הדרמה ביפן: הבנק המרכזי שינה מדיניות, הבורסה צוללת

מדד הניקיי צונח בכ-3% לאחר הודעת הבנק המרכזי של יפן שהפתיעה את השווקים | בהודעתו, בין היתר הרחיב הבנק המרכזי את טווח התנועה של האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים, לעד 0.5% או 0.5%- | בעקבות זאת הבורסה צללה ב-3% והמטבע היפני, הין, קפץ ב-2.65% כנגד הדולר והגיע לרמתו הגבוהה ביותר זה חצי שנה

טוקיו, יפן | צילום: גילי יערי, פלאש 90

הודעה דרמטית של הבנק היפני על שינוי מדיניות הובילה את מדד הניקיי לצלול ב-2.8% כשהדולר צונח ב-2.7% מול הין שצובר תאוצה בשווקים, ועומד על 133.2 לדולר. גם מדד האנג סנג בהונג קונג ירד ב-2% ומדד שנגחאי מחק 1.3%.

זאת, לאחר שהבנק המרכזי של יפן (BOJ) הרחיב את טווח התנועה של האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים לעד 0.5% (פלוס) או 0.5%-, בעוד הטווח הקודם של מרחב הניוד היה עד 0.25% (פלוס) או 0.25%-.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, ציין הבוקר כי מדובר ב"זמנים חשובים ביפן" – הרשויות מאותתות לשוק כי המדיניות המוניטרית תהייה פחות מרחיבה מעתה. לדבריו, "ביפן ננקטת מדיניות שונה לגמרי מאשר במדינות המפותחות. הריבית שם כבר שנים ברמה של מינוס עשירית ובאופן מיוחד הם מתערבים בשוק איגרות החוב, מכוונים את הריבית ל-10 שנים ל-0% ועד כה אפשרו לה לנוע בטווח של ±0.25 אחוז לכל כיוון.

"בעוד שבכל המדיניות המפותחות הריבית עלתה בחדות בחודשים האחרונים, יפן שמרה באדיקות על הריבית מתקופת הקורונה והמשיכה עם המדיניות האולטרה מרחיבה שלה.

"זה כמובן גרר פיחות של היין, הצריך את הבנק המרכזי לרכישות גדולות של אג"ח והזרים נזילות לשווקים. הבוקר אומנם הודיע הבנק המרכזי של יפן שהריבית ותשואת הפדיון ל-10 שנים לא ישתנו גם הפעם, אבל השוק התעניין יותר בחלק אחר של ההודעה. מרחב התמרון של תשואת הפדיון הורחב מ ±0.25 אחוז ל ±0.50 אחוז. זאת, רשמית, על מנת לאפשר לשוק איגרות החוב לתפקד בצורה חלקה יותר.

"עם זאת, השוק מעריך כי הרחבת המנעד תגרום לתשואת הפדיון ל-10 שנים להיצמד לרף החדש הגבוה יותר, מה שיפעל נגד שוק המניות ויעלה את קרנו של היין.

"עוד סיבה שהמניות יורדות – היות והרחבת התחום יכולה לגרום לתשואות הפדיון גם להיות נמוכות יותר, אם למשל יתברר כי המצב הכלכלי במדינה יורע, מדובר בגורם אי וודאות נוסף שיקשה על נכסי הסיכון. זאת משום שעד כה לא יכלו תשואות הפדיון ביפן לחקות את המתחרות שלהן בחו"ל ולעלות גם כן. הן נותרו מלאכותית נמוכות יותר.

"כמו כן, יש כאן איתות של הבנק המרכזי כי הצעד הבא עשוי להיות בכיוון של הרחבה נוספת של מרחב התמרון, או אולי אפילו העלאה של הריבית עצמה. אמנם, על מנת להרגיע ולנסות לבלום תגובת יתר של השוק, המתוח ועצבני גם כך, הבהיר הבנק כי לא יהסס לנקוט צעדי הקלה מוניטרית, אם יהיה צורך, וכי הריבית בטווח הארוך תישאר ברמה הנוכחית או פחות מכך. אולם, זו התחייבות שגרתית וחוזרת ועל עצמה, וכאמור אם התנאים ישתנו, לא מן הנמנע שתישקל העלאת ריבית.

"ולמה שזה יקרה? כי קצב עליית מדד המחירים לצרכן (ללא מוצרי מזון טריים) גבוה ועוד יגדל לקראת סוף השנה, להערכת הבנק. כרגע האינפלציה שם עומדת על 3.7% ואילו היעד עומד על 2% בלבד. מדובר בשיא מאז 1991 ויפן ממש לא מורגלת למספרים כאלה.

"במסגרת מאמצעי ההרגעה, העריך הבנק כי הכלכלה היפנית תתאושש. כמו כן העריך כי האינפלציה תתמתן לקראת אמצע השנה הפיסקלית 2023. זאת, עם התפוגגות השלכות הקורונה על צד ההיצע והמשך לחץ כלפי מטה על מחירי הסחורות והאטה בכלכלות הזרות.

"עם זאת, כרגע הדרך ליעד עוד נראית רחוקה. יום קודם היו דיווחים שממשלת יפן והבנק המרכזי שלה שוקלים העלאה של יעד האינפלציה – עוד מהלך שאם וככל שייצא לפועל יקל עליו להמשיך לנקוט מדיניות מוניטארית מרחיבה יותר. כל עוד זה לא קורה, הסיכוי שהמדיניות תצטרך להיות פחות מרחיבה גדול יותר.

"יתכן כי יש כאן איתות ראשון לשווקים שהעלאת היעד יהיה יעד נכון בעת הזו והדבר תופס גם לגבי שאר המדיניות המפותחות, שנאלצות להעלות את הריבית באגרסיביות בגלל הפער הגבוה שנפתח תוך זמן קצר בין האינפלציה בפועל ליעד האינפלציה.

"כאמור, בעקבות ההודעה נרשמות ירידות של ממש בבורסת טוקיו והין כבר קפץ ב-2.65% כנגד הדולר והגיע לרמתו הגבוהה ביותר זה חצי שנה. השוק רואה בהודעת הבנק עדות/איתות למעבר למדיניות מרחיבה פחות", ציין רונן מנחם.

כתיבת תגובה