פונו מתוך 34 אלף, סה"כ 62,225 מפונים. בצפון: במרחק של 0-2 21,968 פונו מתוך למעלה מ-23 אלף, במרחק 2-3.5 קילומטר 8,111 פונו, בקריית שמונה פונו 18,348 פונו מתוך 22 אלף. יש מעל 110 מפונים ומתפנים, ייתכן שיש מספר קטן שטרם דיווח וידווחו בהמשך, בנוגע לאשקלון התפנו כ-59 אלף".

איציק גיא, מרשות חירום לאומית ציין לעניין אשקלון כי הגדרתה שונה משל הישובים המפונים האחרים: "הוחלט לאפשר למחוסרי מיגון לצאת מהעיר, היקף תושבים של 70 אלף איש, ו-3,000 קשישים הזקוקים לסיוע, זה ההיקף שאישרנו לרשות במסגרת מה שתוקצב ע"י האוצר. 59 אלף איש יצאו מאשקלון, חלקם כבר בתחילת הלחימה, אנחנו לא יודעים אם יצאו אנשים שעונים לקריטריונים, אנחנו ממפים את זה עם הרשות, עכשיו אנחנו מוודאים עם הרשות שמי שעונה לקריטריונים ישופה".

ח"כ קרין אלהרר: "יש אנשים באשקלון ללא ממדים, עם צרכים מיוחדים, שאין להם סיוע. אני מבינה שלמדינה יש כל מיני שיקולים, בניהם מורל, אבל אני לא מקבלת שמפקירים אנשים בגלל כל מיני שיקולים לא עניינים, אנחנו צריכים לדאוג לביטחון שלהם קודם כל. אנשים שקיבלו הודעת פינוי לקריית שמונה הגיעו למלון שאמרו להם, ואז אמרו להם מצטערים אין מקום. זה לא יכול לקרות. יש דירות rbnb שלא עושים בהם שימוש, הם אומרים שהמדינה לא יכולה להתמודד מולם, בירוקרטיה יכולה לסכל את כל האירוע, אבל זה צו השעה להסיר חסמים. המלונות לא יספיקו, יש רשימה של דירות שקיבלו טופס 4, ואפשר לבקש מאותם בעלי דירות בתשלום סמלי, לקבל את הדירות האלה. לאזרחים מספיק קשה, צריך שיהיה טלפון אחד שיוכלו לפנות אליו".

אל תפריעו לנו לעבוד

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול: "השבויים שלנו והנעדרים עדיין שם, ואני קורא לפושעים האלה לשמור עליהם, אחרת דמם בראשם, נדאג שכל מי שפוגע בחטופים ישלם את המחיר. אני לא יודע מה קורה בערים, במועצה האזורית אשכול – כל מקום שהמדינה נכנסת היא רק מפריעה לנו, גם משרד התיירות וגם כל גוף אחר, גם רחל, גם משרד הפנים. היה הסכם שאנחנו מפנים את התושבים שלנו לאן שאנחנו יודעים ומאומנים ומדינת ישראל צריכה רק לעשות דבר אחד, להעביר צ'ק למלון, המדינה לא יודעת לטפל בתושבים ולא בקהילות, אנחנו עוברים כקהילות כגוף אחד, אל תתערבו לנו, כל פינוי שהמדינה חשבה שהיא ידעה, זה הסתבך, עד לפני שני פינויים שנתנו לנו לעשות את זה לבד, וזה הסתדר".

"זה עובד טוב, למה להפריע? אנחנו באשכול פינינו 17 אלף תושבים מתוך 17 אלף וחצי, 15 אלף בבתי מלון והשאר בבתים פרטיים ויכול להיות שיעברו, כל היום במה אני מתעסק? פעם אחת משרד האוצר מתערב, פעם אחרת משרד התיירות מתערב, לא העבירו שקל. 3 פעמים ביום אני מתעסק בפינוי. לי אין תאריך יעד לחזרה, התאריך הוא כשהמדינה תחליט שיש ביטחון, אמרתי לתושבים ולמלונות, תתכוננו לסוף דצמבר, לא יודע כלום. תגידו לכל המשרדים המפוארים תעזבו אותנו, שרק האוצר ייתן לנו את הכסף לשלם למלונות, הם רוצים לזרוק אותי. לא צריך את משרד התיירות, לא את רחל ולא את משרד הפנים. יש לנו חברה שאנחנו עובדים איתה, היא דואגת לכל הצרכים, תעזבו אותנו, תנו לנו לבד. כל ראשי המועצות שלי ושלידי זו עמדתם".

