הוט בדרך לרכוש את פרטנר: פגיעה בצרכנים או תרומה לקדמה?

המיזוג המוצע בין שתי ענקיות התקשורת ייצור מפלצת תקשורת ענקית ויפחית את התחרות • מאידך עתידה של פרטנר ללא הרכישה לוטה בערפל ומוצעים גם תופינים בדמות קידום פריסת הסיבים • הפרשנים דנים לכאן ולכאן, העובדים החוששים לפרנסתם יוצאים לקרב וכרגע תפוח האדמה הלוהט נמצא לפתחה של רשות התחרות

פרטנר

שוק התקשורת בארץ רותח. חברת הוט הגישה הצעה לרכישת חברת פרטנר ופתחה מחדש את המשחק בין חברות התקשורת. שווי הרכישה על פי 'כלכליסט', עומד על 3 מיליארד שקלים ואולי אף יותר מכך, והרכישה עשויה לצמצם באופן ניכר את התחרות, ומנגד לחזק את תחום התקשורת הקווית, על ידי חידוש ההשקעה בתחום הסיבים האופטיים.

עוד דווח ב'כלכליסט', כי מנכ״לית HOT, טל גרנות גולדשטיין, שלחה מכתב לעובדי החברה, בו התייחסה למיזוג אפשרי עם פרטנר. לדבריה, "במהלך השנה האחרונה עמדנו על חשיבות מהלך, של מיזוג או רכישה בשוק התקשורת. מהלך של מיזוג, הינו מהלך הכרחי ומחויב המציאות בשוק התקשורת בעת הזו, וככל שיתממש, טומן בחובו יתרונות עצומים לשוק התקשורת, לכם העובדים ולציבור כולו".

אלטיס, החברה האם של HOT, אישרה בדיווח לבורסה, כי הגישה הצעת רכישה לפרטנר. ב'גלובס' דווח כי בעלי אלטיס, פטריק דרהי, ניצל את ההזדמנות שפרטנר נמצאת ללא גרעין שליטה, לאחר שחיים סבן מכר להאצ'יסון את מניות השליטה, והן נמצאות עתה בידי כונס נכסים.

סוכריה בדמות השקעה בתשתיות

הצעת הוט למיזוג עם פרטנר, הועברה לדירקטוריון החברה, והוא יצטרך להחליט האם הוא נענה להצעה ופותח במשא-ומתן, או שהוא דוחה את ההצעה למיזוג. גד פרץ מ'גלובס' טוען, כי הסיטואציה בפרטנר היא מאוד רגישה. בדירקטוריון יודעים שהאצ'יסון, שנמצאת בתהליך של קבלת אישור לשליטה בפרטנר, מתואמת ככל הנראה עם הוט – ולכן הדירקטוריון נמצא בבעיה לא פשוטה. אם יחליט לדחות את ההצעה, הוא למעשה יוצא נגד בעלת השליטה העתידית שלו, שלכאורה מחכה לקבלת היתר שליטה בחברה.

מי שתידרש לעסקה בשלביה המוקדמים והראשוניים, היא הרשות לתחרות, שהתנגדה בשנת 2016, למיזוג בין סלקום לגולן טלקום. הטיעון המרכזי של הרשות היה (לאחר חצי שנה של המתנה), שגולן טלקום מחוללת תחרות ולכן המיזוג יפגע בתחרות, שהייתה אז בשיאה.

הוט לוקחת את הטיעון בחשבון ומציעה סוכריה גדולה ודביקה לרשות התחרות (ולמשרדי הממשלה), השקעה של מיליארדי שקלים בתשתיות, בעיקר בתחום הסיבים האופטיים. כפי שכבר כתבנו בעבר, על פי הערכות, בזק פרסה תשתיות סיבים אופטיים, בכ-70% ממשקי הבית, אך מסרבת להפעילה, לאור היעדר התחרות מצד הוט והחברות הסלולריות. המיזוג האפשרי בין החברות, יאפשרו להריץ את ההשקעה בתחום הסיבים, כמו גם בפריסת רשת 5G.

שעת כושר או פחות תחרות

על פי הדיווח של עידן בן טובים באתר גיקטיים, המיזוג ייצור ענקית תקשורת בתחום הסלולר, עם כארבעה מיליון מנויים, שהם כמעט פי שניים מכמות המנויים של כל המתחרים. גם בתחום התקשורת החזותית, המיזוג ייצור גוף של כ-900 אלף מנויים, מול מעט יותר מחצי מיליון מנויים ב-Yes, ורבע מיליון בסלקום. בתחום האינטרנט, בזק תישאר במקום הראשון, עם יותר מ-1.5 מיליון מנויים (גם בחיבור ישיר וגם בחיבור סיטונאי), לעומת כ-750 אלף מנויים של הוט וכמה עשרות אלפי לקוחות, בתשתית הסיבים של פרטנר.

לדעת בן טובים, הרגולטור לא צפוי לאשר בקלות יתרה את הסכם הרכישה הזה, מכיוון שהוא כמובן יסייע לצמצום התחרות בשוק הטלוויזיה, האינטרנט והסלולר, ויהפוך את הוט לחברת התקשורת הגדולה בישראל. פחות מתחרים אומר פחות תחרות, ופחות תחרות אומר פחות השקעה בתכנים ומחירים יותר גבוהים. לנו, הצרכנים, העסקה הזו לא מבשרת יותר מדי טובות.

לעומתו, גד פרץ טוען בגלובס, כי המיזוג הוא לא פחות משעת כושר לרגולטור הישראלי. לדעתו, משרד התקשורת שכשל כישלון חרוץ והביא את המשבר הקשה שבו אנחנו נמצאים היום, עם עיוותים בשוק התקשורת, נדרש כעת לחלץ את השוק. צריך שמקבלי ההחלטות – בין אם מדובר באנשי משרד התקשורת ובין אם ברשות התחרות ומשרד האוצר – יבינו את משמעות האירוע וינצלו אותו כדי לעצב מבנה שוק חדש.

העובדים המתנגדים

נציין כי על פי דיווחו של פרץ, עובדי פרטנר מתנגדים למיזוג עם הוט. הם מגייסים את פרופ' ירון זליכה למערכה, שטוען כי "רעיון האיוולת של מיזוג הוט ופרטנר, הוא סטירת לחי לצרכן הישראלי וחזרה לשנים שלפני הרפורמה בסלולר". זליכה הוסיף: "ברור לנו שהמיזוג יסכן מאות של מקומות עבודה בפרטנר, הוט והוט מובייל, ואנו לא ניתן לצרכנים ולעובדים, לשלם את מחיר הקפיטליזם החזירי של בעלי ההון".

קרן אופק, יו"רית ועד עובדי פרטנר, הגיבה לאופציית המיזוג ואמרה: "אף מהלך עסקי משמעותי כמו מיזוג, לא יקודם ללא הסכמת ועד העובדים והבטחת הביטחון התעסוקתי שלנו. ההצעה שנמצאת בימים אלה על הפרק, היא מסוכנת גם בהיבט הכלכלי והתחרותי וגם כמובן מבחינת העובדים. בדיוק בשביל רגעים כאלה, לקחנו את גורלנו בידינו והקמנו ועד בפרטנר. אנחנו כאן כדי לשמור על העובדים וגם על החברה, שאנחנו אוהבים ומאמינים בה והיינו שותפים מלאים להקמתה".

כתיבת תגובה