גרשון רוזנפלד • עם 50 גר' קפאין: הֶיֵה תמיד מספר 1 בתחומך

הוא בן 28 וההספקים שלו ממלאים ביוגרפיות של מבוגרים ממנו בעשרות שנים • עם רזומה ענק ואסטרטגיות מרתקות, הרצאות באקדמיה (המרצה החרדי הצעיר ביותר) וקשרים עסקיים חובקי עולם, גרשון רוזנפלד – בעל חברת המיתוג 'קפאין' – משתף בסודות המקצוע, מעניק טיפים למיתוג מצליח ומתאמץ להסביר איך משלבים אישיות עסקית עם אבהות וביתיות • מרתק

גרשון בהרצאה על מיתוג | צילום: משה ביטון

לא תאמינו מה צעיר בן 28 כבר הספיק בחיים. נתחיל מהסוף. הוא מוביל כיום מפגשים בין עיתונאים מכל סוגי התקשורת הכללית, עם עסקים בערים החרדיות, מפגשים – שבעקבותיהם כל השיח בנושא חרדים משתנה מקצה לקצה. הוא המרצה החרדי הצעיר ביותר באקדמיה. מרצה מבוקש מאוד בפורומים עסקיים רבים בנושא מיתוג וייעוץ עסקי. יש לו קשרים עסקיים עם הקדקודים בעולם העסקים בישראל והוא עומד בראש צוות היגוי המוקם בימים אלה במשרד הביטחון, בנושא קבלת החלטות בזמן חירום.

וזה לא הכל. האיש מרצה בבתי ספר לפרסום. הספיק בחייו הקצרים ללוות עשרות עסקים במיתוג יוצא דופן ולהעיף אותם גבוה מאוד בעולם העסקים. ומאז שסיים את לימודי הייעוץ העסקי בגיל 22, השתתף בעשרות קורסים מקצועיים בנושא אסטרטגיה ושיווק בארץ ובעולם. בארבע השנים האחרונות, הוא מסיים לקרוא בכל שבוע, ספר נוסף בתחום בו הוא עוסק ויש לו מוטו: הֶיֵה תמיד מספר 1 בתחומך.

השיחה הייתה מרתקת במיוחד. מדובר במנוע טורבו מרובה מגדשים בכל הקשור למיתוג חברות ועסקים. האיש חי מיתוג, נושם ואוכל אותו וככל הנראה גם חולם עליו בכל לילה. רק כך ניתן להסביר איך צבר הישגים כה רבים בכל כך מעט זמן. הכירו את גרשון רוזנפלד בעל משרד המיתוג 'קפאין', הראשון מסוגו בציבור החרדי.

איך מספיקים להגיע לרשימה כה ארוכה בשנים כה קצרות וגם להיות בעל טוב ואבא מקסים לילדים?

"הסוד הוא בהתמקדות. יש אנשים בעולם העסקים ובפרט במגזר החרדי שמנסים לעשות הכל, כל הזמן בכל מקום. זה לא נכון. כשאתה ממוקד מטרה אתה מצליח יותר ואנשים גם רואים בך את המומחה לתחום. זה נכון בכל תחום ואפשר ללמוד זאת גם מהעולם הרוחני. מרן הרב וואזנר זצ"ל היה ממוקד הלכה, מרנא החפץ חיים זצ"ל – למרות שכתב את המשנה ברורה ועוד עשרות ספרים אחרים, היה ממוקד בשמירת הלשון, וכך עוד הרבה רבנים שהיו ממוקדי מטרה".

ובכל אופן, עולם העסקים והיזמות של היום הוא עולם קופצני. מדוע לא לעסוק ביותר מדבר אחד?

גרשון לא מתבלבל לרגע, משנתו חדה ומדויקת. "להיות ממוקד, זה לא אומר לעשות עוד דברים. אם אתה עוסק בנדל"ן ויש לך תיק מניות, זה נקרא שאתה במהותך משקיע בבורסה? התשובה היא לא. אבל חשוב שלכל אחד יהיה אובססיה למשהו אחד וכך הוא יצליח בו. אדם לא יכול להיות מספר 1 גם בתחום הרפואה וגם בתחום העסקים.

"יש לאנשים איזה פחד להתמקד בנישה אחת. הם חוששים שאולי יפסידו משהו בדרך. זה לא נכון". הוא ממש מזדעק. "אם לדוגמא אתה רואה חשבון ויש לך הבנה בעמותות, תגיד 'אני המומחה לעמותות', תכתוב את זה בגדול. זה לא אומר שלא תתעסק עם חברות ועסקים אחרים, אבל זה אומר שאתה מבדל את עצמך לתחום העמותות וכתוצאה מכך הן ירוצו אחריך".