יעל דניאלי, התאחדות המלונות: "אתמול בלילה עמדנו על מלאי של כ-3,000 חדרים פנויים ברחבי הארץ, נכון לבוקר נמשך הפינוי של קריית שמונה, יש כ-2000 תושבים שמעוניינים להתפנות, כך נאמר לנו, בסוף יישארו בעיר מאות בודדים. קריית שמונה קיבלו בין 6-7 אלפים חדרים, כמו גם הרשויות הסמוכות לגבול. החשב הכללי לא דורש מלונות כשרים, הדרישה היא למזון כשר, כך מלונות רבים שאינם כשרים דאגו לקייטרינג כשר. יש הרבה בקשות פרטניות, אנחנו מנסים לעמוד בכולן, מטבע הדברים יש תמיד תקלות וטענות, זה טבעו של התהליך".

תתחייבו, אנחנו נשלם

ח"כ ינון אזולאי: "יש פינויים ויש את משב רוח, שתושבים יוצאים להתאוורר וחוזרים, יש סיכוי שיחזרו ואין מי שישלם על זה. חשוב לדעת שיש אנשים שמגיעים מהעוטף שאין להם רכבים, אין להם איך להתנייד ולדאוג לזה. משרד הפנים – שחררו את הכספים האלה, כולם רוצים לחזור לבתים שלהם, אבל יש כאלה שאין להם לחזור, אם נסתכל שאנחנו חייבים להם ולא הם לנו, הכל יראה אחרת".

ח"כ אורית פרקש הכהן: "צריך להאציל את הסמכויות לרשויות המקומיות, ולשחרר את המשרדים ככל שאפשר מהאירוע, להעביר להם את הכסף. הדבר הזה הוא ארוך טווח לכן יעלו כאן שאלות של בניית קרווילות, המפונים לא יוכלו לשהות בבתי מלון חצי שנה, צריך לדבר בד בבד על איך אנחנו מסייעים להם".

ח"כ חמד עמאר: "אנחנו צריכים להיות ערוכים לפינוי יותר גדול, אנחנו לא יודעים כמה יצטרכו לפנות, אנחנו לא יודעים איך יתפתח בהמשך, כמה יפונו מהצפון והדרום בסופו של דבר. צריכים להיות ערוכים לפינוי לבתי ספר, למקומות נוספים, תהיו ערוכים לפינוי גדול יותר. חושב שנתחיל את זה כעת".

שחררו את הכסף

ח"כ ולדימיר בליאק: "הייתי בימים האחרונים ב-10-12 בתי מלון, פגשתי בנתניה לא מעט תושבים משדרות שהתפנו עצמאית, והם מתממנים כרגע מתרומות, דיברו על פתרונות ארוכי טווח, ולגבי מה שגדי אמר, נוכחנו לדעת שהרשויות המקומיות יודעות לנהל את זה הכי טוב. צריך לפתור את נושא המימון, משרד האוצר ומשרד הפנים – שחררו את הכסף".

איתן כהן, משרד הפנים: "הקצנו כמעט 200 מיליון ₪". לשאלת יו"ר הוועדה השיב כהן כי הכסף טרם הוקצה בפועל: "הכסף צפוי לעבור בימים הקרובים, החל במקדמה ובהמשך את יתרת הסכום".

ח"כ גפני: "שמעתי את שר האוצר אתמול אומר שאין בעיה של כסף, שמעבירים, היינו מצפים שאתם כמשרד הייעודי, פה תגיד בוועדה שהעברתם כך וכך מקדמות, אני רוצה לדעת מתי תעבירו, אדבר עם השר גם".

כהן: "התקציב טרם במשרד".

ידידיה גרינוולד, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר ציין: "הקצנו את כל התקציבים, הרשויות המקומיות יודעות שהן יכולות להתחייב בסכומים האלה, ברגע שתגיע אלינו פנייה עם כלל הסכומים הנדרשים למשרד הפנים, אני מאמין שכבר היום תועבר בקשה לוועדה עם הסכומים השונים, לצורך הפינוי העברנו תקציבים לכלל הרשויות לשוטף, כבר עברו 40 מיליון ₪ לרשויות בדרום, בנוסף עוד כספים יוקצו דרך מנהלת תקומה עכשיו".

ח"כ גפני: אני ממנה את ח"כ ינון אזולאי, אני רוצה לדעת היום מתי הכסף יוקצה למשרד הפנים ומתי לרשויות, עושים מאיתנו צחוק, אנחנו מדברים על 120 אלף פינויים, על כך שהשרים מדברים בתקשורת ובסוף אנחנו באים לכאן והכסף לא עבר. אם הרשויות יתחילו לקבל כסף העניין הזה יתחיל לעבוד, ברגע שעובר הכסף המצב משתנה".

במהלך הדיון הוצג מספר הטלפון של חמ"ל משרד התיירות, בו מרוכזים הנציגים של הגופים השונים למתן מענה לציבור המפונים: 036394980

כתיבת תגובה