ההסתדרות יוצאת לאור: שקד פרסמה תקנות חדשות

ראש בראש עם הגוף החזק והמשפיע בישראל: שקד מפרסמת תקנון חדש להערות הציבור שמשמעותו: הפעילות בהסתדרות תצא לאור • מקבלי המשכורות הגבוהות ייחשפו, דו"חות מלאים על נכסים וכספים יפורסמו וכולם יהיו פתוחים לעיון הציבור • לא רק ההסתדרות: כלל האגודות העותומניות נכללות בתקנון • ומי הוחרג?

בית ההסתדרות בתל אביב | צילום: User:Sambach, ויקיפדיה

ארגון העובדים הגדול במדינה ייאלץ לחשוף את הנעשה במשרדיו ובשדרת ההנהלה שלו לציבור. כמיליון וחצי עובדים המאוגדים תחת 'הסתדרות העובדים' – רובם מהשירות הציבורי יוכלו לדעת לאן הולכים דמי החבר שהם משלמים, אלו אינטרסים מוביל הארגון עבור וועדי העובדים המבוססים במשק הישראלי והאם יש לו קשרים פוליטיים ודילים שונים שרקמו ראשיו.

מאחורי היזמה עומדת יו"ר הימין החדש, שרת המשפטים איילת שקד, שהפיצה תקנון שקיפות חדש במטרה לקבל עליו את הערות הציבור. התקנון אינו כולל רק את ההסתדרות, כי אם כל אגודה עותומנית הקיימת בישראל. ההסתדרות שהוקמה בשנת 1920 נותרה עד כה אגודה עותומנית.

בין היתר ייאלצו הנהלות האגודות הללו לחשוף את גובה משכורתם של חמש בעלי המשכורות הגבוהות באגודה, את ההכנסות וההוצאות בדו"ח מלא ואת שלל הנכסים, החברות והתאגידים שבבעלותה או בשליטתה של האגודה.

בטיוטה שפורסמה לציבור נכתב כי "מוצע לקבוע כי אגודות עותומניות יחויבו בהגשת הדיווחים הבאים: ראשית, דיווח ראשוני וחד פעמי ובו פרטים בסיסיים על האגודה. פרטים אלה ישמשו לצורך יצירת מרשם מסודר של אגודות עותומניות; שנית, דיווח מיידי בדבר תיקונים בתקנון, שינויים בהרכב הוועד או במען האגודה; שלישית, דיווח שנתי על ענייניה הכספיים של האגודה ועל פרטים שונים ביחס לפעילותה. הדיווחים שיועברו לרשות התאגידים יהיו פתוחים לעיון הציבור, בכפוף למגבלות שבדין".

למרות זאת, ולמרות הדרישה לחובת דיווח חד פעמית ראשונית על כל פרטי האגודה וחברי הנהלתה ועוד – השרה שקד פוטרת, בתקנון החדש שגיבשה, אגודות עותומניות שמחזורן השנתי אינו עולה על חצי מיליון שקלים מחלק ניכר מחובת הדיווח המטרה להקל על פעילותן.

בהמשך להודעתה של שרת המשפטים ויו"ר הימין החדש, איילת שקד, נמסר מההסתדרות כי "פרסום טיוטת התקנות דווקא בתקופה זו מלמד כי השרה איילת שקד מחפשת ועוסקת בתעמולת בחירות. ההסתדרות בעד הגברת השקיפות ואף פעלה בנושא זה מיוזמתה בשנה האחרונה. עם זאת, ישנה חובה לוודא כי זכותם הבסיסית והיסודית של העובדים להתארגן לא תיפגע", נמסר מההסתדרות.

בסיום ההודעה מטעם ההסתדרות נאמר, כי "ההסתדרות תבחן את טיוטת התקנות ובהתאם לכך תגיב".

כתיבת תגובה