מיתוג יוצר סיפור

בהמשך השיחה אנחנו למדים, שגרשון הספיק בצעירותו ללמוד בישיבה, לשרת בצבא וללמוד בגיל צעיר מאוד ייעוץ עסקי ואסטרטגיות שיווקיות – כשמאז, הוא לא מפסיק להתמקצע. "יש לי נוהל כזה. פעם בכמה חודשים אני יוצא למדינה אחרת בעולם להיפגש עם בעלים של משרדי פרסום ומיתוג. אני מציג להם את העולם העסקי היהודי והחרדי שהם לא מכירים ולומד על הדרך דברים חדשים ומרתקים מתהליכי מיתוג מורכבים שהם עשו. אני מאוד ממוקד בתחומי וזאת גם הסיבה שמשרד המיתוג שהקמתי הוא כמעט היחיד כיום במגזר החרדי, ולא רק, כ-50% מהלקוחות שלנו כיום הם מהציבור הכללי וגם מחו"ל".

היחיד? יש משרדי פרסום גדולים, כמו בולטון פוטנציאל, גל אורן, אפיקים ועוד – שמנופפים בדגל המיתוג.

"התשובה היא לא. הם אינם משרד מיתוג. כל המשרדים הם גם וגם. גם פרסום, מיתוג, גם שיווק גם רכש מדיה וגם מציגי אסטרטגיות לשיווק ומכירות. המשרד שלי מתמקד בתחום אחד: מיתוג ומיתוג מחדש. אם לסכם זאת במשפט אחד: מיתוג יוצר סיפור. מיתוג מחדש, מספר את הסיפור של העסק מחדש. קח לדוגמה את בנק הפועלים. הבנק הבין שהשם שלו והצבע האדום המלווה אותו מזהים אותו עם ההסתדרות של פעם, הפנקס האדום, מעמד הפועלים וכו'. מאידך לא ניתן ולא נכון לשנות מותג של 70 שנה. מה עושים? ממתגים מחדש.

"במהלך המיתוג הם הכניסו לסלוגן הצמוד למותג ערך נוסף שהפך אותו לבית של העסקים: 'אתכם בכל החלטה'. לפתע, הבנק מספר סיפור חדש לגמרי. וזה לא הסתכם רק בסלוגן. מיתוג הוא רק ביטוי של התוצאה הסופית שמתחילה בחשיבה מעמיקה ומסתיימת בשינוי רוחבי ועמוק שהמותג עובר. וכך ביצע 'הפועלים' קודם לכן סקרי עומק ומחקרים והבין שהבנק נוכח לכל אורך חיי הלקוחות. האם להשקיע את הכסף בתוכנית כזו או אחרת? האם להוציא כסף לחתונה מתוכנית חיסכון או מנכס? ואולי בכלל כדאי לקחת הלוואה. בקיצור, אם אתה כל הזמן מתלבט על הכסף שלך – כדאי שתפנים כי בנק הפועלים איתך ממש, בכל החלטה. הבנק פתח קורסים לבעלי עסקים ולפרטיים להתנהלות פיננסית נכונה, והחל לספר סיפור אחר".

"האיש חי מיתוג, נושם ואוכל אותו וככל הנראה גם חולם עליו בכל לילה"

ולמה בעצם למתג מחדש, למשל, קופות חולים. הרופאים אותם רופאים, והמזכירות גם הן לא מוחלפות. איזה סיפור קופות החולים צריכות לספר?

"קופות החולים נמצאות כיום בתחרות קשה. המעבר הקל בין הקופות מחייב את הקופות לייחד את עצמן ולמשוך אליהן כמה שיותר לקוחות. אבל הסיפור בקופות החולים גדול יותר. במגזר החרדי מתחתנים 10,000 זוגות בשנה. הבעל בא מ'מכבי', למשל, והאישה מ'מאוחדת', מה יוכל לשכנע אותם לרשום את הבן שנולד להם ל'לאומית' או ל'כללית' ולעבור, שניהם יחד, בעקבותיו? רק מיתוג מחדש והדגשת המסרים פעם אחר פעם".

