ההטבה לקבלנים בשוק השכירות תגולגל לשוכרים?

מליאת הכנסת תצביע היום על חוק ההסדרים, שבחלקו מוצעת הטבה לקבלנים שיקצו דירות לשכירות ארוכת טווח | זה רווחי מאוד לקבלנים, השאלה כמה רווחי זה יהיה לשוכרים | מתברר, שההסדר הזה, פועל בעיקר לטובת הקבלנים – לגבי המחיר, ולגבי השוכרים – מבחינת משך השכירות | אבל המשלה שכחה דבר אחד עקרוני: לקבוע ולקבע את מחירי השכירות

דיור להשכרה | צילום: fizkes, שאטרסטוק

בחוק ההסדרים שיגיע היום להצבעה במליאת הכנסת מוצעת הטבה למשקיעים בהקמת מיזמי שכירות ארוכת-טווח, במטרה להגדיל את היצע הדירות להשכרה ובפרט את היצע השכירות הממוסדת.

אם התיקון לחוק יעבור, התנאים שהיזמים יתחייבו לעמוד בהם כדי לקבל את הטבות המס מהמדינה על העמדת דירות להשכרה, יוקשחו.

ההסדר הזה, פועל בעיקר לטובת הקבלנים לגבי המחיר, ולגבי השוכרים – מבחינת משך השכירות; אבל המשלה שכחה דבר אחד עקרוני: לקבוע ולקבע את מחירי השכירות.

"כוונת הממשלה להגדיל את היצע הדירות להשכרה היא טובה", אומר היזם יקי רייסנר, בעלים של חברת הנדל"ן 'רייסדור', "אולם גם הפעם הרגולציה על מחירי הדירות לא קיימת, מה שמשאיר את מחירי הדיור גבוהים מאד. זה אולי פתרון טוב למשפחות מבוססות אבל זה לא יכול להיכלל בהגדרה של 'דיור בר השגה' כלפי אוכלוסיות מוחלשות המחפשות קורת גג במחיר שפוי", הוא אומר.

ואכן, שוק הדירות להשכרה ממשיך לצמוח במקביל לזינוק במחירי הנדל"ן בישראל, בעיקר כהשקעה משתלמת במיוחד. "יותר ויותר קבלנים מפנים דירות להשכרה בפרויקטים שלהם", אומר רייסנר, "יש אפילו תופעות של בניינים שלמים המיועדים להשכרה. הקבלנים עושים חישוב פשוט. הם מבינים שמחירי הדירות יעלו בחדות והם מעדיפים לשמור את הדירות אצלם. זו ההשקעה הכי טובה שלהם.

"מצד שני, דירות להשכרה מורידות עוד יותר את היצע הדירות למכירה".

יקי רייסנר | צילום: יח"צ

מחירי הדיור בישראל עלו ב-80% מתחילת העשור האחרון והסוף לא נראה באופק. "אני מקווה שבשנה לא נראה קפיצה דומה אבל לא אופתע אם כך יהיה", אומר רייסנר, ושם את האצבע על הגורם העיקרי לשוק הרותח: מעט דירות זמינות, מול דורשים רבים. "במשך שנה וחצי כמעט שלא יצאו מכרזים חדשים וזה משפיע מאד על השוק. ישנו חוסר הבנה גדול לרמת הקטסטרופה הקיימת בשוק הנדל"ן למגורים.

"הביקוש לעומת ההיצע הוא בלתי נתפס. יש כיום מחסור של 200 אלף דירות מול צורך של כ-70,000 דירות בשנה. ההיצע לא מצליח להדביק את הגידול הטבעי של כלל האוכלוסיה, וההערכה היא שבתוך עשור נגיע למחסור של מיליון דירות", הוא אומר.

משבר בסדר גודל כזה לא יכול להיפתר ברמה של צעדים נקודתיים. "דרושה כאן חשיבה אסטרטגית לטווח רחוק. כמו שהקימו קבינט חירום לקורונה, חייבים להקים קבינט חירום למצוקת הדיור. אין פתרונות קסם. אם לא מפעילים את כל התותחים הכבדים בתכנון מחדש של קרקעות המדינה והורדת בירוקרטיות לא נוכל לפתור מחסור של מיליון דירות. הרי הקימו את הותמ"ל ויצאו בהכרזות על מתחמי ענק למגורים באשדוד וקריית גת עבור הציבור החרדי. היכן ההבטחות הללו? מדוע לא שומעים עליהן?"

כתיבת תגובה