20 עמדות מ-8.00 עד 22.00 || הלשכה לדרכונים תוקם בב"ב

תופעת השתלטות הבוטים על התורים להנפקת דרכונים: אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, מתריע בדיון בוועדת הפנים: "אל תעבירו פרטים אישיים למאכערים שמוכרים תורים להנפקת דרכונים״ | רשות האוכלוסין וההגירה: אי אפשר לחסום את המערכת לבוטים באופן הרמטי | יו"ר הוועדה יעקב אשר: מבקש לבחון שמערך הסייבר הלאומי יסייע למשרד הפנים בהתמודדות עם הבוטים | הלשכה לדרכונים תוקם בבני ברק עם 20 עמדות ותפעל בין השעות שמונה בבוקר לעשר בלילה

אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, מזהיר בדיון בוועדת הפנים שלא להעביר פרטים אישיים למאעכרים שמוכרים תורים להנפקת דרכונים מחשש שישתמשו בפרטים לצרכים אחרים.

מנכ"ל הרשות בישר בוועדת הפנים כי יוקמו לשכות חדשות להנפקת דרכונים בלבד, הראשונה בבני ברק באמצע החודש הבא • מערכת זימון תורים חדשה תיכנס לפעילות עד סוף החודש הבא, ופיילוט מתקדם נערך להוצאת דרכון במכונה באופן עצמאי • לשאלת יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר, השיב סיסו כי מנפיקי דרכון זמני יקבלו קיזוז של 200 ש"ח בעת הנפקת דרכון ביומטרי • בנוסף ביקש ח"כ אשר ממערך הסייבר לסייע בחיסול תופעת הבוטים שמוכרים תורים.

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר קיימה היום דיון מעקב שלישי אחר התנהלות רשות האוכלוסין וההגירה בכל הקשור לצמצום זמני ההמתנה להנפקת דרכונים. אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה הנכנס, עדכן שעד לסוף השנה היעד להזמנת תור להנפקת דרכון יהיה חודש קדימה – מרגע הזמנת התור ועד להגעה ללשכה; ושלושה שבועות עד להנפקת דרכון – מרגע ההתייצבות ועד לקבלת הדרכון. לגבי תקנים נוספים עדכן סיסו כי "בסיוע של אגף התקציבים קיבלנו 156 תקנים זמניים, 50 תקנים כבר אויישו ואנחנו עובדים קשה כדי לגייס את עובדים נוספים". הוא הוסיף כי במאי צפויה להיפתח לשכה נוספת בבני ברק שתתן שירות לכל הארץ ותכלול 20 עמדות שיעבדו מ8 בבוקר עד 22:00 בלילה וינפיקו דרכונים ביומטרים; בנוסף יפתחו לשכות שיתנו שירות בשעות אחר הצהריים וכן יגוייסו גמלאים לצורך קבלת קהל. עוד אמר כי תוגברו משמרות במערך הדפסת הדרכונים וחלק מהתוכנית היא לעבוד גם במשמרת לילה נוספת. בנוסף יפתחו בטווח הרחוק לשכות נוספות בעומר ובנוף הגליל. בין היתר אמר סיסו כי יש רצון לגייס בנות שירות לאומי שיסייעו בעבודה.

לדברי אורן אריאב, מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות של הרשות, קיים פיילוט של מכונות ל'הרכשה עצמית' של דרכונים – כאשר המכונה נותנת שירות חידוש דרכונים לאנשים שעשו ביומטריה מוקדמת עם דרכון ביומטרי קודם או תעודת זהות ביומטרית. "היעד שלנו עד לסוף השנה שיהיו לנו 20 מכונות עובדות", אמר אריאב.

סיסו התייחס גם לנושא השתלטות הבוטים על מערכת קביעת התורים. הוא הזהיר שאין להעביר פרטים אישיים למאעכרים שמוכרים תורים להנפקת דרכונים מחשש שיעשו בפרטים שימוש לצרכים נוספים וכן מחשש שהתור שנמכר יבוטל והכסף לא יוחזר. אריאב הוסיף שלמרות שהמערכת נחסמת לבוטים באופן שוטף והתופעה צומצמה, אי אפשר לחסום את המערכת באופן הרמטי. "זוהי מלחמת מוחות ולפי הנתונים שלנו הפריצה למערכת נעשית קשה יותר יותר", אמר אריאב.

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר ביקש ליידע את הציבור שקיים חשש שבמסירת הפרטים האישיים למעאכרים לצורך קביעת תורים ישתמשו במידע האישי לצרכים נוספים, וכן דרש מרשות האוכלוסין להגיש תלונה במשטרה בגין הפריצה למערכת קביעת התורים ולמכירת התורים.

"אנחנו מכירים בבעיה ויודעים שצריך לטפל בה. חוק יסוד הוא שאזרחי ישראל יוכלו לנוע ללא הגבלה. גילינו את הבעיה של מכירת התורים כשבועיים לפני חג הפסח ומחקנו 5800 תורים של אנשים שהוזמנו באמצעות בוטים", אמר סיסו. במענה לשאלת ח"כ נאור שירי מדוע לא הזהירו מראש את הציבור, השיב כי בדיעבד היה מקום להזהיר את הציבור לא לשלם כסף עבור תורים להנפקת דרכונים.

יו"ר הוועדה ח"כ אשר ביקש ממנכ"ל רשות האוכלוסין לפרסם הודעה לציבור שמי שקנה תור עלול להפסיד את התור ושכספו לא יוחזר לו, וכן שיש חשש שישתמשו בפרטיהם האישיים לצרכים אחרים. עוד דרש מרשות האוכלוסין להגיש תלונה במשטרה נגד המעאכרים שמכרו תורים. "מתברר לי בדיון שלא רק המשרד הזה משתמש במערכת דומה למערכת של הרשות ויכול להיות שבעתיד ישתלטו על המערכת גם גורמים מחוץ למדינה ולכן נכון לתת כיסוי נרחב גם למערכת הזאת על ידי מערך הסייבר הלאומי", אמר היו"ר אשר.

יוגב שמני, מערך הדיגיטל הלאומי, עדכן כי פותה מערכת חדשה לקביעת תורים שתעלה לאוויר בסוף חודש מאי. "החוויה של האזרח מהמערכת הקיימת עכשיו ברשות האוכלוסין וההגירה היא לא טובה. פיתחנו ממשק שנותן חוויה חיובית למשתמש והמטרה היא לספק מערכת זהה לכל משתמשי משרדי הממשלה. המערכת החדשה תדע להתמודד עם תופעת הבוטים".

כתיבת תגובה