גרשון מספר על תהליך מיתוג מחדש שעבר עם ארגון 'בית התבשיל'. מה אומר לכם צמד המילים 'בית התבשיל'? "מסקר שערכנו מתברר שהמילים הללו נקשרות ליהודי זקן עם מעיל מרופט ושיניים חסרות, שבא לאכול ארוחה חמה באיזה מקום מלוכלך. מתברר שכיום בית התבשיל מחלק מאות מנות עד הבית למשפחות מעוטות יכולת, למשפחות לאחר שמחה או במצבים רפואיים קשים. מדובר על הכנה, אריזה ושינוע של מאות מנות עם ארוחות חמות כל יום, כל שבת וכל חג. יצרנו שפה פרסומית חדשה לגמרי. 'ילד רעב, זה חג עצוב' או 'יש ילדים שצמים כל השנה' והתוצאות כמובן היו מפתיעות לגמרי", אומר רוזנפלד.

ויש לו דוגמה בנקאית נוספת מ'מזרחי טפחות' שעבר גם הוא תהליך מיתוג מחדש. "בנקים אחרים סוגרים סניפים והופכים יותר ויותר לדיגיטליים. בנק מזרחי הבין שאנשים רוצים שיישב מולם בן אדם ולא מכונה, ולמקום הזה הם כיוונו – מיתוג אנושי. במילים אחרות הם אמרו: אנחנו מוכנים לשלם יותר משכורות, כדי לשרת את המיתוג האנושי, להבדיל מכולם שמדברים טכנולוגיה".

כדי לאשש את דבריו, ערכנו גם בדיקת תוצאות. בסקר שביעות הרצון מהבנקים שסקרנו לפני כחודשיים, נשאלה שאלה 'עד כמה אתם מרוצים מהשירות בבנק?' בנק מזרחי טפחות קיבל בשאלה זו את הציון הגבוה ביותר 89% לקוחות מרוצים כאשר הממוצע עמד על 78% מרוצים. גם בסקר שביעות הרצון בקרב בעלי העסקים שסקרנו לפני כשבוע, מקבל בנק מזרחי טפחות מקום ראשון במדד שביעות הרצון מהשירות בסניף עם 80% מרוצים, לעומת שיעור ממוצע של 68%.

עם אנשי עסקים בבני ברק

"אנשים צריכים להבין שאין כמעט אפשרות להמציא כיום מוצר שלא קיים", אומר גרשון במתינות ובבהירות. "המקרר – אותו מקרר ומכונת הכביסה לא השתנתה כבר עשרות שנים. השאלה מה יגרום ללקוח לקנות דווקא את החברה הזו ולא אחרת. זה קורה בכל תחום, המותג יוצר סיפור. 'רמי לוי' – הפשטות, גובה העיניים, עוף בשקל. 'אושר עד' – בלי שטיקים ובלי טריקים. הם אפילו נותנים לך עצות שכביכול רעות עבורם: אל תבוא רעב לסופר, תבוא רק עם רשימת קניות. 'אושר עד' יצרו שפה פרסומית אחרת לגמרי והיו הראשונים שהפסיקו עם פרסומי הקוביות של המבצעים".

לא בשביל הכסף

אם יבואו אליך אדריכל או יועץ משכנתאות שסיימו לימודים ורוצים לפתוח מותג מה תמליץ להם?

"ראשית. כמעט כל אחד שנכנס אלי לפגישה – אם אלה בעלי עסקים או אם הם בעלי מקצועות חופשיים – נשאל על ידי שתי שאלות: 'למה אתה עצמאי? ולמה בתחום הזה?' אם התשובה היא 'בשביל הכסף', אני אומר לאיש שיושב מולי: 'חבל על הזמן' ".

מדוע? לא נכון לפתוח עסק בשביל הכסף, להביא הביתה פרנסה?

"אדם צריך לאהוב את מה שהוא עושה. בסופו של דבר אדם שלא נמשך למה שהוא עושה ולא אוהב את התחום באמת, עלול ליפול כבר במשבר הראשון של העסק. הרי לכל עסק יש משברים ואתגרים, רק החיבור העמוק של האדם למקצוע שלו יוכל לעזור לו לדלג נכון על הקשיים.

"שנית, גם אם האדריכל הטרי או יועץ המשכנתאות החדש אוהבים את מה שהם עושים, אני אומר להם תמתינו לפחות שנה, תאספו לקוחות, תרגישו את השוק ותנסו לראות מה מייחד אתכם על פני האחרים, על פני המתחרים. בסופו של דבר, האתגר של כל עסק הוא שלא ישוו אותו לעסקים אחרים בשורת המחיר, אלא בשורת הערך. זה בדיוק מה שהמיתוג יוצר, את הערך המוסף של העסק או המוצר בניגוד לאחרים".

