דיגיטציה כן, לא לנמהרות

כן לדיגיטציה, לא להפקדת נשק בידיים לא נכונות | בטור נוקב תוקפת שירה שבקס את ההחלטה לאפשר לשכירים לקבל החלטות הרות-גורל בלחיצת-כפתור שהיא אל-חזור ועשויה לעלות לכל שכיר מאות אלפי שקלים בגיל פרישה

חוסכים לפנסיה | אילוסטרציה: Montri Thipsorn, שאטרסטוק

הבוקר הודיעו משרד האוצר, רשות שוק ההון ורשות המסים, לפיה בקרוב תושק מערכת שתאפשר לציבור השכירים לבחור בקלות לגבי אופן השימוש במענקי הפרישה ובכספי הפיצויים, כמו גם האם מתי וכיצד לנצל את סל הפטור ממס על מענקים אלו.

לכאורה מדובר בבשורה של ממש. סוף סוף מאפשרות הרשויות במדינה לעקוף בירוקרטיה סבוכה ולקבל החלטות בקלות ובמהירות. אך מי שבקי בנבכי תחום זה, יודע שההיפך הוא הנכון. בפועל, מדובר במהלך מוטעה שיפגע דרמטית בזכויות המיסוי ובעתידם הפיננסי של ציבור השכירים בהגיעם לגיל פרישה.

אכן נדרשת דיגיטציה והסרת חסמי הרגולציה לטובת אזרחי ישראל, אך אי אפשר לעשות זאת באופן שיאפשר לאזרחים לחסל את עתידם הפיננסי בלחיצת מקלדת אשר חותמת החלטה שהיא אל-חזור, מבלי לקבל ליווי מקצועי מבעל רישיון הבקי בתחום.

בהיעדר חינוך וידע פיננסי מקיף בציבור הרחב, אין לשכיר הממוצע את הידע המקיף הנדרש טרם קבלת החלטה בנוגע לאופן ומועד ניצול סל הפטור ממס על כספי הפיצויים ומענקי הפרישה, כמו גם הידע הדרוש להחלטות שיוך הכספים לרצף קצבה או רצף פיצויים.

שימוש לא מושכל במערכת החדשה תגרום לאובדן זכויות פנסיוניות והטבות מס שעשויות להגיע לכדי מאות אלפי שקלים לכל משתמש.

על המפקח על הביטוח לפעול לטובת החוסכים ולאפשר את השימוש במערכת אך ורק בכפוף לשינוי התקנות, כך שהשימוש במערכת לא יהיה אל-חזור והמשתמש יוכל לבחור בעתיד לשנות את החלטותיו בנוגע למימוש הטבות המס וייעוד מענקי הפרישה וכספי הפיצויים. כך, אם וכאשר יקבל המשתמש החלטה שגויה, הוא יוכל בבוא היום ועד לגיל פרישה להפוך את ההחלטה, על מנת למנוע את אובדן זכויותיו כתוצאה מהחלטות פזיזות בגיל צעיר יותר.

אחרת, יהיה על הממונה על שוק ההון לחייב את המשתמשים במערכת להעלות הוכחת התייעצות עם איש מקצוע מפוקח המחזיק ברישיון בתוקף, טרם החתימה על ההחלטה העצמאית. רק כך ניתן למנוע מהציבור קבלת החלטות פזיזות שיכו בהם בעת הגעתם לגיל פרישה.

כל עוד מדובר בפעולת אל-חזור, לחיצת הכפתור במערכת הדיגיטלית משולה ללחיצה על הדק אקדח טעון. בדיוק כמו שלא מאפשרים גישה לנשק למי שאינו בעל רישיון, כך לא ניתן לאפשר לחסרי רישיון פנסיוני ומיסויי ללחוץ על ההדק הפיננסי שיחרוץ את גורלם בגיל פרישה.

הכותבת היא מנהלת תחום פנסיה ב'הירשוביץ360'

כתיבת תגובה