דו"ח חדש של S&P: התמ"ג יתכווץ ב-5% בשל הלחימה עם חמאס

חברת דירוג האשראי S&P Ratings סבורה כי התמ"ג ברבעון הרביעי לשנת 2023 צפוי להתכווץ ב-5% | החברה צופה שהצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בשנת 2023 ו-0.5% בשנת 2024 | צופה גירעון ממוצע של 5.3% מהתמ"ג ב-2023 וב-2024, לעומת 2.3% מהתמ"ג בתחזית טרום המלחמה – אך במקביל מציינת נקודות חוזק משמעותיות לכלכלת ישראל

משרדי חברת S&P | צילום: shutterstock

חברת דירוג האשראי S&P Ratings (סטנדרד אנד פורס) פרסמה אמש (ב') דו"ח המתייחס לדירוג האשראי של ישראל בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', זאת בהמשך להודעת הדירוג מיום 25 באוקטובר 2023 בה הודיעה החברה על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל על רמה של AA- לצד שינוי תחזית הדירוג מ-"יציבה" ל-"שלילית".

במשרד האוצר הבהירו, כי דו״ח זה אינו מהווה פעולת דירוג.

מעיקרי הדו"ח ותחזיות החברה כפי שפורסמו על ידי החברה עולה כי  לדעת החברה, התמ"ג ברבעון הרביעי לשנת 2023 צפוי להתכווץ ב-5% בשל המלחמה עם החמאס.

החברה צופה שהצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בשנת 2023 ו-0.5% בשנת 2024, בשל השפעות המלחמה על המשק.

להערכת החברה, המלחמה תישאר ממוקדת בעזה ולא תתרחב לאזורים נוספים. יחד עם זאת, ישנו סיכון של התרחבות הסכסוך למדינות נוספות באזור, אשר עלול להביא להשפעה רחבה יותר על כלכלת ישראל ועל מצבה הביטחוני.

החברה צופה גירעון ממוצע של 5.3% מהתמ"ג ב-2023 וב-2024, לעומת 2.3% מהתמ"ג בתחזית טרום המלחמה.

החברה מציינת כי לדעתה לישראל יש מספר כריות שאמורות לסייע לה למתן את ההשפעה הפיסקלית המיידית של המלחמה.

החברה מציינת בפרט את יחס החוב הממשלתי לתוצר אשר הינו מתון ומוערך בשיעור של כ- 60% מהתמ"ג נכון לסוף שנת 2022, ויאפשר למדינת ישראל גמישות פיסקאלית להכיל בטווח הקרוב את השינויים התקציביים. החברה מדגישה כי החוב הממשלתי נקוב ברובו במטבע מקומי ומוחזק ברובו על ידי משקיעים מקומיים, כלומר הוא חשוף פחות לשינויים בתיקי ההשקעות של משקיעים זרים.

החברה רואה במאזן התשלומים של ישראל וכן בגמישות במדיניות המוניטרית של ישראל כנקודת חוזק מרכזית לדירוג האשראי.

כתיבת תגובה