התשובה שלך תהיה שונה לבעלי חנויות חדשות?

"במובן מסוים כן. כי אדם שפותח חנות חדשה, משקיע מאתיים אלף שקל: חוזה שכירות לשנה לפחות, ציוד, סחורה, כוח אדם ועוד. לאחד כזה אני יכול לומר בוא תשקיע עוד שלושים ארבעים אלף שקל במיתוג ותתחיל ברגל ימין. אגב, גם ליזמים, יזמי נדל"ן וסטארט-אפיסטים שווה להשקיע במיתוג. הם בתחילת הדרך וכדי להציג למשקיעים את היוזמה או את הסטארט-אפ, רצוי לתת ערך ולספר סיפור חזק".

מספר 1 בתחומך

סודות המיתוג

גרשון מעניק חינם שלוש נקודות חשובות בתחום המיתוג.

הראשונה: היה תמיד מספר 1 בתחומך. "קחו תחום והיו בו המותג מספר אחד. אל תפחדו להיות נישתיים או אפילו להתמקד בנישה. ההתמקדות רק תעזור לכם ותמנף אתכם או את העסק שלכם כלפי מעלה".

השנייה: ספרו את סיפור המותג. "קחו לדוגמא את 'משכן התכלת'. בתהליך שעבדנו איתם הפכנו את החברה מיצרנית טליתות ומוכרת תשמישי קדושה, לכזו שגורמת לאנשים לחוש רֶגֶש יהודי. כך מדברת השפה הפרסומית וזה התהליך שעברו גם המוכרים בחנויות, שהפנימו את השפה. אדם שנכנס לקנות טלית לא נשאל איזה סוג הוא רוצה, אלא 'אתה רוצה להתרגש בכל 'שחרית' מחדש?' כיום, בעקבות כך, הם יכולים למכור את כל מוצרי היודאיקה ועדיין להישאר ממוקדים בתחום הטליתות".

השלישית: נצלו את הפלטפורמות העסקיות הקיימות לפרסום העסק. כלומר, נצלו הזדמנויות מיתוגיות ופרסומיות בפלטפורמות שבתוך החברה. "עסקים בינוניים וקטנים רצים לעולם השיווק והפרסום עוד לפני שהם מיצו את האפשרויות שעומדות לרשותם. אם ל'משכן התכלת' יש חנויות במיקומים הכי מרכזיים בארץ ודלתות החנויות חשופות למאות אלפי אנשים ביום, אין סיבה שלא להפוך אותן לכלי פרסומי בעלות נמוכה.

גרשון מבהיר את הפוינט. "הנקודה היא שאנשים כיום נהיים עיוורים למדיה הפרסומית. משרדי פרסום נסגרים כל הזמן, החכמה היא לנצל ולמקסם את האימפקט שיש לחברה. אם אתם הולכים לפגישות עם לקוח תשאירו לו פולדר מהודר או פריט שיכול לעמוד עוד חודש על השולחן שלו ויכול ליצור שיח על העסק שלכם.

"והנה דוגמה נוספת: הצענו לחברה לשיווק מוצרי בנייה, להעניק מתנה של שילוט, חולצות וקפוצ'ונים לכל אתר בנייה שמזמין דרכם את החומרים. פתאום כל שלט של 'סכנה כאן בונים' נהפך לפלטפורמה פרסומית של החברה לשיווק מוצרי בנייה".

בסיום השיחה כשאנחנו שואלים אם יש לו מה להוסיף, גרשון לא מפספס הזדמנות נוספת לחזור על המוטו המרכזי שממתג אותו: היה תמיד מספר 1 בתחומך.

רשמנו.

3 תגובות ל: "גרשון רוזנפלד • עם 50 גר' קפאין: הֶיֵה תמיד מספר 1 בתחומך"

  1. מה שבטוח שאתה מספר 1 בתחומך!

  2. אלוף עולם!!! גם מקצוען וגם עם נשמה!
    מאחלת לך להמשיך להגשחם את החלומות שלך.
    כל הכבוד על העשייה והשראה שאתה נותן

  3. האמת, להיות חלק מצוות מג"ב זה בהחלט מרגש
    עלה והצלח
    מרגלית

כתיבת תגובה