החורף כאן, הנתונים חמורים והתקציב לשיפור תשתיות – קוצץ

לקראת סופ"ש בו צפוי לרדת גשם אשר יוביל לכבישים רטובים ובוציים מזכירים ב'אור ירוק' לנהגים: בכל שנה נהרגים 23 בני אדם בממוצע בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים • ובעוד נתוני ההיפגעות בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים מפחידים, אבל התקציב לאחזקת הכבישים ולטיפול בקטעי הכבישים האדומים והמסוכנים – קוצץ

נסיעה בכביש רטוב | צילום: אור ירוק

סוף השבוע האחרון היה גשום במיוחד וגם במהלך הימים הקרובים צפויות מערכות גשם נוספות אשר יגרמו לכבישים להיות רטובים ובוציים. מצב זה בו הכבישים חלקים לאחר הגשמים, מגביר  באופן משמעותי את הסיכון לתאונות דרכים בעקבות איבוד שליטה על כלי הרכב והחלקה.

אחת הבעיות של החורף הישראלי, היא המרווחים הגדולים שבין הגשמים, הגורמים לכך שכל גשם שיורד משפיע על הדרכים כמו "הגשם הראשון" המאופיין בסכנת החלקה רבה יותר. טיפות של שמן ואבק יחד עם טיפות הגשם, יוצרים שכבה דקה של נוזל צמיגי על פני הכביש. שיפור התשתית – ניקוי הכבישים, פתיחת בורות ניקוז אשר ימנעו שלוליות בכבישים היא קריטית וחשובה ביכולת של כלי הרכב לאחוז בכביש בצורה טובה אשר תמנע ממנו להחליק. תשתית טובה ותקינה יכולה לפצות על טעויות הנהג אם זה נוסע במהירות שלא תואמת את תנאי הדרך ומאפשרת לו, גם במקרה של טעות ,להינצל מתאונה קשה או קטלנית.

אחת הדרכים להקטין את הסיכון להחלקה היא באמצעות שימוש באספלט מחורץ, שהפך כבר לסטנדרט בהולנד למשל. סוג אספלט זה מאפשר למי הגשמים להתנקז מהר יותר מאשר בכביש רגיל ועל ידי כך מקטין את סכנת ההחלקה ואף גורם לסימונים בכביש להיראות ברורים יותר גם כשגשום.

כדי להקטין את הסיכוי לתאונה בכבישים רטובים, על הנהג להוריד את מהירות הנסיעה ולהתאימה לתנאי הדרך. כאשר הכביש רטוב או בוצי יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שמלפנים – כיוון שבלימה פתאומית וגסה, עלולה לגרום לנעילת הגלגלים ולהחלקה מסוכנת.

בנוסף, יש להקפיד לנסוע לאט יותר ובהילוך נמוך לפני כניסה לשלוליות כיוון שמתחת לשלולית עשויים להיות בורות בלתי צפויים.

נתונים חמורים

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון (2010-2019) נפגעו מעל 13,700 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים, מתוכם 236 בני אדם נהרגו – 23 בני אדם מדי שנה בממוצע. 975 בני אדם נפצעו באורח קשה בכבישים החלקים והבוציים בעשור האחרון.

על פי הנתונים, מעל מחצית מהנפגעים בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים נפגעים דווקא בתוך תחומי הערים והישובים. בירושלים נפגעו בעשור האחרון (2010-2019), 729 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים, בתל אביב-יפו נפגעו 574 בני אדם. בכל התחום העירוני נפגעו 7,084 בני אדם בכבישים רטובים 81 בני אדם נהרגו ו-492 נפצעו באורח קשה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בשיפור התשתית בכבישים ניתן לצמצם באופן משמעותי את סכנת ההחלקה בכביש רטוב או בוצי. כאשר התשתית רעועה, נוצרות שלוליות ענק בכבישים שגורמות לאיבוד שליטה והחלקה, כך גם כאשר לא מנקים את הכבישים משאריות בוץ. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים קיצצו השנה בכסף שמופנה לאחזקת הכבישים ולטיפול בקטעי הכבישים האדומים והמסוכנים וזאת למרות שלא נרשמה ירידה משמעותית בהרוגים בתקופת הקורונה. הקיצוץ בכסף שמופנה להצלת חיי אדם עלול לעלות בחיי אדם. במשרד התחבורה צריכים לזכור שהם גם אחראים על הבטיחות בדרכים ולהחזיר את הכסף לטובת שיפור התשתית בכבישים והצלת חיי אדם".

כתיבת תגובה